مهم‌ترین وقایع دولت در ۶ ماه دوم سال ۹۸ که شامل برگزاری انتخابات تا مدیریت ویروس کرونا بود را در این گزارش مرور می‌کنیم.

دولت در ۶ ماه دوم سال ۹۸| از برگزاری انتخابات تا مدیریت کرونا

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سال ۱۳۹۸ بدون تردید یکی از پر حادثه ترین سالهای پس از انقلاب برای دولت  بوده است؛ این موضوع تا حدی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند :«سال ۹۸ برای ملّت ایران یک سال پُرتلاطم بود؛ سالی بود که با سیل آغاز شد، با کرونا تمام شد. در طول سال هم حوادث گوناگونی برای کشور و برای برخی از مردم کشور پیش آمد؛ حوادثی از قبیل زلزله، تحریمها و امثال اینها. اوج این حوادث عبارت بود از جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی. در طول سال گرفتاری‌های مردم هم کم نبود؛ سال به این شکل گذشت؛ بنابراین سال سختی بود. لکن نکته‌ی مهم این است که در کنار سختی‌ها، سربلندی‌هایی هم در این سال وجود داشت که بعضی از آنها هم بی‌سابقه بود و ملّت ایران به معنای واقعی کلمه درخشید.»

در گزارش پیش رو در نظر داریم مهمترین رویدادهایی که دولت در سال ۱۳۹۸ با آن روبرو بود را در دو شش ماه اول و دوم سال گذشته مرور کنیم.

*رئیس جمهور بالاخره به نیویورک رفت

اول مهرماه؛ حسن روحانی به دلیل اعمال محدودیت در روزهای منتهی به مهرماه ۹۸ در آمریکا و حتی ساختمان سازمان ملل برای ظریف نسبت به سفر به نیویورک و  شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تردید داشت اما علی ربیعی ساعاتی پیش از حرکت روحانی به سمت آمریکا گفت: «رئیس جمهور ابتدا برای سفر به نیویورک تردید داشت اما دلیل انجام شدن آن برای احقاق حق ایران بود، گفت: هر چند اقدامات آمریکا این سفر را با مشکل روبرو کرد، اما رئیس جمهور طنین صدای ایرانیان را از همان مجمع عمومی سازمان ملل دنبال می کند و منطق جمهوری اسلامی ایران در برابر بی منطقی آمریکا نشان داده خواهد شد.»

حسن روحانی هم پیش از عزیمت در فرودگاه مهر آباد ضمن اشاره به اینکه، «طرح صلح هرمز» را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌کنم، تاکید کرده بود که احساس ما این بود که آمریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند هیات‌های ایرانی در رده‌های مختلف در سازمان ملل رفت و آمد داشته باشند و مصاحبه کنند و حضور داشته باشند و دلیل آن را باید خود آمریکا توضیح دهند. آنها یا از بیان حق می‌ترسند یا حق برای آنها تلخ است.

*دیدار با سران کشورهای جهان در خاک آمریکا

دوم و سوم مهرماه؛ رئیس جمهور در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سران کشورهای پاکستان، ایرلند، لبنان، فرانسه، آلمان، ژاپن، اسپانیا، انگلیس، سوئد، سوئیس و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد.

روحانی در مقر سازمان ملل و در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک خطاب به کشورهای حاضر بیان داشت: خاورمیانه در آتش جنگ، خونریزی، تجاوزگری، اشغال‌گری، تعصبات مذهبی و فرقه‌ای و افراط‌گرایی می‌سوزد و بزرگ‌ترین قربانی چنین شرایطی ملت مظلوم فلسطین است. تبعیض، تصاحب زمین‌ها، شهرک سازی ها وکشتار همچنان ادامه دارد.

وی بیان داشت: طرح‌های تحمیلی آمریکایی و صهیونیستی مانند معامله قرن، تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و الحاق بلندی‌های جولان به دیگر سرزمین‌های اشغالی، محکوم به شکست است.  

روحانی تاکید کرد: برعکسِ طرح‌های ویران‌گر آمریکا، کمک‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تامین امنیت و مقابله با تروریسم بسیار تعیین کننده بوده است. نمونه‌های بارز آن، همکاری با روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه در مورد بحران سوریه، ارایه طرح صلح برای بحران یمن و همکاری فعال با نمایندگان دبیرکل سازمان ملل متحد، گفتگوهای سازنده با 4 کشور اروپایی و تلاش فعال برای تسهیل مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی است که منجر به موافقت‌نامه صلح استکهلم درخصوص بندر حدیده شد.

