کرونا خطرناک‌تر از بسیاری از جنگ‌های آمریکا به‌ویژه در منطقه خاورمیانه نیست؛ جنگ‌هایی که به کشته و آواره شدن ده‌ها میلیون نفر منجر شد و شاید بُعد مثبت این ویروس این است که سرآغازی برای پایان امپراتوری آمریکا باشد.

عطوان: "کرونا" آغاز شمارش معکوس فروپاشی امپراتوری آمریکا است

قدس آنلاین؛  "عبدالباری عطوان" تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه خواستار آتش‌بس فوری در مناطق مختلف جهان شد تا تلاش‌ها روی مقابله با بیماری کُشنده "کرونا" و نجات ملت‌هایی متمرکز شود که جنگ‌ها در کشورهای‌شان در جریان است.

گوترش همانند همتایش "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب این درخواست را مطرح کرد بدون این‌که طرفی را که پشت بیشتر یا تمامی این جنگ‌ها قرار دارد و از آنها پیشتیبانی مالی و تجهیزات می‌کند و محاصره و تحریم‌هایی را اعمال می‌کند، مشخص سازد؛ زیرا که او نگران خودش و مقامش است، او که عمرش از ۷۰ سال فراتر رفته است، جرات آن را ندارد که بدون ترس و واهمه در این مرحله حساس از تاریخ بشریت، موارد را با ذکر نام‌شان عنوان کند.

ایالات متحده آمریکا بود که به عراق لشکرکشی و آن را اشغال کرد و همچنین آمریکا بود که ناتو را برای ویران کردن لیبی و تبدیل آن به کشوری شکست‌خورده فرماندهی کرد و همچنین پشت جنگ‌ داخلی که در حال حاضر در این کشور در جریان است، قرار دارد. "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا اذعان کرد که ۹۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و نفت آن را به سرقت می‌برد و درآمدهای آن را صرف تامین مالی گروه‌های جدایی‌طلب و تروریستی می‌کند. صحت و درستی اتهامات چینی‌ها، مبنی بر این‌که آمریکا پشت شیوع این ویروس قرار دارد را ردّ نمی‌کنیم.

آرزو می‌کردیم که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار پایان دادن به محاصره‌ها و تحریم‌های اقتصادی- که باعث گرسنه ماندن ده‌ها میلیون نفر در بسیاری از کشورها، از جمله سوریه و نوار غزه شده است- و نیز لغو تحریم‌هایی می‌شد که شامل بستن مرزها و جلوگیری از واردات تمامی کالاها از حمله دارو می‌شود، امری که به شهادت میلیون‌ها نفر منجر شده که نمونه بارز آن، وضعیت عراق در دهه نود قرن گذشته است. چگونه این کشورهای محاصره‌شده می‌توانند با این بیماری همه‌گیر مقابله کنند و شهروندانشان را از شر آن نجات دهند در حالی‌که به سختی یک وعده غذا در روز برای شهروندان‌شان تامین می‌کنند. این کشورها دارایی‌های‌شان در بانک‌های غربی بلوکه شده و نمی‌توانند آسپرین وارد کنند.

بدون شک، ویروس کرونا خطرناک است و مبارزه با آن به همکاری جهانیان نیاز دارد ولی بسیار مهربان‌تر از بسیاری از جنگ‌های آمریکا به‌ویژه در منطقه خاورمیانه است؛ جنگ‌هایی که به کشته شدن میلیون‌ها نفر و آواره شدن ده‌ها میلیون نفر منجر شد و شاید بُعد مثبت آن، علی‌رغم همه اینها، این باشد که چه‌بسا بارزترین دلیل برای آغاز پایان امپراتوری آمریکا و رهایی جهان از شرّ و جنگ‌های آن باشد.

