رئیس مرکز صبا از رسیدن به ۲۰۰ ساعت تولید در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: ان‌شاءالله با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در دستور کار داریم جهش تولید در انیمیشن‌سازی تلویزیون اتفاق خواهد افتاد.

تحقق "جهش تولید" در انیمیشن‌سازی تلویزیون/ توصیه‌های کرونایی "شکرستان" و انیمیشن "حاج قاسم" در راه آنتن

قدس آنلاین؛ رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامیدند؛ محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبا تأکید کرد که به این شعار در جریان ساخت انیمیشن‌ها و پویانمایی‌های تلویزیون جامه عمل می‌پوشانند. به تعبیر رئیس مرکز صبا تولید انیمیشن پاک در تلویزیون بر مدار پاکی دنبال می‌شود؛ دنبال محتوا و مضمونیم؛ انیمیشنی که مبتنی بر فطرت انسانی، اخلاق و نیازهای بشر در حوزه اخلاق و جامعه است. لیوانی تأکید دارد که می‌خواهیم پرچمدار انیمیشن دینی در دنیا باشیم. این رویکرد، نگرش و چشم‌انداز آینده ماست. ما تولیداتی که انجام می‌دهیم مبتنی بر نیازهای کودک ایرانی- اسلامی است.

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

چرا آنتن در اختیار کارتون‌ها و انیمیشن‌های خارجی قرار گرفته است؟

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری اعتقاد دارند چرا آنتن در اختیار کارتون‌ها و انیمیشن‌های خارجی قرار گرفته که با فرهنگ و آداب و رسوم ما همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: قاعدتاً یک انیمیشن خارجی تولید می‌شود نمی‌تواند با فرهنگ ما یک همخوانی و هماهنگی کاملی داشته باشد. تلاش‌های بیسار زیادی در بخش آماده‌سازی و دوبلاژ انجام شده که آسیب‌های این انیمیشن‌ها کمتر بشود اما طبیعتاً با آسیب‌هایی همراه خواهند بود. تنها راه حل ما افزایش تولید داخلی است و این برنامه پنج ساله هم این اجازه را به ما می‌دهد که بتوانیم این نیازهای اعم خودمان را در داخل انجام دهیم. من تقاضایم این است پدرها و مادرها در نوروز تولیدات داخلی انیمیشن ببینند و برای فرزندانشان ذائقه‌سازی کنند تا روند تولید انیمیشن ایرانی تقویت شود.

رسیدن به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جهانی انیمیشن‌سازی

لیوانی درباره رسیدن به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جهانی انیمیشن‌سازی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،  اظهار کرد: تسلط جوانان ایرانی روی حوزه نرم‌افزار باعث شده ما در آن تحریم‌هایی را که در حوزه سخت‌افزار ایجاد شده به‌یک‌گونه‌ای دور بزنیم. ما در حوزه "رندر فارم" کاملاً وابسته بودیم و باید سخت‌افزار وارد می‌شد تا "رندر فارم" شکل بگیرد. این محدودیت‌ها باعث شد وارد عرصه‌های جدیدی بشویم و دو پروژه "جوانمردان" و "یوز ایرانی" ما از سیستم "آنریل" استفاده می‌کند و از موتورهای "گیم اوپن سورس" هستند و فایل‌های باز هم دارند، جوانان ما استفاده و کدنویسی کردند.

وی خاطرنشان کرد: تولید پویانمایی را در این موتورها انجام می‌دهند که نیازی به رندر ندارند. به‌محض اینکه پویانمایی انجام می‌شود می‌توان از آن‌ها خروجی "فورکی" گرفت که در سینماها قابل پخش است. این تکنولوژی‌ها الآن در کشور بومی شده و وابستگی تولید ما را به سخت‌افزار به‌شدت پایین می‌آورد. در دیگر حوزه‌های نرم‌افزاری هم همین طور. کل تولیدات ما الآن در نرم‌افزارها شکل می‌گیرد بنابراین حوزه پویانمایی ما در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد و هیچ‌گونه عقب‌ماندگی نداریم.