روحانی تاکید کرد: من از کشوری می‌آیم که از یکسال و نیم پیش، در برابر بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی ایستادگی نموده و از حق استقلال و توسعه علمی و فناوری خود دفاع کرده است. دولت آمریکا با اعمال تحریم های فرامرزی و تهدید دیگر ملت‌ها، تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند و با سوء استفاده از نظام بانکی، به راهزنی بین‌المللی دست زده است.

وی بیان داشت: ما ایرانیان، پیشگامِ ملت‌هایِ منطقه در نهضت‌های آزادی‌خواهی بوده‌ایم؛ همواره برای خود و همسایگانمان، صلح و پیشرفت خواسته‌ایم و هرگز در برابر تهاجم و تحمیل خارجی، تسلیم نشده‌ایم.  ما  نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که  اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند.  چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی 83  میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان آمریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشورها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد مفرط تبدیل شده‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایت‌کاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.

روحانی تصریح کرد: رویکردِ دولتِ کنونی آمریکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه 2231 ، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان است.

وی بیان داشت: ایران با وجود خروج آمریکا از برجام  تا یک سال، همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام، وفاداربوده است. ما به احترامِ قطعنامه شورایِ امنیت، به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروجِ آمریکا عمل‌کند ولی متاسفانه فقط حرفهای زیبایی شنیدیم و  شاهد اقدام مؤثری نبودیم. اینک بر همگان ثابت شده‌است که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. 

*روحانی: ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند

رئیس جمهور در همین مجمع، گفت: ما حتی در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، راهبردِ گام به گام را در پیش گرفتیم، و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ایم، اما صبر ایران هم حدی دارد؛ وقتی آمریکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمی‌گذارد، وقتی اروپا ناتوانی خود را به نمایش می‌گذارد، تنها راه، تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۵+۱، در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.

پایان بخش برنامه های سفربه نیویورک برای هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز کنفرانس خبری با حضور نمایندگان رسانه های بین المللی  بود و پس از آن بامداد روز گذشته رئیس جمهور و هیأت همراه، نیویورک را به مقصد تهران ترک کردند.

* اتمام سفر پرحاشیه به نیویورک

پنجم مهرماه؛ در این روز رئیس جمهور پس از سفر به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، وارد تهران شد و در پاویون مهرآباد در تشریح نشست‌های خود در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل،تصریح کرد: «وقتی وارد نیویورک شدیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و چه در رسانه‌ها نسبت به ایران وجود داشت که اولین آن فضایی بود که در پی حوادثی که در عربستان رخ داده بود ایجاد شد و به دنبال این بودند که افکار عمومی و سیاسیون را دور این محور اتهامی جمع کنند که این حمله از توان یمنی‌ها و ارتش یمن خارج بوده است.»

وی افزود: «از برخی سران اوپایی که بیانیه‌ای صادر کرده و به نحوی گفته بودند که ایران نوعی مسئولیت دارد پرسیدم چرا این حرف را می زنید؟ از کجا می‌گویید؟ به آنها محکم گفتم مدرک را برایم بفرستید مدرک و مبنای شما چیست؟»

رئیس جمهور ادامه داد: آنها گفتند بررسی‌های کارشناسان حاکی از آن است که یمنی‌ها توانمندی شان کمتر از این عملیات است. گفتم فرض می‌گیریم کمتر است، پس چه کسی انجام داده؟ آنها گفتند نمی دانیم! جهت شمال یا غرب بوده. به آنها گفتم این منطق یا استدلال شده؟ اطلاعات شما نسبت به دشمن یمن زیاد است، اما اینکه یمنی‌ها تا چه اندازه توانمند هستند را اطلاع ندارید.

روحانی با بیان اینکه به آنها گفتم که شما با این تحلیل‌های بی‌منطق باعث آشوب آشوب و شعله ور شدن فتنه و آتش در منطقه می‌شوید، گفت: به آنها اعلام کردم که وقتی به تهران رسیدم مدارک تان را برایم ارسال کنید. این نطق را در سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه و در جلسه با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا و سیاسیون قبلی و مقامات قبلی آمریکا به طور مفصل توضیح دادم و هم در جلسه‌ای با مدیرمسئول رسانه‌ها به ارائه توضیحاتی پرداختم.

