کرمان- بارش های بهاره همه ساله موجب شادی مضاعف کشاورزان می شود اما نوروز امسال به دلیل خسارت های سنگینی که این بارش ها در جنوب کرمان از خود بر جای گذاشته کام بسیاری از روستائیان تلخ شد.

جنوب کرمان در محاصره سیل/ دامداران و کشاورزان بیشترین آسیب را دیدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان در زمره استان های تفدیده و خشکیده است که در ۲۰ سال گذشته با خشکسالی پنجه در  پنجه بوده است.

در جنوب استان کرمان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار زندگی می کنند که عمده فعالیت آن ها کشاورزی و دامداری است و حال سیل اخیر زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار داده است.

متاسفانه با وجود اینکه جنوب کرمان همواره با خشک سالی و توفان های شن روبرو بوده و کمر بسیاری از نخل ها را خم کرده است حال سیل نیز با باد همراه شده و ریشه و بنیان بسیاری از باغات را از بیخ و بن درآورده است.

اراضی کشاورزی در محاصره سیل

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی در خصوص خسارت های وارده به اراضی کشاورزی در دست نیست و تا فروکش کردن سیلاب ها نمی توان رقم واقعی را برآورد کرد اظهار می کند: طبق پیش‌بینی‌های اولیه بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب کرمان در محاصره سیلاب قرار گرفته است.

سعید برخوری با بیان اینکه شهرستان رودبار جنوب بخش جازموریان بیشترین میزان خسارات کشاورزی را در جنوب کرمان متحمل شده است می افزاید: شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج، فاریاب، عنبرآباد، جیرفت و منوجان بیشترین خسارت را در سیل اخیر داشتند.

وی برآورد خسارت تقریبی سیل اخیر را افزون بر پنج هزار میلیارد ریال تخمین می زند و می گوید: بیشترین میزان خسارات طبق برآورد کارشناسان به محصولات کشاورزی از جمله گندم، گوجه، جو، هندوانه، محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی وارد شده است.

تلف شدن دام ها

در همین حال مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان نیز از تلف شدن بیش از ۲ هزار راس دام بر اثر جاری شدن سیل در این منطقه خبر داد.

علی احمدی افزود: بیشترین میزان تلفات منطقه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب با یکهزار و ۵۰۰ راس گزارش شده است.

وی از تشکیل ستاد فرماندهی عملیات اداره کل دامپزشکی در مقابله با سیلاب و مشکلات بخش دام منطقه خبر داد و گفت: عملیات دفن دام‌های تلف شده با رعایت مسایل بهداشتی  و همکاری بخشداران زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در حال انجام است.

وی از آماده باش اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برای کمک به مناطق سیل زده در زمینه دام خبر داد و گفت: هم اکنون ۶ گروه دامپزشکی در شهرستان رودبار جنوب و بخش جازموریان مستقر هستند.

احمدی افزود: این گروه‌ها وظیفه ضدعفونی و سم پاشی دامداری‌ها و منازل کنار دامداری‌ها را برعهده دارند و تا کنون بیش از ۴۰۰ منزل و دامداری را ضدعفونی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: پس از فروش کردن سیلاب عملیات واکسیناسیون رایگان دام‌ها در مناطق سیل‌زده به ویژه رودبار جنوب انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.