کرمان- جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است که متاسفانه بارش های سیل آسا در طی هفته گذشته موجب قطع راه ارتباطی بسیاری از روستاهای ریگان، تلف شدن دام ها و تخریب زیر ساخت های این استان شد.

کرمان پنجه در پنجه سیل/کشاورزان بیشترین آسیب را متحمل شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش شدید باران در رودبار جنوب موجب شد تا تعدادی از روستاها از سکنه تخلیه شده و مردم به صورت اضطراری به ارتفاعات کوچ داده شوند اما در زهکلوت و در منطقه شهری نیمی از واحد های مسکونی مردم و مغازه ها دچار آبگرفتگی شد.

بلایای طبیعی بلای جان حوزه کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بلایای طبیعی در هفته اول فروردین سال جاری ۱۳ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد می گوید: حدود ۶ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۵۲ هزار هکتار از باغ ها و چهار هزار و ۵۰۰ واحد دامداری روستایی استان کرمان از بلایای طبیعی در هفته اول فروردین ۱۳۹۹ خسارت دیدند.

علی جاویدی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ راس دام سبک، یک حلقه چاه، ۲۰ کیلومتر کانال انتقال آب و ۷۰ هکتار از اراضی و باغ های تحت پوشش آبیاری تحت فشار استان کرمان نیز به دلیل جاری شدن سیلاب در استان کرمان خسارت دیدند اظهار می کند: خسارات وارد شده به بخش کشاورز در ابتدای فروردین ماه سال جاری به دلیل بلایای طبیعی اعم از سیل، تگرگ و برف و سرمازدگی بوده است.

تخریب راه های ارتباطی

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه سیلاب به سه هزار و ۶۲۰ کیلومتر از راه‌های شمال این استان خسارت زده است می گوید: همچنین ۱۶ دستگاه ابنیه فنی و آبنما در حوزه استحفاظی این اداره کل تخریب شد.

احسان عراقی زاده اظهار می کند: بارندگی شدید در تمام مناطق استان کرمان موجب بالا آمدن سطح آب و طغیان برخی رودخانه های فصلی شد و سه هزار ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی خاکی، ۲۰۵ کیلومتر شانه های خاکی، ۱۵ کیلومتر آسفالت راه روستایی را تخریب کرد.

خسارت به کشاورزان جنوب کرمان

سیل اخیر در کرمان بیشترین خسساران را به کشاورزان و هم چنین دامداران وارد کرده است و بنا بر اظهارات  رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، سیلاب اخیر پنج هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان این منطقه وارد کرده است.

سعید برخوری اظهار می کند: بیشترین میزان خسارات کشاورزی جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب بخش جازموریان وارد شده است.

وی بیان می کند: سیل به ترتیب بیشترین خسارات بخش کشاورزی را به شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج، فاریاب، عنبرآباد، جیرفت و منوجان خسارت وارد کرده است.

خسارت به آثار تاریخی

بارش های شدید و سیل آسا اثار تاریخی را نیز بی نصیب نگذاشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در همین راستا عنوان می کند: سیل به آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی جنوب استان کرمان خسارت وارد کرده است  اما هنوز میزان خسارت های احتمالی ناشی از سیل در جنوب استان کرمان برآورد نشده است.

فریدون فعالی در این رابطه اذعان یم کند: در همین راستا چندین تیم ارزیابی در حال بررسی و ارزیابی میزان خسارت ها هستند.

حضور سپاه برای کمک به سیلزدگان

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه در حوزه معیشتی بسته‌های غذایی بین مردم و سیلزدگان توزیع شده است می گوید: در بخش درمانی هم بیمارستان صحرایی سپاه در منطقه راه‌اندازی و افزون بر هزاران نفر از سیلزدگان جازموریان رودبار جنوب از خدمات بیمارستان صحرایی سپاه خدمات رایگان دریافت کردند.

 سردار حسین معروفی با بیان اینکه مجموعه نیروهای جبهه انقلاب اسلامی، سپاه، بسیج و نیروهای جهادی در نخستین روز وقوع سیلاب برای کمک به مردم آسیب‌دیده این منطقه در حوزه‌های مختلف وارد عمل شدند ادامه داد: علاوه برحوزه امدادرسانی اقدامات مختلفی  از جمله لایروبی، ضدعفونی و گندزدایی منازل و معابر انجام شد.

وی گفت: خدا را شاکریم که به ما توفیق داد در این مصیبت و سیلی که منطقه را گرفتار کرده در کنار مردم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.