پس از شیوع کرونا و منع اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مکان‌های تجمعی، فعالیت هنرمندان خراسان رضوی در قالب پویش، آموزش و نمایش به فضای مجازی راه یافت و فصل جدیدی از این رویدادها آغاز شد.

قاب مجازی فرهنگ و هنر خراسان رضوی در روزهای کرونایی

به گزارش قدس آنلاین، ابتدا هنرمندان با به راه انداختن پویش‌هایی مانند "در خانه بمانیم"، "به مشهد سفر نکنیم"، "نه به سیزده به‌در" و امثال آن در فضای مجازی به همراه ارایه هنرهای خود یا ساختن کلیپ‌های مختلف مردم را نسبت به ماندن در خانه و دنبال کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی ترغیب کردند.

برخی هنرمندان با پویش "مهربانی ادامه دارد"، بسته‌های حمایتی خود را که با کمک خیرین و نیکوکاران جمع‌آوری کرده بودند به نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از کرونا هدیه کردند.

استادان هنر نیز پس از تعطیل شدن آموزشگاه‌ها کلاس‌های آموزشی خود را در قالب تئاتر، طراحی، نقاشی، نوازندگی، خوانندگی، داستان‌نویسی و امثال آن در شبکه‌های اجتماعی برگزار کردند.

برخی هنرمندان و فرهنگ دوستان نیز با نقل داستان‌های کوتاه همراه با بازیگری هنرمندان، گروه نوازی از انواع موسیقی، تکنوازی، برگزاری مسابقات فرهنگی مانند کتابخوانی، برگزاری شب‌های شعر و مواردی از این دست در فضای مجازی خلاء رویدادهای فرهنگی و هنری را در این ایام پر کردند.

شاعران خوش ذوق خراسان رضوی متناسب با حال و احوال روز شعرهایی را با مضمون نحسی کرونا و لزوم در خانه ماندن و مواردی از این دست، سروده و در فضای مجازی با زبان شیرین خود نشر دادند، علاوه بر آن شاعران شب‌های شعر و انجمن‌های ادبی خود را از طریق لایو اینستاگرام برگزار کردند که مخاطبان بسیار داشت.

شب شعری در قالب طنز با عنوان "سیزدوانه" توسط هنرمندان شهرستان گناباد از دیگر فعالیت‌های هنری بود که در فضای مجازی به اجرا درآمد که در آن مردم به رعایت موارد پیشگیری از کرونا در قالب طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در روز ۱۳ فروردین ترغیب شدند.

یکی از گروه‌های نمایش شهرستان خلیل آباد با ساختن برنامه طنز "شب‌های کرونایی"، هر شب آن را به صورت آنلاین در فضای مجازی پخش می‌کند تا اوقات خوشی را برای مردم رقم بزند.

برخی دیگر از خالقان آثار هنری و فرهنگی در استان نیز جای خود را در فضای مجازی باز یافته و برای ماندگاری جایگاه خود در بین هنردوستان و فرهنگ دوستان آثار بسیاری به صورت آنلاین منتشر کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به غنای ظرفیت‌ها  و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان افزود: در شرایط کنونی گرچه فعالیت‌های حضوری مجموعه‌های فرهنگی کاهش یافته است اما برخی از این مجموعه‌ها در فضای مجازی فعال شده یا به امور دیگری در راستای پیشگیری از کرونا روی آورده‌اند.

جعفر مروارید افزود: بطور مثال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار دارند، رویدادها و فعالیت‌های عادی خود را متوقف کرده‌اند اما فعالیت‌های اجتماعی مانند کمک به ضدعفونی محلات، تولید ماسک، آموزش به مردم و فرهنگ سازی در پیشگیری از کرونا را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه مجازی، ایجاد کانال‌های نقاشی برای کودکان، برنامه‌های خبری در فضای مجازی برای باقی ماندن در منزل، تولید کلیپ‌های یک دقیقه‌ای توسط انجمن‌های نمایشی، برگزاری مسابقات فرهنگی مجازی، برپایی جلسات غیرحضوری انجمن شعر، برپایی جلسات قرآنی تفسیر و قرائت قرآن به صورت غیرحضوری، ایجاد پویش‌های مردمی مانند "کرونا را شکست می‌دهیم" و "نه به کرونا" از جمله فعالیت‌های فرهنگی در استان خراسان رضوی در ایام کرونایی به شمار می‌رود.

وی گفت: هدف تمام این فعالیت‌ها در فضای مجازی این است که مردم احساس کنند تنها نیستند بلکه با همبستگی ملی در فضای مجازی "نو شدن" را شاهد خواهیم بود و به طور یقین همه با هم کرونا را شکست خواهیم داد.

شماری از نوازندگان و خوانندگان موسیقی مقامی، سنتی و پاپ خراسان رضوی نیز برای ترغیب مردم به ماندن در خانه به منظور مقابله با شیوع کرونا و پرکردن اوقات فراغت آنان به ارایه رایگان دستاوردهای خود در فضای مجازی پرداختند.

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: گروه‌های موسیقی و نوازندگان و خوانندگان انفرادی به صورت خودجوش ضمن ارسال پیام "ماندن در خانه" به اجرای هنرهای خود در فضای مجازی پرداخته‌اند.

مجتبی قیطاقی افزود: برخی از گروه‌های موسیقی در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی و فرهنگی خود به صورت خودجوش آثاری را آماده نموده و برای خداقوت گفتن و تقویت روحیه کارکنان شهرداری، بیماران، کادر پزشکی و درمانی آن را در فضای مجازی ارایه کرده‌اند.

وی ادامه داد: همه نوع موسیقی در فضای مجازی توسط افراد و گروه‌های مختلف ارایه می‌شود و حتی آثاری که پیش از این بارگذاری آنها مشمول پرداخت هزینه بوده هم اکنون به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.

وی گفت: به عنوان مثال بارگذاری آلبوم موسیقی و آواز "خراسانیات" که دستاورد ۲ هنرمند خراسانی یعنی محمدرضا شجریان و مرحوم پرویز مشکاتیان است در فضای مجازی از حدود یک ماه قبل رایگان شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.