سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که در تابستان سال جاری شمار نظامیان این سازمان به ۱۲ هزار تن در افغانستان کاهش خواهد یافت.

احتمال کاهش نظامیان ناتو به ۱۲ هزار نفر در افغانستان

قدس آنلاین: «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو اظهارداشت که وضعیت در افغانستان شکننده است بنابراین همه طرف‌ها از جمله طالبان نقش خود را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ایفا کنند.

وی افزود: در تابستان سال جاری شمار نظامیان این سازمان به 12 هزار تن در افغانستان کاهش خواهد یافت.

استولتنبرگ، در نشست وزرای خارجه ناتو گفت که «به عنوان بخشی از تلاش‌های صلح، ما حضور نظامی خود را در افغانستان کاهش می‌دهیم. تا تابستان، ما باید حدود 12 هزار نیرو در افغانستان داشته باشیم. هیچ تصمیمی برای کاهش بیشتر گرفته نشده و تمام گام‌های بعدی مبتنی بر شرایط است».

دبیرکل ناتو از طرف‌های سیاسی در افغانستان خواست که برای تنش‌های کنونی یک راه حل سیاسی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اوضاع در افغانستان است. طالبان و همه‌ بازیگران سیاسی باید با مشارکت سازنده به تعهدهای خود عمل کنند.

به گزارش صدای آمریکا، استولتنبرگ خاطرنشان کرد که کشورهای منطقه از جمله پاکستان نقش سازنده‌ای در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان دارند.

دبیرکل ناتو ماه گذشته گفته بود که «ما حضورمان را تنها درصورتی کاهش می‌دهیم که طالبان به توافقی که امضا کرده‌اند پایبند باشد یا به آن احترام بگذارد».

چندی قبل برخی از اعضای ناتو نیز پس از سخنرانی سالانه ترامپ اعلام کردند که هزاران نیروی نظامی خود را در افغانستان کاهش خواهند داد.

نیویورک تایمز به نقل از برخی از اعضای ناتو گزارش داد که این تصمیم پس از احتمال آغاز کاهش رسمی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.