راه‌آهن مطالبه ۳۰ساله مردم دیار «سربداران» است. احداث راه‌آهن سبزوار به سه دهه گذشته بازمی‌گردد که تا چند سال پیش این پروژه از پیشرفت مناسبی بهره‌مند نبود اما با فعال‌شدن این پروژه در سال ۹۵، در زمان حاضر ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«راه‌آهن»؛ مطالبه ۳۰ساله مردم دیار سربداران/ پیشرفت فیزیکی ۶۵درصدی پروژه

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان سبزوار یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی به‌لحاظ وسعت و ‌جمعیت است. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر منطقه، توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر و مسیرهای ارتباطی است اما شهرستان سبزوار با وجود بهره‌مندی از فرودگاه و جاده‌های ارتباطی مناسب، از شبکه ریلی راه‌آهن محروم است.

راه‌آهن مطالبه ۳۰ساله مردم دیار «سربداران» است. احداث راه‌آهن سبزوار به سه دهه گذشته باز می‌گردد که تا چند سال پیش این پروژه از پیشرفت مناسبی بهره‌مند نبود اما با فعال شدن این پروژه در سال ۹۵، در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با اشاره به وضعیت تکمیل پروژه راه‌آهن این شهرستان به عنوان مطالبه دیرینه مردم اظهار داشت: پروژه در سال‌های گذشته تعطیل شده بود اما هم اکنون در کیلومتر ۶/۵ الی ۳۵ به مرحله زیرسازی ریل رسیده است.

احمد برادران با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن سبزوار در کنار بزرگراه سردار شهید سلیمانی با سرعت خوبی در حال ساخت است، افزود: ریل پروژه راه‌آهن سبزوار در قالب قرارداد ساخت دو هزار کیلومتر ریل راه‌آهن کشور در حال ساخت است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره پیشرفت پروژه راه آهن سبزوار با اشاره به مصوبه سفر ریاست جمهوری در زمینه پروژه راه‌آهن، بیان کرد: ازاین محل ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته که از این میزان ۶۱ میلیارد تومان آن تخصیص و ابلاغ شده است.

رمضانلی سبحانی گفت: در این پروژه بحث فیزیکی و ریالی مطرح است و در حال حاضر به لحاظ حجم فیزیکی به حدود ۶۵ درصد پیشرفت رسیده و در بحث ریالی نیز بحث عمده‌ای از اعتبارات را نیاز دارد و این اعتبار نیز از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود.

وی با اشاره به روند ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن سبزوار، افزود: قراردادی میان معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با فولاد مبارکه منعقد شده که قرار است دوهزار کیلومتر ریل راه‌آهن ساخته شود بنابراین تامین ریل برای مسیر سبزوار در این قرارداد پیش بینی شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

سبحانی‌فر با بیان اینکه عملیات ریل گذاری از لحاظ زمانی کمترین مدت را سپری می‌کند و در مدت چهار ماه اجرایی می‌شود، اظهار داشت: طول مسیر پروژه راه‌آهن حدود ۴۸ کیلومتر است و با ریل گذاری‌های ایستگاه به ۶۰ کیلومتر می‌رسد.

پیشرفت ۲۰ درصدی ایستگاه راه‌آهن

معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز با بیان اینکه پروژه راه‌آهن سبزوار در سه بخش است، اظهار کرد: در بخش ابنیه و زیرساخت مسیر این پروژه پیمانکار پروژه مشغول به کار است و زیرساخت شامل عملیات خاک‌برداری، ابنیه فنی و تسهیل اراضی به طول ۴۸ کیلومتر پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد.

حسین شاد افزود: در بخش ایستگاه راه‌آهن سبزوار به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع و ۴۲ میلیارد تومان اعتبار پیمانکار آن شرکت بتن ماشین آستان قدس رضوی است و قسمت‌های زیادی از سایت و عملیات خاکی پروژه انجام شده است.

وی درباره روند پروژه ایستگاه راه‌آهن سبزوار، بیان کرد: فنداسیون سالن‌های اصلی اجرا شده و ساخت اسکلت و ستون‌های پروژه در کارگاه پیمانکار در خارج از پروژه به پایان رسیده و مراحل انتقال و نصب ستون‌ها و اسکلت به زودی انجام و این بخش پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی را دارد.

وی بخش سوم پروژه راه آهن سبزوار را بحث ریل‌گذاری آن دانست و گفت: ریل‌گذاری به عنوان یک بخش پروژه خرید ریل، توافق با خرید و انتقال و نصب ریل‌گذاری است و این بخش خرید دو هزار کیلومتر ریل در کشور که شامل پروژه راه آهن سبزوار می‌شود صورت گرفته است.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار ادامه داد: در حال حاضر ریل های پروژه در حال ساخت است و پس از ساخت به صورت مرحله‌ای مسیر پروژه از ریل ساخته شده برخوردار می‌شود.

شاد تصریح کرد: بخش زیادی از پروژه خرید و تامین ریل است که این بخش فارغ از اعتبارات شهرستانی است و در مسیر اعتبارات ملی تامین شده بنابراین پس از ساخت در میان دو هزار کیلومتر پروژه ریل‌گذاری از جمله پروژه راه‌آهن سبزوار توزیع می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.