یک پیشکسوت هنر نمایش در استان خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه تئاتر استان خراسان از قدمت و پیشینه ارزنده ‎ای برخوردار است اما از بی ‎برنامگی و نبود اعتبار رنج می‌ ‎برد.

تئاتر خراسان رضوی از بی‌برنامگی و نبود اعتبار رنج می‎‌برد

به گزارش قدس آنلاین، محمد ناصری  با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه تئاتر خراسان هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و در حال تجربه کردن هستیم.

وی مطرح کرد: متاسفانه خلا آموزش همیشه در تئاتر احساس می‎ شود. در کنار اجراهای متعدد باید ورک‌ شاپ و کلاس ‎های آموزشی برگزار شود. در وضعیت فعلی جوانان پا در تاریکی مطلق می‎ گذارند که خودشان هم نمی‌ دانند به چه مسیری می ‎روند.

این پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: جوانانی که وارد این عرصه می ‎شوند فقط در خصوص این هنر مسائلی را شنیده ‎اند و کلمات نامفهومی در ذهنشان است که هنوز نتوانسته ‎اند کنار هم بگذارند ولی وقتی کلاس‎ ها و آموزش‎ های لازم باشد راه را روشن ‎تر می‌ کند و خودشان برای ادامه فعالیت راغب‌ تر می ‎شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر حرفه ‎ای هم داریم، افزود: اگرچه به کسانی که بیشتر روی صحنه بوده و کار بیشتری داشته‎ اند، حرفه‎ ای می‌‎ گویند ولی در معنای اصلی کسی که از طریق حرفه امرار معاش کند و کارش فقط تئاتر باشد، حرفه‎ ای گفته می ‎شود.

ناصری با اشاره به این‌ که با وضعیت فعلی از این راه نمی‌ توان امرار معاش کرد، گفت: در گذشته دولت معتقد بود که این هنر درآمدزاست و نیازی نیست زیر پوشش باشد، در صورتی‌که باید مورد حمایت دولت باشند.

وی در ادامه تئاترهایی که تولید می ‎شود را بر اساس نیاز مخاطب ندانست و عنوان کرد: در شهرستان‌ هایی که تئاتر تولید می ‎شود، ابتدا کارگردان باید در جامعه نیازسنجی کند. ما باید درد را به مخاطب نشان دهیم. البته ما درمانگر نیستیم و این امر باید توسط مسئولان اتفاق بیفتد.

این پیشکسوت هنرهای نمایشی عنوان کرد: بعضا کپی‌ برداری‏ ‌هایی در نمایش ‎ها صورت می‏ ‌گیرد که به خاطر خلا متن است. متن اگر مطلوب باشد، این کپی‌ برداری را شاهد نخواهیم بود. از سویی نویسنده خوب نداریم و کارهای خوب تولید نمی ‎شود و مجبور هستند کارهای قبلی را کپی‌ برداری کنند.

وی با اشاره به نبود سوژه ‎های جدید و  فقط کپی‌ برداشتن که این خود موجب عدم پیشرفت می‌ شود، ادامه داد: در شهرهای بزرگ تئاتر را یک ضرورت نمی‎ دانند چون هنر تئاتر زنده است و برخی مسئولان می ‎خواهند دوری کنند و بیشتر به سمت کارهایی بروند که ضبط شده و فیلتر شده باشد.

ناصری عنوان کرد: متاسفانه این حرفه قوانینی ندارد. اگرچه باید برای تئاتر قوانینی گذاشته شود که براساس تجربه، سابقه و تحصیلات باشد اما اکنون اینگونه نیست و افرادی بدون تجربه کارگردانی می‏‌ کنند و کیفیت کار برای بسیاری مهم نیست و این موجب می‎ شود کارهای ضعیفی به روی صحنه ببرند.

 وی با بیان این که قواعد در تئاتر رعایت نمی ‎شود، مطرح کرد: اغلب به خاطر مسائل مالی سالن‎ هایی که در آن‌ ها بهترین و حرفه ‎ای ترین تئاترها اجرا می ‎شود را در اختیار افرادی قرار می ‎دهند که هیچ شناختی از این هنر ندارند و بدترین کارها را به نمایش در می‎ آورند و این موجب می‌ شود تماشاچی با تئاتر قهر کند.

این پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه تئاتر هیچ متولی‌ ندارد. کسانی که می‏ ‌خواهند وارد هنر بازیگری شوند ابتدا باید توانایی و استعداد داشته باشند. اگر اینگونه نباشد موفق نخواهند بود.

وی آموزش را از مهمترین مشکلات دانست و گفت: اگر این مشکل رفع شود تمامی مسائل رفع خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.