سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه در صورت رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با کرونا در روز طبیعت، با افراد برخورد قانونی صورت می‌گیرد، گفت: ۳۱۱۷ نفر دچار مسمومیت ناشی از فرآورده‌های الکلی تقلبی بوده‌اند.

 برخورد قانونی با تجمعات مردم در روز سیزده بدر/ ۲۸۴ مورد دیالیزی در نتیجه مصرف فرآورده‌های تقلبی الکلی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه گزارشی از ابتلای مجدد موارد قطعی ابتلا به کرونا نداشته‌ایم، اظهار کرد: افرادی که بعد از ثبت نام در سامانه به منزل با درمان دارویی و قرنطینه خانگی ارجاع داده می‌شوند ۵ روز پایش می‌شوند و یک بار هم روز دهم قرنطینه پایش می‌شوند و نظرسنجی نیز از این افراد صورت می‌گیرد که ۹۷.۳ درصد مردم تحت غربالگری از این امر رضایت داشته‌اند.

استمرار تعطیلی اماکن تجمعی تا ۲۰ فروردین

وی افزود: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همه اماکن مشمول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت و در صورت نیاز تمدید می‌شود.

برخورد قانونی با متخطیان در روز طبیعت

وی تأکید کرد: اگر مردم به هر دلیل بخواهند در مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها و پارک‌ها تجمع یابند با ابزارهای قانونی و انتظامی و قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

بازگشت برخی هموطنان از کشورهای اروپایی به کشور

جهانپور در پاسخ به این سوال که چرا مسافران از کشورهای دیگر وارد کشور می‌شوند، تصریح کرد: سلامت ایرانیان در همه جای دنیا برایمان اهمیت دارد؛ برای انتقال برخی از هموطنان که در کشورهای بحران زده اروپایی یا آمریکایی گرفتار شده‌اند تلاش دیپلماتیک صورت خواهد گرفت و اقدامات لازم انجام خواهد شد و پس از ورود طبق پروتکل‌های موجود رفتار خواهد شد و در صورت تایید ابتلا به کرونا به قرنطینه خواهند رفت.

مسمومیت ۳۱۱۷ نفر با فرآورده‌های الکلی تقلبی

وی با هشدار نسبت به مسمومیت‌های الکلی خاطرنشان کرد: ۳۱۱۷ نفر در سراسر کشور مورد قطعی مسمومیت ناشی از مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی بوده‌اند و ۱۰۶۶ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و ۷۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه با حال عمومی بحرانی بستری هستند و ۶۲ نفر دچار نابینایی و کم‌بینایی شده‌اند و تا ظهر امروز ۲۸۴ نفر نیاز به خدمات دیالیز پیدا کرده‌اند و ۳۲۰ نفر از مصرف‌کنندگان این فرآورده‌ها فوت کرده‌اند.

ضرورت توجه کشورهای جهان به مسئولیت مشترک و اقدام مشترک

جهانپور با تأکید بر مسئولیت مشترک و اقدام مشترک در کشورهای جهان تصریح کرد: تنها راه نجات جهان از بیماری کرونا اقدام مشترک و داشتن مسئولیت مشترک است و جدال و رقابت‌هایی که در سطح بین‌المللی وجود دارد باید در کارزار این بیماری کنار گذاشته شود. سازمان‌های بین‌المللی بهداشت در تعیین و تبیین این مسئولیت مشترک می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی

وی در خصوص دفع زباله‌های بیمارستانی تصریح کرد: باتوجه به ادوات و وسائل بهداشتی و حفاظتی که در بیماری کرونا بیشتر استفاده می‌شود میزان زباله‌های عفونی افزایش یافته است؛ حساسیت ودقت بیشتری برای دفع این زباله‌ها به کار برده می‌شود و این زباله‌ها بی‌خطرسازی می‌شوند و بعد از آن، زباله بی‌خطر شده دفن و امحا می‌شود و شرکت‌هایی از طرف شهرداری‌ها دفن آنها انجام خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه مطالبی که در خصوص ویروس کرونا منتشر شده است نمی‌تواند صد درصد قطعی باشد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد احتمال سرایت بیماری از افراد ناقل بدون علامت کمتر از افراد با علامت است اما همه افراد مبتلا این بیماری را انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه همزمان با غربالگری پایش نیز خواهیم داشت و راستی‌آزمایی و نظرسنجی انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر عدم ارتباط و نبود رضایتی وجود داشته باشد قابل رصد و پیگیری است. مشکلی که وجود دارد این است که در ارتباطات سامانه ۴۰۳۰ با افراد، به این تماس‌ها از سوی مردم پاسخ داده نمی‌شود. روزانه ۶ میلیون تماس با افراد داریم و اگر ۹۵ درصد افراد کل جامعه غربالگری شوند یکبار غربالگری کلی صورت گرفته است ولی این به معنی پایان طرح غربالگری نیست و افرادی که تازه علائم شبه‌آنفلوآنزا یا کرونا پیدا کنند می‌توانند دوباره وضعیت جدید خود را در salamat.gov.ir وارد کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.