مکانیسم‌های واقعی کنترل سیاسی سازمان جهانی بهداشت،نشان دهنده تعارضات تکان دهنده‌ای از منافع ، فساد و عدم شفافیت مالی سازمانی است که قرار است راهنمای بی‌طرفی برای دستیابی به واکسن همه گیری فعلی COVID-۱۹ باشد.

WHO؛ سازمانی که میلیاردرها آن را به گروگان گرفته‌اند

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین؛ مؤثرترین سازمان در جهان با مسئولیت اسمی در زمینه مسائل بهداشتی و بیماریهای جهانی، سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد ، WHO ، مستقر در ژنو است. آنچه کمتر کسی می‌داند مکانیسمهای واقعی کنترل سیاسی آن، تعارضات تکان‌دهنده منافع، فساد و عدم شفافیت این آژانس بین المللی است که قرار است راهنمای بی‌طرفی برای دستیابی به واکسنی برای همه‌گیری فعلی ناشی از COVID-۱۹ باشد. موارد زیر فقط به بخشی از آنچه در معرض دید عموم قرار گرفته اشاره کرده است.

صدور اعلامیه همه گیری(پاندمیک) توسط سازمان بهداشت جهانی

در ۳۰ ژانویه «تدروس ادهانوم»(Tedros Adhanom) ، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد وضعیت اضطراری بهداشت عمومی یا PHIEC را اعلام کرد؛ اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، دو روز پس از دیدار ادهانوم با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در پکن رخ داد.

ادهانوم و رئیس جمهور چین برای گفت‌وگو در مورد افزایش چشمگیر موارد  ابتلا به نوع جدید از ویروس از خانواده کووید موسوم به کووید۱۹ جدید در شهر ووهان و مناطق اطراف آن که به نسبت‌های چشمگیر رسیده بودند، با یکدیگر دیدار کردند.

ادهانوم در این دیدار ضمن اعلام بیانیه وضعیت اضطراری، اقدامات قرنطینه چین را تحسین کرد؛ اقداماتی بسیار جنجالی در زمینه بهداشت عمومی که تاریخچه بهداشت جهانی هرگز در دوران مدرن در هیچ شهری دیده نشده بود چه برسد به اینکه این شیوه برای قرنطینه یک کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

 در عین حال، و در اقدامی جالب مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، از کشورهایی که از پروازهای هواپیماهای خود به چین به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری عجیب و غریب جلوگیری می‌کردند و از اتهاماتی که به زعم وی به طور ناعادلانه به چین وارد می شد،انتقاد کرد.

بر اساس گزارش ها سه مورد اول ابتلا به کرونا ویروس در ووهان، به طور رسمی در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شده بود. تشخیصهای اولیه حاکی از ابتلای همه این بیماران به شکل جدیدی از «کرونا ویروس سارس»(SARS Coronavirus) با علائم ذات الریه بود.

نکته قابل توجه این است که بزرگترین تحرک مردم چین طی سال یعنی از ۱۷ ژانویه تا ۸ فوریه، که مربوط به جشنواره سال نو چین که طی آن حدود ۴۰۰ میلیون شهروند برای حضور در کنار خانواده هایشان در سراسر کشور جابه جا می شوند رخ داده بود. در ۲۳ ژانویه ، ساعت ۲ صبح دو روز قبل از شروع جشن های واقعی سال نو، مقامات ووهان از ساعت ۱۰ صبح آن روز اعلام کردند که قرنطینه بی‌سابقه‌ای را در این شهر ۱۱ میلیون نفری آغاز کرده اند. نکته مهم اینکه تا زمان اعلام این قرنطینه صدها هزار نفر اگر نگوییم چند میلیون ساکن این شهر، به دلیل ترس و وحشت ناشی از ماندن در قرنطینه از این شهر گریخته بودند.درواقع در زمان اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در ۳۰ ژانویه ، هفته‌های گرانبها برای مهار این بیماری از دست رفته بودند.

با این حال مدیرکل سازمان بهداشت جهانی همچنان و به طرز گسترده ای اقدامات "بی سابقه" چینی‌ها را می ستود و سایر کشورها را به دلیل اهانت به چینی‌ها با قطع سفر به این کشور، مورد انتقاد قرار می‌داد.

«طارق یاسارویچ»( Tarik Jasarevic) سخنگوی سازمان جهانی بهداشت ، با اشاره به شیوه شیوع COVID-۱۹ در ووهان و اینکه چرا سازمان جهانی بهداشت آن را بیماری همه گیر نمی‌نامد ، اظهار داشت: "هیچ نشانه رسمی (برای همه گیری) وجود ندارد ... سازمان بهداشت جهانی دیگر سیستم قدیمی ۶ مرحله ای را استفاده نمی‌کند - از فاز ۱ (هیچ گزارشی از آنفلوانزای حیوانات که باعث عفونت‌های انسانی می‌شود) به مرحله ۶ (یک بیماری همه گیر) - که ممکن است برخی از افراد از H۱N۱ در سال ۲۰۰۹ با آن آشنا باشند ، وجود ندارد. "

اما در یک بازگشت به عقب و تغییر موضع ناگهانی، «تدروس ادهانوم» در ۱۱ مارس، برای اولین بار اعلام کرد که سازمان بهداشت جهانی بیماری جدید را کروناویروس شناخته است، ویروسی که در حال حاضر با اعلام همه گیری جهانی آن را با نام COVID-۱۹ ، می‌شناسیم.

