حسین محمودی اصل گفت: راه اندازی سامانه هایی در دولت الکترونیک که فضای اقتصاد و کسب وکار را شفاف کند، کمک شایان توجهی در تسریع جهش تولید است.

جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده پیش نیاز جهش تولیداست

جهش تولید در ادامه تاکیدات مقام معظم رهبری بر امر مهم تولید که سال هاست مورد نظر معظم له قرار دارد عنوان سال 99 گردید. حسین محمودی اصل اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین به چند سوال ما درخصوص چرایی نامگذاری امسال به "جهش تولید" و پیش نیازهای رسیدن به این موضوع پاسخ داده است.

آیا در کوتاه مدت می توان به جهش تولید رسید؟

نامگذاری سال 99 به عنوان جهش تولید درادامه نامگذاری سال های گذشته بیانگر حیاتی بودن مساله تولید است، مساله ای که تحقق آن بسته به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سیاست گذاری های دولت و مسوولین ذی ربط است. تامین و تجهیز زیر ساخت ها و ایجاد ظرفیت های جدید و تلاش برای حل مسائل مختلفی چون حل ابر چالش ها در نظام بانکی و مدیریتی مهمترین مولفه ی جهش تولید در بلند مدت است. موانع تولید با توجه به اینکه چند بعدی هستند و از وجوه مختلف باید مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرند یکی دیگر از مهمترین سناریوهای پیش روی دولت و مسوولین برای حل مساله تولید و رسیدن به نقطه جهش تولید است.

یعنی معتقد هستید برای رسیدن به جهش تولید برای بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی باید برنامه های خاصی طراحی کنیم؟

 بله این موضوع یکی از مهمترین پیش نیازها برای تحقق تولید مطلوب و رسیدن به نقطه رونق و جهش تولید است. هر بخشی از تولید بسته به نوع تولید و کالای تولید شده باید با برنامه ریزی خاصی به سمت جهش تولید هدایت شود، هر چند در شرایط کلی ایجاد ثبات یکی از مهمترین شاخص های رونق و جهش تولید به شمار می رود، چرا که تولید پایدار نیازمند به ثبات شرایط برای انعقاد قراردهای بلند مدت است، بنابراین ثبات اقتصادی و ارزی ضامن جهش تولید به شمار می رود.

با توجه به اینکه هنوز به رونق تولید نرسیده ایم چرا جهش تولید برجسته می شود؟

 برای اینکه ما به دلائل مختلف اقتصادی اعم از تحریم های نفتی نیازمند جهش تولید هستیم، حتما رونق تولید هم در فرآیند خاص خود شکل می گیرد به شرط آن که زیرساخت های مورد نیاز تامین شود، کاهش درآمدهای نفتی که به عنوان تحریم از آن نام می بریم فرصت بی نظیری برای رشد تولید و افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق رونق گرفتن کسب وکارهای با ثبات است، اگر با این دید به تولید نگاه کنیم قطعا معضل اشتغال کشور حل می شود و نیازهای داخلی کشور تامین و بخش صادراتی کشور نیز توسعه می یابد، لذا ما برای تامین نیازهای داخلی، افزایش صادرات و حذف درآمدهای نفتی از گردونه اقتصادی کشور به جهش تولید نیازمندیم.

هر چند با توجه به  دلایل ذکر شده کشور نیازمند جهش تولید است اما آیا  کشور و اقتصاد از ظرفیت بزرگی برای جهش تولید برخوردار است؟

بله قطعا کشورما ظرفیت چنین جهشی را دارد. این ظرفیت در منابع انسانی متخصصی که به عنوان نیروی جوان در کشور درس می خوانند یا فارغ التحصیل شده اند در کنار منابع خدادادی وجود دارد. ما تا کنون بسیاری از این ظرفیت های خدادادی را در قالب مواد خام صادر می کردیم و ارزش افزوده چندانی به اقتصاد وارد نکردیم، تحریم ها و تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش تولید باید مسوولین را به این سمت هدایت کند که برای جهش تولید همه ظرفیتهای کشور باید به کار گرفته شوند، این زمان است که با اطمینان خاطر می توانیم تاکید کنیم که علی رغم خواسته دشمن تحریم ها تبدیل به فرصت شده است، اگر دراین مسیر حرکت کنیم و از تمامی ظرفیت های کشوراستفاده کنیم قطعا فضا برای رونق و جهش تولید باز می شود و کالای ایرانی تولید شده می تواند جایگزین واردات خارجی شود.

در حوزه کسب و کار چه محورهایی باید مورد توجه مسوولین قرار بگیرد تا جهش تولید کلید زده شود؟

 سهولت فضای کسب و کار وعدم سخت گیری در اعطای مجوز و حذف قوانین مانع تراش بر فضای کسب و کار مجموعه سیاست هایی است که در کنار رویکردهای حمایتی از کسب و کار باید جدی گرفته شود. مسوولین فضای اقتصادی کشور را باید به سمتی هدایت کنند که سود در تولید باشد و سوداگری و دلالی سودی نداشته باشد، به این معنا که سود تولید از همه بازارها بیشتر باشد، بنابراین ضمن برطرف کردن موانع تولید سود تولید باید  تضمین شده باشد تا سرمایه ها به سمت فضای کسب و کار و تولید سوق داده شوند.

برای رسیدن به جهش تولید از لحاظ اداری نیازمند اجرای چه تمهیداتی هستیم؟

راه اندازی سامانه هایی در دولت الکترونیک که فضای اقتصاد و کسب وکار را شفاف کند، کمک شایان توجهی در تسریع جهش تولید است. راه اندازی سامانه تجارت و زیر سامانه های اعطای مجوز، انبارداری و بیمه و سایر نیازهای اداری و طراحی ساز و کارهایی برای هماهنگی و اتصال بین نهادهای مختلف اقتصادی و دولتی می تواند کمک حداکثری به تسریع جهش تولید باشد. از سوی دیگردولت باید با شفافیت مانع واردات کالای قاچاق به کشور شود، چرا که کالای قاچاق علاوه بر عدم ایجاد اشتغال ارزش افزوده ای به کشور وارد نمی کند، بنابرانی خنثی کردن سناریوهای مختلف قاچاقچیان و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور نیز شرط مهمی در تحقق جهش تولید به شمار می رود. قطعا اگر براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی از خام فروشی جلوگیری به عمل آورده شود و با ساخت کالا ارزش افزوده مواد اولیه افزایش بیابد از بسیاری جهات معضلات اقتصادی حل می شود، آمارها نشان می دهد ایران بیش از 130 میلیون تن صادرات داشته در حالی که 35 میلیون تن واردات داشته ایم، این مساله گویای آن است که بخش اعظم صادرات ایران مواد خام بوده، تبدیل مواد خام به کالا مسلما یکی از مهمترین ملزومات جهش تولید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.