دکتر حمید رضا رحیمی گفت: طبق آمار فقط از یکی بیمارستان تا ۳۰ درصد از افرادی که تحت درمان ویروس کرونا قرار گرفته اند غیر بومی و غیر خراسانی بوده اند.

در وضعیت کنترل بیماری کرونا هستیم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: دکتر حمید رضا رحیمی مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اعلام این خبر که مشهد این روزها در وضعیت کنترل مدیریت ویروس کرونا است گفت: با وجود اینکه مشهد این روزها یک وضعیت کنترل شده ای را در بحث شیوع ویروس کرونا سپری می کند ولی متاسفانه هنوز روند نزولی در این خصوص احساس نمی شود به این معنی که آمار امروز نسبت به بیست و چهار ساعت قبل کاهش پیدا کرده باشد. ما همچنان آمار بالایی در مراجعه افراد مبتلا به این ویروس را در مشهد شاهد هستیم ولی خوشبختانه شیب افزایش به گونه ای است که ما توان مدیریت آن را در بین افرادی که مبتلا و بستری و در نهایت مرخص می شوند داریم.

وی در خصوص وضعیت تجهیزاتی و امکانات انسانی در این روزها  افزود: در خصوص نیروی انسانی باید بگویم که خوشبختانه با کمک بخش های عمومی نهاد های نظامی و انتظامی و کمک های بسیار قابل توجهی که از سمت آستان قدس رضوی داشته ایم مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به کمک های آستان قدس در این زمینه گفت: یکی از نیازهای ما در این روزها بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان قائم برای بستری کردن بیماران بد حال مبتلا به ویروس کرونا بود  که بخش از مسئولیت بیمارستان قائم را در این زمینه بیمارستان رضوی بر عهده گرفت و در واقع کلیه بیمارانی که در اثر سکته مغزی به بستری نیاز دارند در همه بخش ها به این بیمارستان منتقل شده است و نکته مهم تری که در این زمینه وجود دارد این است که همه این بیماران با تعرفه دولتی پذیرش و درمان می شوند. این کار باعث شد که بار بسیار بزرگی از دوش دانشگاه علوم پزشکی برداشته شود و ما بتوانیم خدمات بیشتری را در جهت بستری و بهبود بیماران مبتلا به کرونا برداریم.

رحیمی ادامه داد: ولی متاسفانه با توجه به افزایش تعداد بیماران بد حالی که طی یک هفته گذشته در اثر ابتلا به بیماری کرونا مراجعه کرده اند، باعث شده که ما با محدویت شدید تهیه دستگاه تنفس مصنوعی مواجه شویم که البته این مشکل در کل کشور است ولی ما با همه این محدودیت ها سعی کرده ایم که این مهم را به هر شکلی مدیریت کنیم.

مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی فقط به معنی شهر مشهد به تنهایی نیست. مشهد به علاوه شبکه های بهداشتی و شهرستان های تابعه دانشگاه است. همه این شهرستان هایی که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند هر کدام یک وضعیت متفاوتی در بحث ویروس کرونا دارند و شیوع اولیه این ویروس در این شهرستان ها متفاوت است و همین قضیه باعث می شود که شرایط متفاوتی را داشته باشیم اما در مجموع ما در حال حاضر در شرایط کنترل این بیماری هستیم و من امیدوام که طی هفته های آینده و با توجه به رفتارهای مردم و اینکه در این یک هفته اخیر مردم خیلی تلاش کرده اند که از منازل خارج نشوند این اثرات رفتاری را ببینیم و در نهایت به نقطه ای برسیم که بتوانیم اعلام کنیم که شیوع این بیماری سیر نزولی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بیمارانی که در بیمارستان های مشهد بستری و تحت درمان هستند را مسافران و زائران تشکیل می دهند گفت: این آمار در بیمارستان های مختلف متفاوت است ولی طبق آمار ما از یکی از بیمارستان ها تا ۳۰ درصد از افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند غیر بومی و غیر خراسانی بوده اند و این جای ناراحتی دارد چون امکانات پزشکی ما در خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی برای مردم همین منطقه و شهر و افراد طراحی شده است.

رحیمی در خصوص تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا با توجه به رتبه سنی افزود: خوشبختانه تعداد کودکان مبتلا به این ویروس خیلی اندک هستند مگر کودکانی که به هر شکل بیماری های زمینه ای دارند و بقیه هم بیماری های خیلی خفیفی دارند و زود مرخص می شوند ولی در خصوص جوانان باید بگویم که این ابتلا در آنها شدت و ضعف دارند که البته در این افراد هم با توجه به زمینه بیماری تعداد مبتلایان افزایش داشته است. ولی به هر شکل قریب به ۵۰ در صد از مبتلایان به ویروس کرونا را افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای جدی تشکیل می دهند و من همین جا از همه همشهریان می خواهم که مراقب افراد سالمند باشند. 

وی عنوان کرد: افرادی که هنوز به شهرهایشان برنگشته اند و مسافرت هستند به محض ورد اصلا و به هیچ عنوان به دید و بازدید عید نروند چون ممکن است دوران نهفتگی را طی کرده و خودشان اطلاعی ندارند ولی به هر شکل اگر متوجه حداقل علائم شدند برای اطمینان با همکاران ما با شماره ۱۹۱ تماس بگیرند و از راهنمایی های تلفنی آنها استفاده کنند یا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند چون این نگرانی برای شیوع پیک دوم بیماری وجود دارد.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.