در روایات دینی برای زیارت حرم مطهر معصومین(ع) ثواب و برکات زیادی ذکر شده است؛ زیرا زائر با حضور در پیشگاه امام و قرار گرفتن در فضای ملکوتی حرم که محل گام نهادن فرشتگان الهی است، چتر حمایت و نسیم لطف امام را با همه وجود احساس می‌کند و به خدا نزدیک‌تر می‌شود.

راه ارتباط روحی و معنوی با امام هشتم(ع) بسته نیست

قدس آنلاین:  در روایات دینی برای زیارت حرم مطهر معصومین(ع) ثواب و برکات زیادی ذکر شده است؛ زیرا زائر با حضور در پیشگاه امام و قرار گرفتن در فضای ملکوتی حرم که محل گام نهادن فرشتگان الهی است، چتر  حمایت و نسیم لطف امام را با همه وجود احساس می‌کند و به خدا نزدیک‌تر می‌شود.

اما اگر به دلایلی حضور در پیشگاه امامان(ع) امکان‌پذیر نباشد از راه دور نیز می‌توان با اظهار ارادت خالصانه و برقراری ارتباط قلبی با امامان معصوم، از برکات زیارت آن بزرگواران بهره‌مند شد. در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

یکی از آداب عبادی مسلمانان که در روایات به آن توجه و تأکید فراوانی شده، زیارت پیشوایان دینی است. مفهوم زیارت چیست و چرا در اسلام ناب زیارت ائمه اطهار(ع) اهمیت زیادی دارد؟

ما واژه‌ای داریم به نام زیارت و واژه‌ای به نام لقا و ملاقات؛ ملاقات به معنای ارتباط تن‌ها و بدن‌هاست، ولی زیارت به معنای ارتباط روح‌هاست؛ یعنی اینکه جانی با جانی سخن می‌گوید و وقتی انسان در حرم‌های مطهر حضور پیدا می‌کند و به پیکر معصوم نزدیک‌تر است ارتباط روحی نزدیک‌تر خواهد شد. برکات زیارت بسیار فراوان است. زیارت حرم مطهر امامان معصوم(ع) در حقیقت یک کلاس برجسته سازندگی و اخلاق است. فضای حرمی که جبرئیل در آن گام نهاده، بسیار سازنده است، به خصوص اگر زیارت ما با توجه باشد یعنی توجه داشته باشیم که با امام زنده سخن می‌گوییم: «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون». به تعبیر اولی امام معصوم، وقتی زائر با این ادبیات وارد می‌شود زیارت برایش سازندگی فراوانی خواهد داشت و تحول عمیق درونی در وی پدید می‌آید؛ راه و مسیر ما راه معصوم می‌شود و آن اهدنا الصراط المستقیم که در نمازهایمان می‌خوانیم با زیارت امام معصوم(ع) و با رهروی راه امام(ع) تحقق پیدا می‌کند.

همان طور که اشاره فرمودید در حرم مطهر امکان ارتباط و اتصال قلبی زائر با امام بیشتر است. اگر به دلایلی حضور در پیشگاه امامان(ع) امکان‌پذیر نباشد از راه دور نیز می‌توان به ثواب و برکات زیارت آن بزرگواران نائل شد؟

بله، اگر آن ارتباط روحی برقرار شود قطعاً برکات زیارت نصیب ما خواهد شد. اگر با وجود ارادت و علاقه به حضور در پیشگاه امام، نتوان به حرم ایشان آمد، خالصانه ایشان را از راه دور زیارت می‌کنیم.

برکات زیارت ان‌شاءالله نصیب ما خواهد شد. اتفاقاً زیارت از راه دور چون همراه با شکستگی دل هست، یقیناً تأثیر خودش را خواهد داشت. در روایات ما زیارت از راه دور هم تأکید بایسته دارد. اگر از طریق زیارت‌نامه‌هایی مثل زیارت جامعه و امین‌الله که خود ائمه(ع) سفارش کرده‌اند با امام صحبت کنیم که چه بهتر، ولی اگر نشد با هر زبانی که ارتباط روحی با امام برقرار شود تأثیرگذار خواهد بود.

در این روزها که به دلیل شیوع بیماری و بسته شدن درهای بارگاه مطهر امام رضا(ع)، امکان زیارت حضوری میسر نیست، به دوستداران آن حضرت چه توصیه‌ای دارید؟

در صورتی که زیارت حرم امام میسر نشد مثل شرایط کنونی که داریم آن ارتباط روحی را می‌توان از راه دور برقرار کرد و زیارت از راه دور چون همراه با شکستگی دل هست یقیناً نتیجه‌بخش است. موقتاً چند روزی درهای حرم مطهر بسته شده ولی راه ارتباط معنوی و روحی با امام بسته نیست. ان‌شاءالله با زیارت از راه دور، با امام عزیزمان ارتباط داشته باشیم. امیدواریم به زودی با پایان یافتن حاکمیت این ویروس منحوس، بتوانیم از نزدیک حضرت رضا(ع) را زیارت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.