وی ادامه داد: به نظرم بسیار مهم بود این توطئه‌ای که توسط آمریکا، عربستان و برخی از کشورهای دیگر طراحی شده بود، کمرنگ شود و با این توضیحات البته کمرنگ شد. برخی از مقامات کشورهای مهم از جمله روسیه و ترکیه به صراحت گفتند این اتهام نادرستی نسبت به ایران است؛ به هرحال موضوع مهمی بود که مجامع بین المللی بدانند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ موضوع دیگر این بود که آنها بر این تصور بودند که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی بوده و آمریکا آماده مذاکره است و اصرار به مذاکره دارد. مقامات آمریکایی به سران اروپایی و غیراروپایی گفته بودند که ما آماده برای مذاکره هستیم.

روحانی با بیان اینکه ضروری بود که به طور روشن هم در مصاحبه هم در دیدار با سیاسیون توضیح دهیم که مانع مذاکره آمریکاست، گفت: آن کسی که نمی‌خواهد مسأله حل شود آمریکاست و ایران برای منطق و استدلالش برای مذاکره فرار نمی‌کند و ترسی از مذاکره ندارد.

* طرح پوشالی فرانسه برای ایران

چند روزی بودبرخی رسانه‌های غربی گزارش دادند دولت فرانسه پیشنهاد داده است که ایران در ازای دسترسی به یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، به محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای بازگردد. پاریس این طرح را به موافقت آمریکا با صدور معافیت تحریمی برای واردکنندگان نفت از ایران منوط کرده است.

دهم مهرماه؛ رئیس جمهور در تشریح جزئیات طرح فرانسه و خودداری ایران از مذاکره با طرف آمریکایی گفت:  همه اصرارها ، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آنهایی که به ۱+۵  ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.

5+1 بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. 1+4 که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست 1+5 هم بشود.

رییس جمهور با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران 1+5 در سازمان ملل تشکیل شود،اظهارداشت: ظاهرش این بود که بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیرها گردن ایران بیفتد و بگویند درست است که آمریکا مقصر بوده ولی الان که تسلیم است و می‌گوید حاضراست که با شما بنشیند و به قول یکی از رهبران اروپا ،همه ما الان در نیویورک جمع هستیم و این بهترین فرصت تاریخی است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه این روزها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، گفت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد. این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود و بعد با ما مطرح کرد لذا اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه به صورتی بیان کرده، درست است.

رئیس جمهور با اشاره به ملاقات رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت و ارایه طرح ، ادامه داد: کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است اما عبارت‌های این طرح را اصلاً قبول نداشتم چرا که  عبارت‌هایش نادرست بود و رئیس جمهور فرانسه گفت که بسیار خوب، عبارت‌هایی که خودتان می‌گویید و وزرای خارجه با هم یک نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.

روحانی با بیان اینکه همه بحث این بود که این طرح قابل قبول و فرض بگیریم اصلاحات جمهوری اسلامی  ایران را مد نظر قرار دهند، اما با چه اطمینانی وارد این جلسه شویم، ادامه داد:زمانی کسی می‌گوید ۱+۵، که یعنی برجام، کسی می‌گوید من برجام را قبول دارم و اشتباه کردم، می‌شود ۱+۵ و حداقل کسی می‌گوید من راه قبلی را نمی‌خواهم ادامه دهم و  حداقل نگوید همه تحریم را برداشتم، بگوید من راه قبلی را فهمیدم نادرست بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در همان ۲۴ ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود، رئیس جمهور آمریکا در 2 نوبت یکبار در سخنرانی در سازمان ملل و در سطح جهانی و یکبار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم، افزود: به دوستان اروپایی گفتم که کدام بخش را را قبول کنیم؟ سخن شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس جمهور آمریکا را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت ۲ بار به صراحت اعلام کرده که به دنبال تشدید تحریم ها است.خودشان پاسخ روشن نداشتند و گفتند در دنیای سیاست چیزی گفته است ولی آنها آماده‌اند.

*کلیات زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان ابلاغ شد​

چهاردهم مهرماه؛ سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ابلاغ کلیات زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان خبر داد و تصریح کرد: : پس از تایید شورای محترم نگهبان، این زمان بندی به پنج استان کشور یعنی استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم ابلاغ شده تا استان های مذکور, آن را در دستور کار خود قرار داده و مطابق آن فرایند های اجرایی انتخابات خبرگان را انجام دهند.

بر اساس این زمان بندی، فرایند اجرایی انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان از تاریخ ۹ آذر ماه شروع و تا روز ۹۸/۱۲/۲  که روز برگزاری انتخابات است ادامه خواهد داشت.

