رئیس بنیاد مسکن سبزوار در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده برای واحدهای آسیب‌دیده سیل ۹۸، گفت: بازسازی واحدهای مسکونی شهرستان سبزوار در مجموع، ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

پیشرفت ۸۹ درصدی بازسازی واحدهای سیل‌زده در سبزوار

به گزارش قدس آنلاین،بارندگی‌های بهاری در نخستین روزهای سال ۹۸، خسارت‌های سنگینی به منازل شهری و روستایی در شهرستان‌های سبزوار و خوشاب وارد کرد.

با نگاهی به اخبار فروردین سال گذشته می‌توان به حوادثی مانند تخریب هفت واحد مسکونی در روستای کلاته سادات بخش ششتمد، تخریب بخشی از جاده روستای حسین آباد دهستان شامکان، تخریب دو منزل مسکونی و آبگرفتگی ۱۷ منزل دیگر در این دو روستا، تخریب سه واحد مسکونی و یک واحد تجاری در سبزوار اشاره کرد.

خسارت ۷۵ میلیاردی در خوشاب

با فروکش کردن بارندگی‌ها در همان ایام، سیدمجید نجاتی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون به علت بارندگی ۱۵۳ واحد مسکونی روستایی در خوشاب و ۲۵۸ واحد مسکونی روستایی در سبزوار تخریب شدند.

نجاتی گفت: در سال ۹۸ به غیر از تخریب منازل به ۱۳۸ واحد مسکونی دیگر خسارت وارد شده و ۵۸ واحد دامی در این شهرستان‌ها در مجموع به ارزش ۷۵ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند که بیشتر تخریب‌ها در روستاها به دلیل گلی بودن منازل و نداشتن استحکام کافی بوده است.

وی با بیان اینکه روستاهای نودهان، درگاه آباد، داراب، دربند، سرخ و برقبان در شهرستان خوشاب و روستاهای دلبر، افچنگ، اردیز و گرمک در سبزوار بیشترین خسارت را دیده‌اند، افزود: صاحبان واحدهایی که منازل آنها تخریب شده است، می‌توانند با تکمیل پرونده از ۴۰۰ میلیون ریال وام برای ساخت واحد مسکونی با معرفی به بانک استفاده کنند.

با گذشت یکسال از وقایع تلخ رخ داده در سال گذشته به سراغ مسئولان شهرستان سبزوار می‌رویم تا از نزدیک میزان تحقق وعده‌های داده شده را بررسی کنیم.

پیشرفت ۸۹ درصدی بازسازی در سبزوار

غلامعلی رستم نیا، رئیس جدید بنیاد مسکن سبزوار گفت: در سال ۱۳۹۸ در شهرستان سبزوار از مجموع واحدهای خسارت دیده مسکونی بر اثر سیل و بارندگی، تعداد ۹۳۶ واحد احداثی، ۲۸۸ واحد تعمیری در سامانه پایش ثبت شده که سهمیه ابلاغی شهرستان شامل ۴۹۰ واحد احداثی (۴۷۶ و احد روستایی و ۱۴ واحد شهری) به مبلغ ۱۹۷ میلیون و ۸۰۰ ریال و ۷۰ واحد تعمیری (۱۷ واحد شهری و ۵۳ واحد روستایی) به مبلغ ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و ۹۹ واحد تسهیلات معیشتی به مبلغ ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال و جمعاً ۲۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی با اظهار اینکه تا پایان سال کل واحدهای تعمیری به بانک معرفی و جذب و تعمیر و بهره برداری شده‌اند، افزود: از واحدهای احداثی، ۴۹۱ مورد به بانک معرفی شد، اند ۴۷۸ مورد انعقاد قرارداد، ۴۶۵ واحد بتن ریزی، ۴۵۳ واحد اسکلت، ۳۵۲ واحد دیوار چینی و سقف، ۲۸۳ واحد در و پنجره و ۱۷۵ واحد بهره برداری شده که در مجموع بازسازی واحدهای مسکونی شهرستان سبزوار دارای ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

تقدیم هدایای رهبری

رستم نیا با اشاره به اینکه جهت تکمیل واحدهای بازسازی ۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال کمک بلاعوض ساخت، اسکان موقت و معیشتی پرداخت شده است، اضافه کرد: به هر واحد مسکونی احداثی بازسازی ۱۶۰ پاکت سیمان رایگان کمک و هدیه مقام معظم رهبری تعلق می‌گیرد که تاکنون متناسب با پیشرفت فیزیکی هر واحد این سهمیه توزیع شده است.

رئیس بنیاد مسکن سبزوار با اشاره به اقداماتی که در سال گذشته برای بازسازی منازل تخریب شده در شهرستان خوشاب انجام شده است، گفت: در سال ۱۳۹۸ در شهرستان خوشاب از مجموع واحدهای خسارت دیده مسکونی بر اثر سیل و بارندگی، تعداد ۴۶۷ واحد احداثی و ۱۱۱ واحد تعمیری در سامانه پایش ثبت شده که سهمیه ابلاغی شامل ۹۶ واحد احداثی روستایی به مبلغ ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و ۸۸ واحد تعمیری (۸۰ واحد شهری و ۸ واحد روستایی) به مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال جمعاً ۵۰ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال است.

رستم نیا اضافه کرد: تا پایان سال ۹۸ کل واحدهای تعمیری به بانک معرفی و جذب و تعمیر و بهره برداری شده‌اند. همچنین واحدهای احداثی ۹۶ مورد به بانک معرفی، ۴۹۶ مورد انعقاد قرارداد، ۹۴ واحد بتن ریزی، ۸۳ واحد اسکلت، ۷۱ واحد دیوار چینی و سقف، ۵۳ واحد در و پنجره و ۳۶ واحد بهره برداری شده اند که در مجموع بازسازی واحدهای مسکونی شهرستان خوشاب دارای ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با تاکید بر اینکه جهت تکمیل واحدهای بازسازی ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال کمک بلاعوض ساخت، اسکان موقت و معیشتی در شهرستان خوشاب پرداخت شده است، افزود: به هر واحد مسکونی احداثی بازسازی ۱۶۰ پاکت سیمان رایگان کمک و هدیه مقام معظم رهبری تعلق می‌گیرد که متناسب با پیشرفت فیزیکی هر واحد این سهمیه توزیع شده اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.