۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 698398

امروزه برنج و انواع خورشت‌ها غذای اصلی ما را تشکیل می‌دهند اما حال زمان مناسبی برای استقبال و یادآوری غذاهای محلی به خصوص برای نسل جوان است.

نگاهی به غذاهای محلی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، نوروز امسال برای همه استان‌ها از جمله خراسان رضوی متفاوت بود. نوروزی که رنگی از دید و بازدیدهای عیدانه نداشت، زیرا بسیاری از مردم برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا در منزل ماندند و دورهمی‌های صمیمانه کاهش یافت.

حال که وقت بیشتری برای در خانه ماندن وجود دارد، نگاهی به چند غذای محلی خوشمزه و آسان‌پز استان خراسان رضوی می‌اندازیم تا مادران به‌خصوص نسل جوان که آشنایی زیادی با این غذاها ندارند پای این غذاهای سنتی را دوباره به سفره خود باز کنند.

در عصر حاضر برنج و انواع خورشت‌ها غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهند اما شرایط فعلی زمان مناسبی برای یادآوری و استقبال از غذاهای محلی است. غذاهایی که با تنوع خود، سلامت را به سفره ایرانیان می‌آورند.

آش جوشواره

این غذا به جهت استفاده از سبزی کوهی و بیابانی مانند آجار طرفداران خاص خود را دارد و می‌توان گفت یکی از غذاهای اصلی عید نوروز در برخی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است.

برای آماده کردن این غذا با آرد گندم خمیر درست کرده و بعد آن را با وردنه باز و به شکل مربع‌های کوچک برش می‌زنیم. سپس سبزی کوهی (آجار، سبیس و اگر سبزی آش باشد نیز اشکالی ندارد) خرد کرده و در دل خمیرهای برش داده شده قرار می‌دهیم و گوشه خمیرها را به هم می‌چسبانیم.

بعد از به جوش آمدن آب خمیرهای آماده شده را به آن اضافه می‌کنیم. زمانی که خمیرها پخته و ته‌نشین شود، زیر اجاق را خاموش کرده تا سرد شود. سپس ماست و دوغ را به همراه ادویه جات مانند فلفل به آن اضافه و میل می‌کنیم.

کمه‌جوش

کمه جوش غذایی مناسب برای تمام فصول است و پایه اصلی آن را ماست محلی تشکیل می‌دهد.

لوازم مورد نیاز برای این غذا پیاز، پونه و نعنا، گردو، روغن زرد حیوانی، کمه (ماست‌ترش)، گوجه فرنگی و ادویه‌هایی مانند فلفل و زردچوبه است. پیاز و گوجه‌را ریز خرد کرده و در روغن زرد حیوانی سرخ می‌کنیم و سپس ادویه پونه، زرد چوبه و گردو را به مواد اضافه می‌کنیم. در این هنگام کمه را در کمی آب حل کرده و ضمن اضافه کردن به مواد می‌گذاریم تا کنار جوش کند، سپس غذا را به همراه نان خشک محلی میل می‌کنیم. ‌

آش دوغ

این غذا نیز به فصل و موقعیت خاصی اختصاص ندارد و تهیه آن در تمام ایام سال امکان پذیر است.

برای درست کردن آش دوغ، سبزی آش شامل جعفری، تره و علف کوهی را به همراه ادویه نمک و فلفل به آب جوش آمده اضافه می‌کنیم تا بپزد. سپس رشته آش محلی را به مواد اضافه کرده و وقتی رشته‌ها ته‌نشین شد، زیر اجاق را خاموش می‌کنیم تا غذا سرد شود. بعد دوغی که از قبل آماده کرده‌ایم را به آش اضافه و در نهایت با نعنا و زردچوبه غذا را تزئین می‌کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.