*اصرار دولت بر تصویب لوایح مرتبط با FATF 

هشتم آبانماه؛ دفتر سخنگوی دولت با اظهار تاسف از انتشار چندین باره اخبار دروغ در ارتباط با FATF ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه ها را رد کرده و توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. 

در این اطلاعیه آمده است: مخالفان تصویب لوایح به جای فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت عواقب خطیر تصویب نشدن لوایح، مسئولیت آن را بپذیرند.متاسفانه در روزهای اخیر تلاش هایی برای وارونه جلوه دادن حقایق در مورد لوایح چهارگانه و مسئولیت گریزی از عواقب تصمیماتِ عدم تصویب این لوایح، می شود که آخرین نمونه آن خبرسازی با عنوان «دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت» است. 

در این اطلاعیه بیان شد: منظور از آنچه که در آیین نامه قانون مقابله با پولشویی آمده قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۱۲۶۷ و قطعنامه های مربوط به آن، درباره  گروه های سه گانه تروریستی طالبان، القاعده و داعش است.این قطعنامه های شورای امنیت همگی قطعنامه های فصل هفتمی هستند که از همان ابتدای صدور در سالهای 1999 برای همه دولت ها لازم الاجرا بوده است  و هیچ ارتباطی با FATF ندارد جز اینکه  یکی از استانداردهای FATF این است که کشورها در عمل، موظفند استانداردهای هماهنگی برای اجرای تحریم های وضع شده ذیل این قطعنامه ها داشته باشند. 

همچنین دفتر سخنگوی دولت اظهار داشت: در این خصوص نیز  مکررا در سالهای گذشته تاکید و تبیین شده است در آیین نامه ها و  قوانین داخلی در خصوص نحوه اجرای این قطعنامه ها و لوایح مرتبط با FATF نقطه نظرات همه کارشناسان امنیتی، سیاست خارجی، اقتصادی و .. لحاظ شده و هرگز و در هیچ کجا منافع ملی کشور یا نهادهای اصلی انقلاب اسلامی به خطر نیفتاده است. 

همچنین آنچه در قانون به صراحت آمده این است که در تمامی مراحل تعیین مصادیق گروه های تروریستی  و اجرای تحریم های شورای امنیت ملل متحد علیه آنها،  مطابق نظر شورای امنیت ملی کشور عمل خواهد شد.دولت معتقد است باید مانع  از وارد شدن کشور به لیست سیاه FATF شد چون در میان مدت، عواقب ناگواری برای اقتصاد، به خصوص در بخش مالی به دنبال خواهد داشت و مخالفان تصویب لوایح بهتر است به جای فرافکنی و تحریف واقعیات و تلاش برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ، کمک کنند که این لوایح به تصویب برسد و یا اینکه مسئولیت عواقب خطیر اقدامات خود را  تمام و کمال به عهده بگیرند.

*گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای/ آغاز گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو

چهاردهم آبانماه؛ روحانی با اعلام خبر آغاز گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو گفت:  ما سه قدم را تاکنون برای کاهش تعهدات برداشتیم. ما قبلاً بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را می فروختیم، اما قرار شد، هر چقدر ذخیره می‌کنیم را نگه داریم.

وی تاکید کرد: امروز می خواهیم اعلام و ابلاغ خواهم کرد که حتماً از فردا سازمان انرژی اتمی یک گام چهارم و جدید بر می‌دارد، البته پیشاپیش به همه چهار به اضافه یک و کشورهای دوستانمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت آژانس خواهد بود آژانس هم چنان نظارت خواهد کرد حتی فعالیتی را که از فردا آغاز خواهیم کرد.

* زلزله بر جان شمال غرب کشور

 زلزله‌ای نسبتا شدید ساعت ۲:۱۷ بسیاری از شهرهای استان اردبیل را لرزاند و با توجه به شدت این زمین‌لرزه مردم خانه‌های خود را ترک کردند. بر اساس اطلاعات اولیه، محل وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان شرقی حوالی تَرْک در طول جغرافیایی ۴۷.۶۴ و عرض جغرافیایی ۳۷.۷۶ و در عمق ۲کیلومتری بود.

هفدهم آبانماه؛ رئیس جمهور دستور بسیج تمامی امکانات برای امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان را صادر کرد.

جهانگیری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستای ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

معاون اول رییس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروههای امداد رسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستور کار خود قرار دهد.

