وقوع سیل از آغاز سال جاری تاکنون در نقاط مختلف خراسان رضوی از جمله منطقه ترشیز که شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن می‎شود، خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی وارد کرده است.

خسارت ۱۹۹.۵ میلیارد تومانی باران و تگرگ به کشاورزی منطقه ترشیز

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس جدیدترین آمار ارائه‌ شده، بارندگی، تگرگ و سیل اخیر تاکنون ۱۹۹.۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در سه شهرستان کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد استان خراسان رضوی وارد کرده است.
عمده خسارت‌ها به بخش‌های زراعی، باغی، و منابع آبی شامل قنات، زمین و راه‌های روستایی بوده است.

خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی تگرگ و طوفان به باغ‌ها و مزارع خلیل‎آباد

در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد که بیشترین خسارت ناشی از بارندگی‎های چند روز گذشته به کشاورزان این منطقه وارد شده است ، گفت: اگرچه طی چند روز گذشته در شهرستان خلیل‎آباد سیلی نداشتیم اما بر اثر بارش تگرگ به حدود ۷ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی خسارت وارد شده که ۵۷۰۰ هکتار آن مربوط به باغ‌های انگور، ۱۳۶ هکتار باغ‌های گوجه سبز، ۹۷۰ هکتار مزارع زیره و ۵۰ هکتار مربوط به مزارع جو و گندم بوده است.

محمود شبان عنوان کرد: بیشترین درصد خسارت وارده به باغ‌های انگور و بین ۱۰ تا ۹۰ درصد بوده که در مجموع به طور میانگین به باغ‌های انگور شهرستان ۳۱ درصد خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: دامنه خسارت‎ها در سطح شهرستان بسیار بالا بوده به طوری‌که تاکنون چنین تگرگ بی‎سابقه‎ای که تمام سطح شهرستان را در بر بگیرد، نداشته‎ایم. هر چند در تگرگ اخیر به اکثر باغ‌ها خسارت وارد شده اما درصد آن متفاوت است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد: بر اثر تگرگ و طوفان ۱۰۷ میلیارد تومان به باغ‌ها و مزارع شهرستان خسارت وارد شده که فقط ۹۹ میلیارد تومان آن به محصول انگور و باقی خسارت‎های وارده به محصول زیره، درختان گوجه سبز، گندم و جو بوده است.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد باغ‌های انگور در شهرستان ۲۲ تن در هکتار است که بر اثر تگرگ اخیر تاکنون ۳۱ درصد کاهش محصول را داریم، به وضعیت بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سطح استان خراسان بیشترین سطح بیمه باغ‌های انگور مربوط به این شهرستان است. هرچند در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ هکتار از باغ‌های انگور بیمه هستند اما سطح تعهد بیمه بسیار ناچیز است.

شبان عنوان کرد: در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بابت تعهد بیمه پرداخت می‎شود که آن هم اگر ۱۰۰ درصد باغ از بین برود این مبلغ پرداخت می‎گردد، که در برابر یک هکتار باغ انگور بسیار ناچیز بوده و این موجب می‎شود بهره‌برداران تمایلی به بیمه کردن باغ‌ها نداشته باشند.

وی کل سطح زیر کشت باغ‌های شهرستان را ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام نمود و افزود: اگرچه تغییر الگوی کشت یک شبه امکان پذیر نیست، اما چند طرح را در دستور کار داریم که تغییر رقم انگور شهرستان از آن جمله است.

شبان ترویج کشت گیاهان دارویی و کشت‎های گلخانه‎ای را از دیگر برنامه‎های در دست اقدام برای تغییر الگوی کشت ذکر کرد و گفت: از سال گذشته ۱۱ هکتار سطح تعهد گلخانه بوده که ۷ هکتار آن تحقق یافته و باقی تا پایان تیرماه انجام خواهد شد.

شبان یادآور شد: اکنون ۱۲ هزار و ۴۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد فعال هستند.

خسارت ۱۰ تا ۸۰ درصدی به باغ‌ها و مزارع کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز  گفت: در پی بارش تگرگ در بخش مرکزی شهرستان کاشمر و بارش برف در بخش کوهسرخ، خسارت سرمازدگی و تگرگ به باغ‌ها و مزارع وارد شد.

حسین محمدی افزود: تگرگ یکی از پدیده‎هایی است که دارای طول عمر بسیار کوتاه بوده و در پهنه‌‏های کوچکی رخ می‎دهد، با این وجود خسارات زیادی را به محصولات زراعی به ویژه باغ‌ها در فصول انتقالی از جمله فصل بهار وارد می‎کند.