نیازی به روزنامه "واشنگتن‌پست" آمریکا نبود که در سرمقاله خود به ما یادآوری کند که خسارات هنگفتی، که این ویروس به زندگی و اقتصاد آمریکایی‌ها وارد کرده ممکن است نشانگر کم‌رنگ شدن رهبری آمریکا بر جهان باشد. زمانی‌که رهبری( آمریکا)- که بزرگ‌ترین، قوی‌ترین و ثروتمندترین کشور جهان است- فاقد حداقل سطح بشریت می‌شود و به بدبختی‌های نزدیکترین افراد خود پشت می‌کند و یک "ماسک" برای کمک به میلیون‌ها آسیب‌دیده از این بیماری همه‌گیر تقدیم نمی‌کند، پس هیچ جای تاسفی برای آن و رهبری‌اش وجود ندارد؛ چرا که در اولین و مهم‌ترین آزمایش انسانی سقوط کرده است.

عظمت با قتل و جنگ‌ها، تجارت اسلحه، اخاذی و محاصره‌ها به‌وجود نمی‌آید بلکه اخلاق و گسترش ارزش‌های انسانی و عدالت، ایستادن در کنار افراد ضعیف، یاری رساندن به مظلومان، عظمت را ایجاد می‌کنند که تمامی این موارد، شاهکارها و رفتارهایی است که هیچ جایگاهی در قاموس آمریکایی ندارد.

نشنیده‌ایم و یا نخوانده‌ایم که دولت آمریکا یک کیسه برنج به نوار غزه یا مواد شیمیایی مورد نیز برای تصفیه فاضلاب‌ها و تصفیه آب و یا تیمی پزشکی برای درمان مبتلایان به وبای همه‌گیر در یمن، که جان غیرنظامیان را گرفت، و نیز درمان بیماران مبتلا به کم‌خونی در اردوگاه‌های آوارگان سوری در دو سوی مرزهای ترکیه و سوریه اعزام کند. ولی ما درباره قراردادهای تسلیحاتی، پهپادهای آمریکایی که برای بمباران مراسم‌های عروسی، مجالس عزا، مدارس و مهدکودک‌ها استفاده شده و استفاده می‌شوند، چیزهایی شنیده و خوانده‌ایم. همانطور که درباره استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف‌شده در جریان حملاتش در جنگ عراق و انتشار بیماری‌های سرطان، که به تولد نسلی از کودکان ناقص الخلقه منجر شده است، چیزهای شنیده و خوانده‌ایم.

ویروس کرونا نژادپرستی رسمی آمریکا و شکست نظام بهداشت و درمان آن را رسوا کرد همانگونه که خودخواهی آمریکا و عدم اهتمام آن به رنج و آلام دیگران را برملا ساخت . در حالی‌که هواپیماهای چینی و روسیِ حامل تجهیزات پزشکی و کارشناسان به فرودگاه‌های ایران، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه حرکت می‌کنند دونالد ترامپ آسمان کشورش را بر روی اروپا و بیشتر کشورهای جهان بست و مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک به کشورهای آسیب‌دیده را اختصاص داد! آیا این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی نیست که برای ساکت کردن زنان و ممانعت از افشاگری‌های‌شان درباره رسوایی‌هایش پرداخته است.

اگر جنگ سوئیس و تجاوز سه‌جانبه انگلیس، فرانسه و اسرائیل فروپاشی امپراتوری انگلیس را تاریخی کرد پس ویروس کرونا ممکن است آغاز شمارش معکوس برای پایان امپراتوری آمریکا را ثبت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسن خلیل زاده ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    بی شک ویروس های کرونا مأموران خداوند هستند . برای آنان که أهل تفکر و اندیشه هستند ؛ اصلاح روبه گذشته و جیران مافات را در پی دارد . و برای کسانیکه چشمانشان را به روی حقایق بسته اند و قصد بیداری ندارند ٫ پایانی اسف بار را رقم خواهد زد .
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    احسنت
  • علی اصغر کریمی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    ان شاءالله
  • میم ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    0 0
    در پاراگراف آخر جنگ سوئز صحیح است.