وزیر کشور در دستوری به رئیس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شد.

سخنگوی دولت هم تاکید کرد که دولت تمامی اهتمام خود را به کار خواهدبست تا زندگی عادی به این منطقه برگردد وتن زلزله‌زدگان دیگر بالرزش سرمای زمستانی نلرزد.

* آغاز التهابات رسانه ای و سیاسی در کشور با سخنرانی روحانی در یزد

نوزدهم آبانماه؛ روحانی به همراه تعدادی از وزرای خود وارد یزد شد و میدان امیر چخماق را برای سخنرانی عجیب خود انتخاب کرد و خطاب به مردم یزد بیان داشت:  من در اینجا اعلام می‌کنم و از  قوه قضاییه می خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح بدهد! 

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: این که هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول این مملکت مردم را خورد و آن را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند و الان در زندان است، این پول کجا رفت؟ چه کسانی مسئول هستند؛ چرا آنهایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی شود. از همه مردم و مسئولین می خواهم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون را برای مردم روشن کنند که این پول نفت، خزانه و پول بیت‌المال بوده است.

روحانی خاطر نشان کرد: من از همه مسئولین می خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت این پول را پس بگیرد و دست ـ دست کرد. شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی ‌کند و تا امروز خبری نشده است.

رئیس‌جمهور بیان داشت: ما می‌خواهیم این پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود؛ امروز اگر روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح بدهید تا مردم خوشحال شوند و بدانند.

** پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری را توضیح دهید

روحانی افزود: من از مسئولین می خواهم پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری را برای مردم توضیح دهند و آنهایی که در این زمینه و مسئولان یک نهاد ۹۴۷ میلیون دلار گرفته و حساب پس نداده‌اند، باید حسابرسی شود و حساب را پس دهد.

** وزیر نفت ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد

وی بیان داشت: من از آن نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند، از دستگاه‌ها می‌خواهم برای مردم توضیح دهند و در همین زمینه‌ وزیر نفت را مسئول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهد. رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا مساله ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد. دستگاه نظارتی را مسئول می کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند به وزیر نفت می گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد.

** چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند

وی با طرح این سوال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. این پولهایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند. من در سفر به استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می کنم.

رئیس جمهور گفت:  اولین خبر خوش من این است که کارگران شرکت ملی نفت ایران، بخش اکتشاف نفت، در تلاش‌های چند ساله خودشان و به ویژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته به یک میدان جدید نفتی بزرگ  دست یافتند که من این خبر را امروز در یزد می دهم. این هدیه کوچک دولت و شرکت نفت و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است ما یک میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم.

** یک عده بی‌اخلاق نوشتند که ۱۸ میلیارد دلار ارز گم شده است

وی بیان داشت: «یک عده از آدم هایی که بی اخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی از روزنامه ها نوشتند که در این دولت در سال گذشته یعنی سال ۹۷ ، ۱۸ میلیارد دلار ارز گم شده است. من به رئیس بانک مرکزی دستور دادم تمام پول‌هایی که سال گذشته در شش ماه اول داده شده به هر نرخی بوده آنها را لیست کند و فهرست آن را اعلام کند البته چند روز پیش نامه اش را نوشته و من به بانک مرکزی می گویم این نامه را پخش کند تا مردم مطلع باشند.»

رئیس جمهور گفت: «می‌گویند ۱۸ میلیارد دلار سال گذشته گم شده است. یک آدم‌هایی که اخلاق و ایمان نمی شناسند و نه منافع ملی را بلدند؛ بانک مرکزی ما این آمار را منتشر کرده و برای اطلاع عموم از بانک مرکزی می‌خواهم این را اعلام کند.»

وی با اشاره به اینکه از این ۱۸ میلیارد دلار، ۷/۳ میلیارد کالای اساسی وارد شده است، اظهار داشت: «۱۲ میلیارد دلار که با آن ۷ میلیارد بیش از ۱۸ میلیارد دلاری که می‌گویند می‌شود تسویه حساب شده است و تنها یک میلیارد دلار اختلاف حساب است و به تعزیرات حکومتی داده شده است. بدانید در این دولت یک ریال و یک دلار گم نخواهد شد آن در دوره‌های دیگر بود که میلیاردها گم شد و هنوز هم پیدا نشده؛ بنابراین راه را اشتباه نروید.»