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

حضور بازیگران و سوپراستارهای سینمایی

رئیس مرکز صبا در خصوص حضور بازیگران و سوپراستارهای سینمایی دیگر به‌غیر از شهاب حسینی به‌عنوان صداپیشه کاراکترهای انیمیشنی، ختطرنشان کرد: ما قاعدتاً باید از هر شیوه‌ای برای جذب مخاطب استفاده کنیم، امسال چند مورد را در دستورکار داریم یکی اضافه کردن ترانه‌ها و شعرهای جذاب به همه تولیدات که این تولیدات جدید ترانه ابتدایی داشته باشند و در واقع به‌سمت تیتراژسازی تلفیق شعر و موسیقی برویم. این کارها اجازه برند شدن را می‌دهد و این ترانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی پخش می‌شود. در وهله بعدی استفاده کردن از جذابیت‌هایی مثل حضور بازیگران در تمامی آثارمان که قابلیت و استعدادِ کار در پویانمایی را دارند. مذاکراتی هم داشته‌ایم و جالب است بدانید برخی از بازیگران درجه یک و سوپراستارهای سینمایی خودشان خواستند و ابراز علاقه کردند و حتی گفتند خیلی برایشان حوزه‌های مالی هم اهمیت ندارد. اگر کیفیت کار بالا برود حتماً هنرمندان ما رغبت پیدا می‌کنند خودشان را در معرض کارهای پویانمایی و انیمیشن هم قرار دهند، همان اتفاقی که برای شهاب حسینی افتاد و در «شکرستان» حضور دارند.

حضور ادامه‌دار شهاب حسینی در "شکرستان"

وی درباره حضور شهاب حسینی در "شکرستان" گفت: قسمت‌های تابستانه "شکرستان" را هم با روایت شهاب حسینی ضبط کرده‌ایم و حضور ایشان ادامه‌ دارد. مجموعه‌ای که در عید نوروز هم پخش می‌شود با روایت این بازیگر سینما و تلویزیون است. 

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

زمان پخش انیمیشن "حاج قاسم" 

* با شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ساخت انیمیشنی از کودکی تا شهادت این سردار بزرگ اسلام در مرکز پویانمایی صبا آغاز شد؛ انیمیشنی که به تعبیر محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبای سازمان صداوسیما برای سالگرد سردار سرافراز آماده می‌شود. 

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبا در خصوص این انیمیشن به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت:‌ بعد از شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی ولوله و شور وصف‌ناپذیری برای ساختن انیمیشن و معرفی این بزرگمرد به کودکان و نوجوانان در میان انیمیشن‌سازان و برنامه‌سازان کودک افتاد که این پیام شهید را به خوبی منتقل کنند. از آنجائیکه انیمیشن خصوصیت جهانی‌شدن دارد بستر مناسبی برای معرفی دستاوردها و اندیشه‌ها و تفکرهای این سردار سرافراز اسلام است. 

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

معرفی شهدا با زبانِ انیمیشن

وی به زمان پخش این انیمیشن اشاره کرد و گفت: شهدای سالهای اخیر را در دست ساخت داشتیم با این اتفاق دردناک، بلافاصله زندگینامه حاج قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت و در قالب ۶۰ دقیقه‌ انیمیشن، سالگرد شهادت این سردار بزرگ اسلام از تلویزیون، انیمیشن زندگی این سردار سرافراز اسلام پخش خواهد شد. البته برنامه‌های دیگری را در دستور کار داریم که برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان مشغولند؛ این موج ایجاد شده، برنامه‌ها، پویانمایی‌ها و اتفاقات نمایشی برای کودکان و نوجوانان در راه دارد تا زمینه معرفی هرچه بیشتر این شهید بزرگوار را در میان آحاد کودکان و نوجوانان فراهم سازد. 

