حمید حاج اسماعیلی گفت: کارکنان سرمایه و دارایی یک سازمان هستند در صورتی که دانش و مهارت بیشتری باشند عملکرد سازمان ارتقا می یابد. منابعی که برای آموزش و توسعه نیروی کار استفاده میشود اتلاف و هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای اثر بخشی و کارایی بنگاه هاست.

بهره وری نیروی کار عامل مهمی درجهش تولید است

قدس آنلایت:تولید رکن مهم توسعه اقتصادی هر کشوری به شمار می رود، رکنی که مقام معظم رهبری سال هاست برآن تکیه دارند و در مناسبت های مختلف به انحاء مختلف آن را به مسوولین و تاثیر گذاران اقتصادی گوشزد می کنند، اما تحقق جهش تولید نیازمند پیش شرط هایی است که یکی از موارد مهم آن که شاید مورد غفلت قرار گرفته افزایش بهره وری نیروی کار و ارتقای فعالیت موثر در بنگاه های تجاری و اتحادیه های کارگری است که با مهارت آموزی و بهره وری بیشتر نیروی کار ممکن می شود. حمید حاج اسماعیلی فعال اقتصادی و بازار کار و کارگری در گفت و گو با قدس آنلاین این امر مهم را کاملا تشریح کرده  است.

نقش اتحادیه های کارگری در بهره وری نیروی کار و موفقیت بنگاه‌ها را در جهش تولید وافزایش توانمندی نیروی کار چگونه ارزیابی می کنید؟

کارایی و عملکرد کارکنان در کارگاهها به عوامل مختلفی بستگی دارد مهمترین عامل آموزش است که  سبب افزایش توانایی کارکنان می شود. کارکنانی که تجربه بیشتری دارند تمایل به عملکرد بهتری دارند زیرا افزایش در مهارت ناشی از تجربه کاری بیشتر است. آموزش علاوه بر تأثیر بر نیروی کار بر بازده سرمایه گذاری تاثیر دارد. عملکرد سازمانی کاملا وابسته به کارایی و عملکرد کارکنانی دارد که در آن سازمان اشتغال دارند. سرمایه نیروی انسانی نقش مهمی در رشد و توسعه کارگاه ها ایفا می کند . برای بهبود عملکرد سازمان و کارایی نیروی کار آموزش هایی به کارکنان سازمان داده می شود. توسعه نیروی کار می تواند بعنوان یک روند و فرآیند سازمانی تعریف شود که در آن کارکنان با حمایت کارفرما برای ارتقاء مهارت های خود برنامه های آموزشی مختلفی را پشت سر بگذرانند . در واقع توسعه نیروی کار ابتکار عمل مشترک کارکنان و کارفرما برای افزایش مهارت و دانش موجود کارکنان است . دانشی که به روز است و باعث ارتقای صلاحیت کارکنان می شود.

آیا سازمان ها ونهادها در فرآیند آموزش دهی نیروی کار وارتقای توانایی نیروی کار می توانند با کارفرمایان وارد مذاکره وتعامل شوند تا از این رهگذر جهش تولید زودتر کلید زده  شود؟

نگرش سازمانی سهم بسزایی در عملکرد و اهداف سازمانی دارد بر اساس ارزیابی ها ، رفتار و رویکرد مدیران به آنان کمک میکند تا از منابع و امکانات با موفقیت و شایستگی استفاده نمایند. نهادها و اتحادیه های کارگری یکی از منابعی مهمی هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرد. اتحادیه های  کارگری می‌توانند بعنوان پلی ارتباطی بین کارکنان و مدیریت سازمانها عمل نمایند. آنها می توانند از طریق مذاکره با کارفرما در مورد بسته های رفاهی بهتر برای کارکنان که شامل دوره‌های ترفیع و پیشرفت آنها است توافق نمایند. تجربه نشان داده که اگر محیط کار مساعد باشد و کارفرمایان و مدیران بنگاهها انعطاف بیشتری را در مقابل مطالبات و خواسته های  کارکنان از خود نشان دهند بهره وری و کارایی کارکنان افزایش بیشتری می یابد و بسترهای مختلفی برای ارتقای نیروی کار با آموزش های مدون از پیش طراحی شده می تواند عامل موثری در جهش تولید ورسیدن به افزایش تولید در میان مدت و بلند مدت باشد.

نقش آموزش را در ارتقای کیفیت و کمیت محصولات تولیدی هر کشوری چگونه ارزیابی می کنید؟

بررسی ها در خصوص چالش اشتغال،  حاکی از آن است که عدم تطابق بین مهارت های ایجاد شده و مهارتهای مورد نیاز در بازار کار باعث آن است . بنابراین نقش آموزش بسیار حیاتی و کارساز است . تغییرات و نوسانات بازار  مستلزم داشتن نیروی کار ماهر و آگاه است. از این رو برای رفع این چالش نیاز به مداخله  فعال هر دو طرف کارفرما و نیروی کار است. آموزش و توسعه جنبه مهم مدیریت منابع انسانی است. برای هر بنگاه و سازمانی مهم است که کارکنان ماهر و توانمندی برای عملکرد بهتر داشته باشد آموزش و توسعه فرصت هایی را برای کارکنان فراهم میکند تا زندگی شغلی بهتری را داشته باشند و موقعیت و جایگاه بالاتری را در سازمان کسب نمایند. با این اقدامات کارایی  بنگاه‌ها افزایش می یابد. کارکنان سرمایه و  دارایی یک سازمان هستند در صورتی که دانش و مهارت بیشتری باشند عملکرد سازمان ارتقا می یابد. منابعی که برای آموزش و توسعه نیروی کار استفاده می شود اتلاف و هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای اثر بخشی و کارایی بنگاههاست. کارفرمایانی که تلاش می کنند برای کارکنان خود آموزش هایی  را تدارک ببینند این کار را  بصورت یک نظم و دستورالعمل مداوم انجام می دهند، درحقیقت در حوزه کار خود سرمایه گذاری می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.