هر چند برخی از کارشناسان این اظهارات را نوعی اعتراض به اعلام رای دادگاه حسین فریدون می دانستند اما بهر حال هر چه که بود صدای حاضرین در میدان امیر چخماق را در آورد. 

بر اساس این گزارش، از ابتدای سخنان رئیس‌جمهور که بخشی از آن به ارائه گزارش کارنامه اقتصادی دولت اختصاص داشت، شعارهای اقتصادی از قبیل «روحانی روحانی، اقتصاد اقتصاد» از لابلای جمعیت به گوش می‌رسید.

برخی از حاضران در سخنرانی رئیس جمهور هم دست‌نوشته‌هایی در اعتراض به عملکرد اقتصادی دولت در دست داشتند.

روحانی هم در واکنش به شعارهای اقتصادی مردم گفت: صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست. نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود؛ گرچه آن عده در کشور بسیار کم و معدود هستند، اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام، وحدت و پیامبر دعوت می‌کنیم.

** توجیهات آشنا در مورد سخنان رئیس جمهور

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد  صحبت‌های امروز رئیس جمهور در میان مردم یزد، گفت: هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه موظف هستند در مواجهه با فساد به خصوص فسادهای بزرگ و سازمان یافته هیچ حد و مرزی فرا قانونی را به رسمیت نشناسند.

«هدف ایشان (روحانی) توجه دادن به فسادهای بسیار بزرگ در مورد منابع ملی و درآمدهای عمومی از محل صادرات و فروش نفت بوده‌است. »

* آغاز ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت

بیست و چهارم آبانماه؛  شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ناگهان اعلام کرد براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه ، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می شود.

ساعاتی بعد از آن بود که رئیس جمهور بیان داشت: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می‌تواند در حل مشکلات آنان مفید و موثر باشد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی یارانه‌ها به ازای هر خانوار خبر داد.

*آغاز تنش در جامعه

بیست و پنجم آبانماه؛ همزمان با اعتراضات به حق مردم در برخی نقاط کشور و موج سواری ضد انقلاب بر آن وزیر کشور با بیان اینکه ادامه اقدامات غیرقانونی به نفع هیچ کس نیست، گفت: «در شرایطی که کشور ما در آن واقع است باید تلاش کنیم همه ما ولو اگر اعتراضی هست در یک بستر قانونی انجام گیرد.»

«از امروز صبح در برخی از شهرها با انجام برخی اقدامات کاملاً غیرقانونی و قانون‌شکنانه به مراکز عمومی مثل بیمارستان‌ها و برخی از جاهایی که مردم در آنجا بودند، به اموال عمومی، به ماشین و اتومبیل های مردم خسارت وارد کردند و به شکستن شیشه ها و بستن جاده ها در برخی از شهرها و  ایجاد بی انضباطی و ترافیک در داخل شهر اقدام کردند.»

«تذکرات لازم داده شد، انتظار ما این بود که این موضوع با اعلام نظرات به عنوان اعتراض پایان پذیرد، اما عده قلیلی از این فضای عمومی سوءاستفاده کردند و موجب ارعاب و وحشت شدند. وقتی به بیمارستان ها و مراکز حساس و امنیتی تعرض کردند همه موجب ناراحتی و رنجش مردم عزیزمان می‌شود.»

وزارت اطلاعات نیز در خصوص مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری مد ظله العالی در خصوص مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، به آگاهی ملت شهید پرور می رساند: این وزارت خانه ضمن نصب العین قرار دادن منویات معظم له و توجه دادن همه مسئولین امر به وظایف خود، برخورد با اشرار را وظیفه خود می داند و  با هرگونه عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش ملت شریف، برخورد قاطع می نماید.

* ربیعی: اقناع‌سازی درباره افزایش قیمت بنزین از چند سال قبل انجام شده بود!

 علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت قبل از افزایش قیمت بنزین اطلاع‌رسانی نداشت و مردم را قانع نکرد؟ گفت: اقناع سازی درباره افزایش قیمت بنزین از چند سال قبل انجام شده بود و تعجب می‌کنم چرا برخی بزرگان انتقاد می‌کنند که چرا ما در موضوع افزایش قیمت بنزین اقناع سازی انجام نداده ایم.

ربیعی افزود: بحث پیرامون اینکه قیمت حامل‌های انرژی باید به فوب خلیج فارس برسد بحث تازه‌ای نیست و مدتهاست صورت می‌گیرد، اما مردم، چون تصوری از آثار این تصمیمات نداشتند دقت نکردند، اما نخبگان به این موضوع دقت داشتند.

