زاهدان- بارش های سیل آسا در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۵۵ روستا و ۹ شهرستان سیستان و بلوچستان را با خود درگیر کرد و مردم این استان که هنوز مشکلات سیل زمستان سال گذشته را پشت سر نگذاشته باری دیگر با مشکلاتی از قبیل از بین رفتن خانه و کاشانه، تخریب راه های ارتباطی و کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

سیل؛ ملخ ها و کرونا سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: در سیل دی ماه سال گذشته تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در جنوب این استان دچار آسیب جدی شد و حال باری دیگر سیل موجب شده تا عده ای خانه و کاشانه خود را از دست داده و چادر نشین شوند. 

امداد رسانی ادامه دارد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون تعداد ۶۲۸ نفر از سیلزدگان این استان در چادر اسکان اضطراری داده شدند اظهار می کند: طی روز های گذشته به یک هزار و ۵۴۴ نفر از سیلزدگان جنوب این استان توسط نیروهای امداد و نجات هلال احمر امداد رسانی شده است و هنوز این کمک ها ادامه دارد.

حسن مصفا از توزیع چادر، ‌موکت، پتو و نایلون در بین سیلزدگان خبر داده و می گوید: تاکنون ۱۶۰ بسته‌ موادغذایی ۷۲ ساعته، ۳۹۷ بسته غذایی یک ماهه، ‌یک هزار و ۳۲۲ بطری آب معدنی، ‌۱۵۰ کیلو گرم برنج‌ و ۱۸۶ کیلوگرم حبوبات بین سیلزدگان توزیع شده است.

سیستان و بلوچستان نیازمند کمک رسانی

در همین رابطه استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سیلاب سوم و چهارم بهمن درسیستان و بلوچستان راه ارتباطی ۵۰۰ روستای این استان قطع شد افزود: تاکنون راه ۱۵۰ روستا برقرار شده است.

احمد علی موهبتی با بیان اینکه همچنین انشعاب برق ۸۸ روستا و انشعاب آب ۴۱ روستا در سیل اخیر قطع شد بیان کرد: متاسفانه در جریان سیلاب اخیر دو شهروند سیستان و بلوچستانی نیز جان خود را از دست دادند.

موهبتی بیان کرد: قبل از بروز بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان تصمیمات لازم برای به حداقل رساندن مشکلات از سوی مدیریت بحران اتخاذ شد به طوریکه زنان باردار و بیماران در مناطق متعدد به مکان‌های امن منتقل شدند.

وی اظهارداشت: در جریان سیل اخیر ۷۱ منزل مسکونی تخریب و ۱۷۳ منزل نیز دچار آبگرفتگی شد که اقدامات لازم برای اسکان آسیب دیدگان مورد توجه قرار گرفت.

موهبتی با اشاره به سیل دی ماه سال گذشته سیستان و بلوچستان‌گفت: در این سیلاب ۱۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی استان دچار آسیب شدند که بازسازی چهار هزار و ۸۳ واحد مسکونی آغاز شده است.

مقابله با ملخ های صحرایی

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان علاوه‌بر بارندگی و سیلاب با ملخ های صحرایی نیز در حال مقابله است افزود: تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع علیه این آفت سمپاشی شده است.

سیل در سیستان

استاندار سیستان و بلوچستان اختصاص اعتبارات موردنیاز برای ساخت سد و حوزه آبخیزداری برای مهار روان آبهای ناشی از بارندگی در این استان را خواستار شد و افزود: بارندگی‌ها در برخی از استان های کشور افغانستان نظیر قندهار و آب شدن برف‌ها در ارتفاعات این کشور یکی از نگرانی دیگر سیستان و بلوچستان است که خود را به شکل سیل در منطقه سیستان نشان می دهد.

وی بیان کرد: البته برای مهار سیلاب در شمال این استان از سه ماه قبل لایروبی انهار در منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

افزایش مبتلایان به کرونا

بنا بر  اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان به کرونا در حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان به ۱۷۳ نفر افزایش یافته است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با ۱۱۷ نفر، ۳۹ نفر دانشگاه علوم پزشکی زابل و ۱۷ نفر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اختصاص دارد اظهار کرد: متاسفانه تاکنون ۱۳ نفردر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که هفت نفر از فوتی‌های این مدت به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،‌چهار نفر محدوه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و ۲ نفر به حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اختصاص داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.