۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
کد خبر: 698911

یادداشت

ارتباط اقتصادی در عراق مانع تهدیدهای نظامی

محمد اخباری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی

بیش از هفت ماه است که دولت عراق رسمیت نداشته و توسط سرپرست اداره می‌شود و در این مدت بازی آمریکایی‌ها و کشورهای متحجر همسو با آن‌ها در صحنه سیاسی، امنیتی و اجتماعی عراق نتیجه‌ای نداده است.

قدس آنلاین: بیش از هفت ماه است که دولت عراق رسمیت نداشته و توسط سرپرست اداره می‌شود و در این مدت بازی آمریکایی‌ها و کشورهای متحجر همسو با آن‌ها در صحنه سیاسی، امنیتی و اجتماعی عراق نتیجه‌ای نداده است.

هدف از همه این بازی‌ها به شکست کشاندن دولت عراق بود، اما نتیجه‌ مدنظرشان حاصل نشد؛ بنابراین اکنون می‌خواهند از طریق دیگری مانند تهدیدهای نظامی و بعضاً حملات مقطعی و موردی وضعیت را به هم بریزند.

آمریکا و همپیمانش به خاطر فقدان جذابیت نخست‌وزیر پیشنهادشده، تلاش دارند تحولات عراق را به نحوی رقم بزنند که افکار عمومی آمریکا را آرام نگه‌دارند و علاوه بر این در داخل عراق به گروه‌هایی که می‌خواهند استقلال رأی داشته باشند فشار بیاورند؛ هدف غایی آن‌ها نیز محور مقاومت است.

به همین دلیل می‌بینیم که در روزهای اخیر رسانه‌های غربی به دنبال این هستند که نشان دهند آمریکا قصد دارد حملات بزرگ و گسترده‌ای را علیه مواضع گروه‌های عراقی و به‌تبع آن ایران انجام بدهد.

اگر عملیات مثل روال قبل به‌صورت مقطعی در عراق انجام شود، ممکن است واکنش‌های جزئی از طرف مقابل در برداشته باشد، اما اگر قرار باشد به حریم ایران تجاوزی انجام بگیرد، طبیعتاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و پاسخش شکننده‌تر از آن خواهد بود که ایالات‌متحده و ترامپ با آن ذهن بیمارشان بخواهند آن را درک کنند.

در این حالت پاسخ ایران می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای آن‌ها چه در داخل آمریکا و چه در سطح بین‌الملل داشته باشد. ملت آمریکا اکنون به‌قدر کافی در فشار کرونا و کمبودهای ناشی از آن قرارگرفته‌اند و از طرف دیگر آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ شاهد کشته شدن بیش از ۴ هزارو ۵۰۰ تا ۵ هزار سربازش در عراق بوده است. مردم آمریکا فراموش نکردند که عراقی که ارتش منسجم، موشک و هواپیما نداشت چه بلایی سر آمریکایی‌ها آوردند.

با این تجربه باز هم آمریکا ایران را تهدید می‌کند؛ آن هم ایرانی که هم قدرتمند است و هم از نظر ژئوپلتیکی در یک منطقه حساس با حضور محور مقاومت و گروه‌های همسو می‌تواند ضربات مهلک‌تری به آمریکا وارد کند.

اما هدف اصلی این تحرکات قطع ارتباط ایران با عراق و محور مقاومت به لحاظ سیاسی است که بذون شک بهترین مانع در مقابل این تحرکات، ارتباط اقتصادی قوی‌تر با کشورهای محور مقاومت است. اگر ما بتوانیم ایران، عراق و سوریه را از طریق خط راه‌آهن یا جاده شوسه به هم وصل کنیم، از نظر اقتصاد منطقه‌ای تحول عظیمی اتفاق خواهد افتاد.

بریدن پای ایران از منطقه طبیعتاً برای آمریکایی‌ها بسیار خوشایند و برای کشورهای منطقه مشکل‌ساز است؛ چراکه ایران حلال بسیاری از مشکلات لجستیکی و سیاسی و بین‌المللی، امکاناتی و ... در منطقه است و محور مقاومت هم می‌تواند تهدید همیشگی و جدی رژیم صهیونیستی که مانند قارچ در منطقه روییده است، باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.