* استعفای وزیر جهاد کشاورزی

چهارم آذرماه؛ روحانی با پذیرش استعفای محمود حجتی از مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، وی را به سمت «مشاور رئیس جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی» منصوب کرد.

همچنین عباس کشاورز را به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب کرد.

* وزیر کشور: برخی اغتشاشگران کاملا مسلح بودند

پمجم آذرماه؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه از شنبه برخی اغتشاشگران کاملا مسلح بودند، گفت: مقابل لشکر قمه به‌دست و مسلح، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند وارد عمل شود.

۲۴ ساعت قبل، همه کارگران پمپ بنزین‌ها و جایگاه می‌دانستند که ساعت ۱۲ پنجشنبه شب این طرح اجرا می‌شود ولی طرح لو نرفت. نیروی انتظامی در کشور به خاطر مسائل امنیتی مامور به حفاظت شده بود، با این حال، طرح لو نرفت. از ساعت ۱۲:۱۵ رسانه های خارجی نسبت به تهییج اقدام کردند و اگر این طرح لو رفته بود حتماً خسارت‌های ما بیشتر می‌شد. در مرحله اجرای اولیه بدون هیچ مشکلی ایجاد شد و تا عصر جمعه ساعت چهار هیچ مشکلی نداشتیم.

وی با اشاره به جلسه سران قوا درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دو یا سه جلسه مطرح شد؛ مقام معظم رهبری در مورد این موضوع صحبت کردند؛ یک نکته لازم است بگویم وقتی تصمیم در کشور گرفته می‌شود آن هم تصمیم بسیار بزرگ حتماً ملاحظات در آن خواهد بود.

* روحانی:من هم مثل مردم صبح جمعه دیدم قیمت بنزین تغییر کرده است

ششم آذرماه؛ رئیس‌جمهور در مورد اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: شبی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم که اجرای این طرح این هفته است یا هفته آینده؛ چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، چرا که به آنها گفته بودم در صداوسیما کارهای تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کند.

روحانی گفت: من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.

* نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس

دهم آذرماه؛ ثبت نام داوطلبان از  مورخ ۱۰ آذر آغاز و تا روز شنبه مورخ ۱۶ آذر ماه ادامه پیدا کرد. مدت زمان ثبت نام در هر روز از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ عصر و به مدت ۱۰ ساعت خواهد بود.

هفدهم آذرماه؛ رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد آخرین وضعیت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: آمار کل ثبت‌نام ۱۵۶۱۸ نفر است.

* دولت ترور حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت

سیزدهم دیماه؛ هیات دولت در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: هیات دولت جمهوری اسلامی ایران شهادت غرور آفرین نماد غیرت، مجاهدت و مقاومت اسلامی سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، آزادگان و مستضعفان جهان تبریک و تسلیت می‌گوید.

چهار دهه مجاهدت خالصانه و مبارزه بی امان با تروریسم بین المللی پاداشی کمتر از شهادت به دست ناپاک ترین افراد بشر و سردمدار تروریسم جهانی ندارد. دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی و ناجوانمردانه را شدیدا محکوم و به پیروی از رهبری معظم انقلاب اسلامی ۳ روز را عزای عمومی اعلام می کند.

*ایران همه محدودیت‌های عملیاتی برجام را کنار گذاشت

پانزدهم دیماه؛ دولت گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه دولت آمده بود که جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد.

بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و مِن بعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

* تراژدی سقوط

هجدهم دیماه؛ یک فروند بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراینی پس از بلند شدن از فرودگاه امام، بین پرند و شهریار (خلج‌آباد) در استان تهران، سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند، اغلب مسافران این پرواز ایرانی بودند.

بیست و یکم دیماه؛ روحانی در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه بررسی‌های تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی، اعلام کرد: متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می آورد.

* دغدغه ای به نام کرونا 

سیزدهم بهمن ماه؛  در جلسه هیأت وزیران بر اهمیت حفظ سلامت و بهداشت شهروندان ایران تأکید شد. همچنین قرار شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی لازم و کامل در سطح ملی و استان ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و مقابله با آن را  صورت دهد و همه دستگاه ها مکلف به همکاری با این وزارتخانه هستند.

وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تجهیز یک فروند هواپیما و اعزام تیم ویژه پزشکی برای بازگرداندن دانشجویان و اتباع ایرانی از ووهان اقدام کنند و پیگیری وضعیت سایر اتباع ایرانی در دستور کار وزارت امور خارجه و سایر دستگاه ها باشد.