وی مطرح کرد: با توجه به بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی از باغ‌ها و مزارع، میزان خسارت فیزیکی ناشی از بارش برف و تگرگ از ۱۰ تا ۸۰ درصد و میزان ریالی آن حدود ۸۶ میلیارد تومان برآورد می‎شود.

محمدی عنوان کرد: با توجه به ثبت دمای منفی ۲ تا منفی ۴ درجه سانتیگراد در ریوش و سایر روستاهای بخش کوهسرخ، پیش‌بینی می‎شود مزارع و باغ‌ها دچار سرمازدگی شده باشند که برآورد خسارت آن در روزهای آتی قابل ملاحظه بوده و به محض فراهم شدن شرایط اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش مرکزی کاشمر میزان خسارات وارد شده به باغ‌های انگور در سطح ۳۳۰۰ هکتار به میزان ۳۲ درصد و مبلغ ۷۷ میلیارد تومان، مزارع زیره آبی و دیم در سطح ۷۸۰ هکتار به میزان ۳۰ درصد و مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، گوجه سبز در سطح ۹۰ هکتار و میزان ۷۵ درصد به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، طالبی در سطح ۶۰۰ هکتار به میزان ۱۵ درصد و مبلغی در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد گردید.

محمدی اظهار کرد: بر اثر بارش تگرگ و وزش باد شدید اخیر ۲۵ درصد پوشش گلخانه‌های شهرستان نیز به میزان ۲۵ درصد و مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‎اند.

وی گفت: مجموع خسارات وارده در اثر بارش تگرگ و باد شدید روزهای اخیر در مجموع حدود ۸۶ میلیارد تومان بوده است.

خسارت ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به باغ‌ها و مزارع بردسکن

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن نیز در خصوص خسارت‎های وارد شده به باغ‌ها و مزارع این شهرستان  گفت: با وجود اینکه بیشترین بارندگی منطقه را در بردسکن داشتیم اما کم‌ترین خسارت به باغ‌ها و مزارع این شهرستان وارد شد.

علی‌رضا مهمیز با بیان اینکه خسارت وارد شده در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده که به مزارع زیره، باغ‌های انار و انگور وارد شده است، مطرح کرد: بر اثر سیلاب به برخی از قنات‌های منطقه کوهپایه خسارت وارد شده است.

وی عنوان کرد: در مجموع به یک هزار و ۱۳۰ هکتار از باغ‌های انار، انگور، بادام و مزارع زیره، گندم، جو و ۲۰ رشته قنات خسارت وارد شده که رقم خسارت بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن افزود: ۳۰۰ هکتار از ۲۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت زیره و ۴۰۰ هکتار از یک هزار و ۷۰۰ هکتار انار، دچار خسارت شده است.

وی با بیان اینکه فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از ۲۸ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی بیمه هستند، تعداد بهره‌برداران کشاورزی و دامی شهرستان را ۱۲ هزار و ۱۳۲ نفر اعلام نمود.

خسارت ۶۵۰ میلیون تومانی به راه‌های سه شهرستان

علاوه بر خسارات وارد شده به باغ‌ها و مزارع، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‎ای شهرستان‎های کاشمر و خلیل‎آباد نیز از وارد شدن خسارت یک صد و ۵۰ میلیون تومانی بر اثر بارندگی‎های اخیر به راه‌های حوزه استحفاظی شهرستان خبر داد.

مهدی حقیقی بیان کرد: عمده خسارت‎ها شامل آب بردگی در محور نیشایور و تخریب آب‌نمای اسحاق‎آباد است که در حال حاضر با تلاش نیروهای راهداری تردد به صورت عادی و ایمن در کلیه محورها جریان دارد.

همچنین رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بردسکن مطرح کرد: بر اثر بارش باران خسارت ۵۰۰ میلیون تومانی به راه‌های ۱۰ روستای کوهپایه‌ای وارد شد، همچنین تخریب بیش از ۴۰ کیلومتر راه روستایی، آب گرفتگی، ۸ مورد ابنیه فنی، تخریب آب‌نما و نیز خسارت به راه‌های روستایی عشایری در منطقه آق مهدی و کلاته جمعه از دیگر موارد خسارت به مجموعه حوزه راه در بردسکن است.

علی‌اکبر یوسفیان گفت: بیشترین میزان خسارت وارد شده به راه‌های آسفالته و ابنیه فنی مربوط به منطقه کوهپایه‌ای و راه آسفالته بیارجمند به انابد بردسکن بوده که این خسارت بیش از ۳ میلیارد ریال است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بردسکن بیان کرد: در رابطه با آسیب به راه‌های شوسه، بیشترین خسارت به ۴۰ کیلومتر از راه‌های شوسه این شهرستان وارد شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.