چطور می‌توانیم "حاج قاسم" را معرفی کنیم

رئیس مرکز صبا در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توانیم "حاج قاسم" را به خردسالان، کودکان و نوجوانان بشناسانیم، افزود: "حاج‌قاسم" تنها یک شخص نبود بلکه یک جریان بود؛ جریان انقلابی‌گری و ایستادگی در مقابل استعمارگران و زورمداران عالم که ریشه آن به تفکرات و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) برمی‌گردد. تصورم بر این است برای نگه‌داری و ارتقای روحیه انقلابی‌گری، پرداختن به یکی از نمونه‌های بارزش، سیره حاج قاسم سلیمانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردی که خلوص عارفانه، مهربانی و مهری که به جوانان می‌ورزید و ارتباطی که با اقثشار مختلف خصوصاً کودکان داشت می‌تواند برای کودکان و نوجوانان ما به عنوان اسوه ، اسطوره و الگوی مؤفق در انقلابی‌گری و در مبارزه با سردمداران استکبار جهانی قرار بگیرد ان‌شاءالله بتوانیم در ژانرها، الگوها و  برنامه‌های مختلف ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان الگوسازی کنیم.

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

ساخت انیمیشن با فناوری ۴k

رئیس مرکز صبا درباره تولید انیمیشن با فناوری ۴k، گفت:  افزایش کیفیت محتوایی و فنی تولیدات مرکز صبا آینده بسیار روشنی را برای تولیدات پویانمایی رسانه‌ملی نوید می‌دهد. ورود به تولیدات انیمیشن با فناوری ۴k نشان‌دهنده این است که مرکز صبا نگاهی جدی‌تر به بازارها و جشنواره‌های جهانی دارد.

انیمیشن "چیا" تابستان پخش می‌شود

وی خاطرنشان کرد: انیمیشن "چیا" با وجود این فناوری ساخته شده و قرار بود به نوروز امسال برسد اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی سازمان صداوسیما نرسید؛ ان‌شاءالله در تابستان امسال آماده پخش خواهد بود. انیمیشنی که در هنگام تولید، شرکت‌ خارجی با ما قرارداد بست.  این راه عرضه تولیدات پویانمایی در خارج از کشور را هم فراهم کرده و با وجود همه تحریم‌ها، نشان داد دانش‌ فنی در کشور تولید کنیم. 

وی افزود: از بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عبور کردیم و بالاترین کیفیت در بازارهای بین‌المللی و با بالاترین استانداردهای جهانی ارائه شد؛ این نشان می‌دهد همه این فشارها نتوانسته به جایی برسد؛ جوانان ما بن‌بستی ندارند و همه موانع را پشت سر می‌گذارند و به این حرکت بزرگ در فناوری می‌رسند. 

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

توصیه رئیس مرکز صبا به کودکان

لیوانی درباره این روزهای کرونایی جامعه، گفت: خردسالان، کودکان و نوجوانان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، هیچ ترس و هراسی نداشته باشند؛ تلویزیون در این ایام برایشان انیمیشن‌های آموزشی، سرگرم‌کننده درنظر گرفته و در ماه‌های بعدی سال هم دست انیمیشنی و پویانمایی‌اش پُر است.  انیمیشن‌های ما به فراخور سنین مختلف تولید شده‌اند تا در این شرایط هم کاربردی و مهارتی باشند و  هم سرگرم‌کننده! از ویروس کرونا نترسند عین آنفلونزای معمولی است. بهترین راه مراقبت و رعایت بهداشت فردی است. شستن مرتب دست‌ها و همان هشدارهای همیشگی وزارت بهداشت، بهترین تأثیر در جلوگیری از آلودگی است. 

تحقق شعار "جهش تولید" در انیمیشن‌سازی تلویزیون

رئیس مرکز صبا با اشاره به برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال، تأکید کرد: چشم‌انداز و هدف‌گذاری ما برای سال ۱۳۹۹، تحقق شعار سال (جهش تولید) است؛ ان‌شاءالله جهش تولید را در صنعت پویانمایی تلویزیون عملی خواهیم کرد. برنامه‌ریزی داریم که برنامه ۵ ساله را به نتیجه برسانیم. سال گذشته روند تولیدمان به دلیل مشکلات اقتصادی سازمان صداوسیما، روند کُندی بود و امسال با بنای جهش تولید به روزهای پررونق تولید خواهیم رسید. هدف‌گذاری‌مان برای رسیدن به حدود ۲۰۰ ساعت تولید است که امیدوارم با همکاری انیمیشن‌سازان، محقق شود.