کلیه مسافران ورودی از مبدأ چین مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به کشور قرنطینه شوند.

سی ام بهمن ماه؛ بالاخره وزارت بهداشت به صورت رسمی از مثبت شدن نتیجه آزمایش دو بیمار به کوید ۱۹ یا همان کرونا حبر داد.

* برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و میاندوره ای خبرگان رهبری

دوم اسفند ماه؛  با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. بیش از ۵۷ میلیون واجد شرایط رای گیری در ۲۰۸ حوزه انتخابیه در این انتخابات می توانستند شرکت کردند.

پس از چند بار که زمان رای گیری تمدید شد، با پایان مهلت قانونی اخذ رای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، عملیات فک پلمپ و شمارش آراء در شعب اخذ رای آغاز شد.

 پس از اتمام کار اخذ آخرین رای در برخی شعب، پلمب صندوق‌های رای با حضور عوامل اجرایی و نظارتی و بازرسی انجام شده و کار شمارش رای در این حوزه‌ها آغاز شد.

* مشارکت پایین در انتخابات 

چهارم اسفندماه؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پایان روند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور، گفت: ۵۷ میلیون ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط بودند که ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در انتخابات در کل کشور شرکت کردند که از این تعداد، ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بودند. ۴۲.۵۷ درصد میزان مشارکت بود.

وی در مورد علل پائین بودن نرخ مشارکت در این انتخابات گفت:  ما در شرایطی این انتخابات را برگزار کردیم که حوادث مختلف از جمله بحث بیماری کرونا و مشکلات آب و هوایی را داشتیم و اتفاقاتی از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد که فضای عمومی را علی‌رغم میل مردم عزیزمان تغییر داد و با توجه به شرایط کنونی و میزان آراء، حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است و مردم در هر شرایطی آمادگی لازم را برای مشارکت دارند.

*  کوچ دولت به سمت مبارزه با کرونا

چهارم اسفندماه؛ دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داده است تا با همکاری همه نهادها و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود.

رئیس جمهوری نیز که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، روز یکشنبه چهار اسفند با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

به دستور رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه مکلف است هرگونه بودجه مورد نیاز برای مقابله همه جانبه با این ویروس را تأمین کند.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید همه تجهیزات و وسایل درمانی و مرتبط را در اسرع وقت تولید و تأمین نماید.

وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف شد با همکاری و شهرداری تهران همه تدابیر لازم در پایانه های کشور، مراکز بین جاده ای و نیز وسایل حمل و نقل عمومی و مترو اتخاذ نماید.

*روحانی: هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست

هفتم اسفندماه؛ رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هر گونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کروناست.

دهم اسفندماه؛ علی ربیعی سخنگوی دولت با توصیه به مردم مبنی بر اینکه خرید لوازم بهداشتی در حد لازم باشد، خاطرنشان کرد: تا اواخر اسفند نیازمند مراعات و همراهی بیش‌تر مردم هستیم.

هفدهم اسفندماه؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: بهترین کمک مردم در این شرایط، رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی و اجتناب از هر گونه تردد غیرضرور در سطح شهرها و جاده‌هاست.

همچنین در همین روز روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از عدم مراعات توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا از سوی برخی افراد ابراز تاسف کرد و بیان داشت: شرط موفقیت در کنترل ویروس کرونا در برنامه کوتاه مدت همکاری همه جانبه مردم و دستگاه‌های اجرایی با ستاد ملی مقابله با کرونا است و در این راستا از عموم مردم می‌خواهم که همگان باید مراقب بوده و از رفت و آمد و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنیم.

*در خانه بمانید

بیست و ششم اسفندماه؛ رئیس جمهور بیان داشت: از فردا مردم در خروجی از شهرها لحاظ تب و با وسایل تب‌سنج و تب‌گیر، کنترل می‌شوند.در مجموع آمار و ارقامی که در جلسه گفته شد، امیدوارکننده است ولی باز هم به تبع از توصیه خودِ وزارت بهداشت و درمان، مجددا خدمت مردم بسیار عزیز و بزرگوار توصیه می‌کنم، همان توصیه‌ای که آنها می‌کنند "در خانه بمانید"، این به عنوان یک شعار امسال ما باشد و خداوند در اجرای این دستور بهداشتی برای زندگی ما در آغاز سال ان شاءالله خیر و برکت و رحمت را قرار بدهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.