رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: آمارهای زیادی در خصوص آسیب صنوف به دلیل تعطیلی و مسائل ادامه دار ناشی از کرونا ارائه شده است به طوری که تنها در حوزه خدمات پیش بینی ۶۸۰۰ میلیارد ریال خسارت در کل کشور شده است .

 پیش بینی خسارت ۶۸۰۰  میلیاردی صنوف خدماتی کشور به دلیل کرونا/بخش زیادی از کارگران غیررسمی خراسان رضوی بیکارخواهندشد

محمود بنانژاد در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: تعطیلی واحدهای صنفی به جز واحدهایی که ستاد پیشگیری از کرونا در طرح فاصله گذاری اجتماعی فعالیت آنها را در راستای تامین کالاهای اساسی مردم مجاز اعلام کرده است،  تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شیوه بازگشایی و اولویت بندی صنوف مختلف برای شروع فعالیت نیز به تدریج اعلام و به احتمال زیاد فعالیت آنها از هفته آینده با رعایت شرایط لازم آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در حال تهیه ضوابط و پروتکل های بهداشتی هستیم تا در صورتی که ستاد ملی کرونا فعالیت اصناف را از هفته آینده مجاز اعلام کند این صنوف با رعایت این شرایط و الزامات خاص و ویژه فعالیت خودشان را درسال جاری آغاز کنند.  

بنانژاد ادامه داد: اصناف بویژه صنوف خدماتی در حوزه های مختلف از جمله تالارهای پذیرایی، رستوران ها، پوشاک، کیف و کفش، سوغات زائر ، شرکت های هواپیمایی و گردشگری که فعالیت آنها از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال دچار اختلال و تعطیلی شد خسارت و آسیب  زیادی را متحمل شدند که در دسته بندی های مختلف بررسی این خسارت ها در حال انجام است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در باره بررسی وضعیت اصناف و خسارت های وارد شده به آنها به دلیل تعطیلی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: آمارهای زیادی در خصوص آسیب صنوف به دلیل تعطیلی ارائه شده است  به طوری که تنها در حوزه خدمات پیش بینی ۶۸۰۰  میلیارد ریال خسارت در کل کشور شده است .

بنانژاد افزود: اگرچه تمام سعی ما براین است که هیچ فردی شغل خود را ازدست ندهد و کسب و کار او با تعطیلی مواجه نشود اما به ناچار به دلیل بحران ایجاد شده توسط کرونا بسیاری از صنوف با بحران روبرو خواهند شد و حتی در حوزه کارگران غیر رسمی و بدون قرار داد نیز بیکاری زیادی رخ خواهد داد که در این باره لازم است حمایت های ویژه ای از آنها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال تدوین و برنامه ریزی برای جبران خسارت اصناف از شیوه ها و روش های مختلف هستیم، ادامه داد: در خراسان رضوی ۲۲۰ هزار واحد صنفی با متوسط اشتغال سه نفر وجود دارد که در اثر بحران ایجاد شده توسط کرونا بیکاری زیادی در آنها رخ خواهد داد زیرا فعالیت اصناف به صورت زنجیره وار با واحد ها و کارگاه های تولیدی و خدماتی در ارتباط است و تعطیلی یک صنف بر بیکاری و تعطیلی آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.