۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 698003

بورس تهران در دومین جلسه سال ۹۹ به مدار مثبت بازگشت و شاخص کل این بازار با رشد ۱۲۶۰۲ واحدی، بار دیگر به کانال ۵۲۱ هزار واحدی پا گذاشت.

جهش ۱۳ کانالی شاخص بورس

قدس آنلاین؛ بورس تهران در دومین جلسه سال ۹۹ به مدار مثبت بازگشت. شاخص کل بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته رشد ۱۲۶۰۲ واحدی را تجربه کرد و بار دیگر به کانال ۵۲۱ هزار واحدی پا گذاشت. در این جلسه ۷۰ درصد از نمادهای بورسی و فرابورسی کار خود را با صف خرید به پایان بردند. بازگشت دماسنج اصلی بازار به محدوده مثبت سبب شد تا اولین هفته معاملاتی بورس در سال ۱۳۹۹ با رشد ۸۳۶۸ واحدی به پایان برسد و در عین حال نشانه‌ای باشد از آن که سرمایه‌گذاران خرد همچنان برای کسب بازدهی به این بازار بیشتر از بازارهای رقیب نظر دارند.

افت و خیزهای سهام؛ نقشه راه بورس 
 روز ۱۴ اسفند شاخص کل بورس تهران در سقف تاریخی ۵۵۵ هزار واحد بسته شد و در روزهای بعد مسیر تند اصلاح را در پیش گرفت. در هفته‌های پایانی سال بر تعداد عرضه‌های اولیه افزوده شد. «شگویا» و «زکوثر» از جمله آخرین عرضه‌های اولیه سال ۹۸ بودند. در این میان اثر ریزش شدید بازار جهانی و همچنین کرونا را نیز باید در نظر گرفت اما اگر بهانه رشد قیمتی سهام هجمه سنگین نقدینگی بوده است در نتیجه به نظر می‌رسد هیچ عاملی مانند عرضه اولیه با جذب نقدینگی در کاهش التهاب سهام موثر نخواهد بود. بر این اساس انتظار اصلاح سهام در روزهای پایانی سال به دنبال عرضه‌های اولیه وجود داشت.  البته شتاب هجوم نقدینگی از میزان عرضه‌های اولیه بیشتر بوده و با کاهش دوباره عرضه‌ها نقدینگی احتمالا رالی جدیدی را شروع خواهد کرد. در این میان اثر سایر عوامل مانند دلار و بازار جهانی را نیز باید لحاظ کنیم اما همان‌طور که دیروز نیز مشاهده شد حتی در رکود سهام کالایی به بهانه ریزش قیمت کالاها در بازار جهانی نقدینگی به سمت سهام غیرکالایی هجوم آورد. در نتیجه گرچه بسیاری از سهام در مظان حبابی شدن هستند اما این موضوع چندان مورد توجه معامله‌گران نیست و نقدینگی با توجه به گزینه‌های روی میز برای سرمایه‌گذاری همچنان سهام را نسبت به بقیه برتر می‌داند. عطش بورس برای آشفتگی اقتصاد و پمپاژ حداکثری نقدینگی به دنبال فضای تردید در سرمایه‌گذاری راه را برای رالی سهام باز نگه داشته است.

امروز نیز بار دیگر گسیل نقدینگی جهش سهام را رقم زد و با این وضعیت در مدت زمان اندکی شاخص سهام بار دیگر می‌تواند سقف تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. در این میان اگر سیاست‌های انبساطی سنگین بانک‌های مرکزی جهان مانند فدرال رزرو آمریکا و  اخبار از حمایت ۶ هزار میلیارد دلاری فد از اقتصاد، به مذاق بازار جهانی خوش آید و مطابق با بحران ۲۰۰۸ در نتیجه حمایت بانک‌های مرکزی شاهد رونق دوباره بازار کالایی باشیم بورس تهران انگیزه به مراتب بیشتری را برای رشد خواهد داشت. در این شرایط بار دیگر باید به سازمان بورس در نظر گرفتن عرضه‌های اولیه سنگین را تذکر کرد. به نظر می‌رسد در تمایل حداکثری بورس به آشفتگی و جذابیت آن در نگاه سرمایه‌گذاران تنها ایجاد مجراهای تازه برای جذب نقدینگی در سهام بتواند تب بورس را کاهش دهد. در غیر این‌صورت هر روز بر تعداد بادکنک‌های بورسی و حجم این بادکنک‌ها افزوده می‌شود و متلاشی شدن این بادکنک‌ها قطعا کل بازار و در خط مقدم سازمان بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد

معاملات چهارشنبه از دریچه آمار
بعد از پرداختن به عوامل و جهت‌دهندگان بازار، نگاهی به جزئیات معاملات امروز می‌تواند حائز اهمیت باشد. ارزش معاملات خرد بورس تهران امروز به بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید تا از فضای نیمه‌تعطیل روز گذشته تا حدودی فاصله بگیریم. مشخصه امروز معاملات صف‌نشینی برای سهام کوچک و همین‌طور سهام غیرکالایی بود. با این وجود نمادهای بزرگ کالایی نیز در مسیر رشد قیمت قرار گرفتند و از ریزش‌های حداکثری روز گذشته راه خود را جدا کردند.

در معاملات امروز، از ۴۳۴ نماد فعال در تابلوهای اصلی بورس و فرابورس، ۳۰۳ نماد کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و این به معنای تشکیل صف خرید در ۷۰ درصد از سهام بازار است. ارزش تقاضای منتظر در این صفوف خرید به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسید و در بسیاری از نمادها قیمت پایانی سهام با سقف دادوستدها فاصله قابل‌توجهی داشت. در مقابل ۹ نماد نیز در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند.

نکته جالبی که در معاملات امروز توجهات را به خود جلب می‌کرد تغییر روند لحظه‌ای در برخی از نمادها بود. تا آن‌جا که نمادهایی همچون «بورس»، «فرابورس» و «کالا» در کمتر از چند دقیقه با جمع شدن صف‌های فروش به سرعت به سمت سقف مجاز روانه حرکت کردند و صف‌های خرید پایداری را تجربه کردند. این مورد در رابطه با نماد «تپکو» نیز جالب‌توجه بود.

در بازار پایه، از ۱۳۲ نماد فعال، ۷۵ نماد در محدوده صف خرید به کار خود پایان دادند و ارزش صف‌های خرید در حدود ۱۹۰ میلیارد تومان بود. در مقابل ۲۹ نماد نیز صف‌های فروش پایدار تا انتهای بازار را تجربه کردند.

منبع: دنیای بورس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.