گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی صد نسخه خطی و چاپ سنگی با محوریت امام حسین(ع) را به ۴ زبان در اختیار دارد.

محوریت امام حسین(ع) در صد نسخه خطی موجود در گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، این نسخه‌های نفیس به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و ترکی کتابت شده که به موضوعاتی از قبیل ولادت، مقتل، زندگی‌نامه، احادیث و شرح آثار این امام بزرگوار پرداخته شده است.

قرآن منسوب به دست‌خط مبارک امام‌ حسین‌(ع) به خط کوفی بر روی پوست آهو، نفیس‌ترین اثر این مجموعه به شمار می‌رود.

همچنین نسخه خطی «الدمعه الساکبه و المصیبه الرائبه» با موضوع ولادت امام‌حسین(ع)، امامت ایشان، معجزات، خروج امام‌حسین(ع) از مکه، شهادت ایشان وثواب گریه بر مصیبت امام‌حسین(ع) که در سال ۱۲۷۹ هجری قمری در نجف اشرف کتابت شده یکی از نسخه‌های نفیس این مجموعه به شمار می‌رود.

«عمده المناقب فی عیون صحاح الاخبار» کتابت شده در قرن دهم هجری، «تحفه الابرار فی مناقب الائمه الاطهار» کتابت شده در قرن ۱۱ هجری، «التتمه فی تواریخ الائمه» و «الوافی» کتابت شده در قرن ۱۲ هجری برخی دیگر از نسخ خطی این گنجینه محسوب می‌شود.

همچنین «احوال امام‌حسین علیه‌السلام و...»، «مجموعۀ امام‌حسین و نبوه» تألیف مدرس چهاردهی، «جنگ وقایع عاشورا به نظم و نثر»، «جنگ اشعار»، «شخصیت و مقام حضرت امام‌حسن(ع) و حضرت امام‌حسین(ع)»، رساله در فضیلت صلوات و زیارت امام حسین(ع)، «شرح حالات حضرت امام‌حسین(ع)» و «شرح دیوان امام‌حسین(ع)» عناوین برخی نسخه‌های خطی به زبان فارسی است که طی قرون ۱۲، ۱۳ و ۱۴ هجری کتابت شده است.

«حال ولادت امام حسین(ع)»، «مرثیه در سوگ امام حسین(ع)» و «مقتل امام حسین(ع)»، نیز سه نسخه خطی ارزشمند به زبان اردو و «مثنوی ترکی در قصه حضرت امام حسین(ع)» کتابت شده در قرن ۱۳، از دیگر نفایس این مجموعه با محوریت امام سوم شیعیان است که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود.

گفتنی است، گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.