تولید انیمیشن‌های کرونایی

وی در خصواص ساخت کارهای کرونایی، گفت: انیمیشن‌هایی را برای این روزها درنظر گرفتیم که ۱ دقیقه‌ای‌اند و روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود و گروه "شکرستان" هم ۲ دقیقه‌هایی ویژه را برای شبکه نسیم و دیگر شبکه‌های تلویزیون درنظر گرفته که پخش می‌شوند. بالأخره زبان انیمیشن تأثیرگذار است خصوصاً کودکان و نوجوانان بهتر متوجه زوایا و ابعاد اتفاقات می‌شوند. 

انیمیشن , تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , عید نوروز , ویروس کرونا ,

پخش فصل دوم انیمیشن "جوانمردان"

لیوانی با اشاره به پخش فصل دوم انیمیشن "جوانمردان" تأکید کرد: فصل دوم انیمیشن "جوانمردان" آماده پخش است و ان‌شاءالله تابستان امسال به آنتن شبکه امید می‌رسد. بعد از آن به شبکه‌های دیگر از جمله نسیم، دو و نهال خواهد رسید. 

ساخت کارهای دفاع‌مقدسی با کیفیت بالا/ اتفاقات طنز جبهه، انیمیشن می‌شود

وی از تولید و پخش آثار انیمیشنی دفاع‌مقدس خبر داد و گفت: ما دنبال کارهای جدید با کیفیت و تکنیک مخاطب‌پسندیم؛ امیدوارم با فناوری جدید ۴k اتفاقات جدیدی برای مخاطبین انیمیشن بیفتد. یکی از کارهایی که بدنبال تولید آن هستیم ماجرای "گردان مشکل‌گشا" است که در ۱۰۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای به اتفاقات طنز جبهه بپردازد. نگارش ۲۶ قسمت این مجموعه تمام شده و سرپرست نویسندگان آن سیدمرتضی سرهنگی است. کارهای دفاع‌مقدسی خوبی در دست تولید داریم و ان‌شاءالله با دست پُر به استقبال هفته‌های دفاع مقدس می‌رویم. قول می‌دهیم کیفیت‌های آنها در سطح بالا باشد؛ بتوانیم شعار جهش تولید را جامه عمل بپوشانیم و تمام مجموعه پویانمایی کشور آمادگی این را دارند جهش خوبی در تولید داشته باشیم. 

نیاز به شبکه انیمیشن داریم!

* پیش از این با رئیس مرکز صبا گفت‌وگویی کرده بودیم که انیمیشن و پویانمایی صاحب شبکه تلویزیونی شود؛ او در این باره گفت: ما درخواست کردیم و پیشنهاد شبکه مستقل پویانمایی را داده‌ایم و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی جدید این اتفاق خواهد افتاد. 

وقتی امروز بچه‌ها در خانه‌اند این نیاز زیاد به چشم خورد که جای شبکه انیمیشن خالی است. خردسالان، کودکان و نوجوانان نیاز به تماشای صنعت انیمیشن دارند؛ حتماً نیاز کشور است و به تعبیر محمدرحیم لیوانی باید زیرساخت‌های فنی و بودجه‌ای آن فراهم شود و در دستور کار قرار بگیرد. امیدواریم در سالی که به نام "جهش تولید" نامگذاری شده شاهد تحولاتی در این عرصه باشیم و برای شبکه‌سازی هم تمهیدات درستی اندیشیده شود تا کودکان و نوجوانان به جای تماشای آن در وی او دی‌ها و استقبال از کارهای خارجی، انیمیشن‌های وطنی را در شبکه‌ای متمرکز تلویزیونی ببینند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.