رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: سال گذشته شاهد صادرات و واردات کالاهای عجیب و غیرضرور به استان نبودیم و عمده کالاهای وارداتی و صادراتی مصرفی بودند.

سال گذشته شاهد صادرات و واردات کالاهای عجیب و غیرضرور به استان نبودیم/ نبود وزیر بازرگانی یکی از مشکلات عرصه تجارت

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین روشنک، با بیان اینکه عمده واردات در سال گذشته به خراسان رضوی مواد غذایی بود، اظهار کرد: سال گذشته در میان کالاهای وارداتی به استان کالای عجیب و غیرضروری وجود نداشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه مورد عجیبی هم در صادرات از استان نداشتیم، ابراز کرد: در سیال‌های گذشته یکی از کالاهای اساسی که از استان صادر شد، سیمان بود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار گمرکات خراسان رضوی طی یازده ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۱۴۷ هزار تن کالا به ارزش یک هزار و ۶۵۱ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده است.

روشنک ادامه داد: صادرت خراسان رضوی طی این دوره از نظر وزنی ۱۹ درصد رشد و از نظر ارزش دلاری ۱۹ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه وزن و ارزش صادرات کالاها به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲ هزار و ۶۵۰ هزار تن و ۲ هزار و ۳۵ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: واردات استان طی این مدت به میزان ۲۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰ و از نظر ارزشی ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: همچنین واردات سال گذشته به میزان ۲۳۳ هزار تن به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار بوده است.

روشنک تراز بازرگانی خارجی استان در مدت ۱۰ ماهه سال ۹۸ را مثبت و معادل یک میلیون و ۲۹۹ میلیون دلار دانست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی استان  را کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، ازبکستان، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، پاکستان، اسپانیا، ویتنام، قرقیزستان، قزاقستان، هند، چین و فدراسیون روسیه برشمرد.

روشنک یادآور شد: از استان خراسان رضوی در ۱۰ ماهه سال ۹۸ به ۸۹ کشور جهان کالا صادر شده که ۱۱ کشور ۳.۹۳ درصد و سایر شرکا تجاری استان ۷.۶ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی به مشکلات عرصه تجارت اشاره و یکی از عمده‌ترین این مشکلات را عدم تفکیک وزارت صنعت و معدن از تجارت خواند و گفت: همچین امر سبب شده عرصه تجارت به اصطلاح بی‌صاحب باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: امروز که کشور دچار بیماری کرونا شده مشکلات بسیاری برای عرصه تجارت رخ داده است، چرا که عملا تجارتی انجام نمی‌شود، چنانچه وزیر بازرگانی داشتیم می‌توانست این عرصه را در این برهه حساس مدیریت کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.