درواقع در آن زمان بود که سازمان جهانی بهداشت WHO اعلام کرد که در ۱۱۴ کشور بیش از ۱۱۸هزار مورد COVID-۱۹ شناسایی شده است که منجر به فوت ۴،۲۹۱ نفر نیز شده است.

بهداشت جهانی و اعلام همه‌گیری جعلی آنفولانزای خوکی ۲۰۰۹ H۱N۱

به دلیل رسوایی سال ۲۰۰۹ سازمان جهانی بهداشت ناشی از اعلام اشتباه همه گیری جهانی در مورد آنفولانزای خوکی یا H۱N۱ ، این سازمان تصمیم گرفت از استفاده از اصطلاح همه گیری(پاندمیک) خودداری کند. دلیل این امر نشانگر نهادینه بودن فساد در نهاد بین‌المللی بهداشت جهانی است.

چند هفته قبل از اولین گزارش‌ها در سال ۲۰۰۹ مبنی بر آلوده شدن یک کودک جوان مکزیکی به ویروس H۱N۱ "آنفلوانزای خوکی" در وراکروز ، سازمان جهانی بهداشت بی سر و صدا تعریف سنتی از بیماری همه گیر را تغییر داده بود. دیگر لازم نبود که یک بیماری گزارش شده در بسیاری از کشورها بسیار گسترده و بسیار کشنده و ناتوان کننده باشد. فقط لازم است "متخصصان" WHO بخواهند آن را همه گیر اعلام کنند. علائم H۱N۱ مشابه سرماخوردگی بود.

وقتی دکتر مارگارت چان مدیر آن زمان سازمان بهداشت جهانی رسماً فاز ۶ اضطراری جهانی را اعلام کرد، این امر باعث برنامه‌های اضطراری ملی از جمله میلیاردها دلار خرید دولت از واکسن‌های مورد ادعای H۱N۱ شد. در پایان فصل آنفولانزای ۲۰۰۹ مشخص شد که مرگ و میر ناشی از H۱N۱ نسبت به آنفولانزای فصلی عادی ناچیز است.

دکتر ولفگانگ وودارگ ، پزشک آلمانی متخصص ریه، در آن زمان رئیس مجمع پارلمان شورای اروپا بود. در سال ۲۰۰۹ ، وی خواستار تحقیق درباره اختلافات ادعایی در مورد منافع پیرامون واکنش اتحادیه اروپا به همه‌گیری آنفولانزای خوکی شد. پارلمان هلند همچنین فهمید که پروفسور آلبرت استرهاوس از دانشگاه اراسموس در روتردام، شخصی که در مرکز جهانی بیماری آنفولانزای خوکی در آنفلوآنزا A۱ در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور کلیدی سازمان جهانی بهداشت در مورد آنفلوانزا بود، در موقعیتی قرار داشت تا بتواند میلیاردها یورو از محل تولید واکسنی که گفته می‌شود هدف آن H۱N۱ است سود کند.

بسیاری دیگر از کارشناسان علمی سازمان بهداشت جهانی که به دکتر چان توصیه کردند که همه گیری را اعلام کند، از شرکت‌های داروسازی Big Pharma ،GlaxoSmithKline ، Novartis و سایر سازندگان مهم واکسن به طور مستقیم یا غیرمستقیم پول دریافت می‌کردند.

اعلامیه همه گیری آنفولانزای خوکی سازمان جهانی بهداشت جعلی بود و غول‌های داروسازی در این روند میلیارد ها دلار درآمد به جیب زدند.

بعد از رسوایی همه گیر در سال ۲۰۰۹ ، سازمان بهداشت جهانی استفاده از اعلامیه همه گیری ۶ مرحله‌ای را متوقف کرد و به سمت "اضطراری بهداشت عمومی نگرانی بین‌المللی" کاملاً مبهم و گیج کننده رفت. اما اکنون، تدروس ادهانوم و سازمان خودسرانه تصمیم گرفتند اصطلاح همه گیری را دوباره وارد کنند ، هرچند اعتراف می‌کنند که هنوز در میانه ایجاد یک تعریف جدید از این اصطلاح قرار دارند. هرچند "همه گیری" ترس بیشتری از "اضطراری بهداشت عمومی نگرانی بین المللی" ایجاد می‌کند.

ارتباط سازمان بهداشت جهانی با مرکز مطالعاتی SAGE 

علیرغم رسوایی های بزرگ درگیری منافع در سال ۲۰۰۹-۱۰ که پیوند Big Big Pharma با WHO را به تصویر می‌کشد، امروز سازمان جهانی بهداشت تحت رهبری ادهانوم اقدامات کمی برای پاکسازی فساد و تضاد منافع انجام داده است.

گروه متخصصان مشاوره علمی فعلی سازمان جهانی بهداشت(SAGE) با اعضایی که از طریق تولیدکننده اصلی واکسن مرتبط هستند و یا از بنیاد بیل و ملیندا گیتس (BGMF) یا از صندوق مالی Wellcome Trust کمک مالی قابل توجهی دریافت می کنند. در جدیدترین اطلاع رسانی توسط سازمان جهانی بهداشت دستکم 8 نفر از ۱۵ عضو علمیSAGE، ارتباطشان را با این شرکت های خصوصی آشکار کرده‌اند. تقریباً در هر مورد ، سرمایه دار مهم مالی این ۸ عضو SAGE شامل بنیاد بیل و ملیندا گیتس ، Merck و شرکت MSD ، GAVI ، کمیته علمی مشاوره بهداشت جهانی BMGF ، Pfizer ، Novovax ، GSK ، Novartis ، Gilead و سایر بازیگران برجسته ساخت واکسن دارویی؛ نکته قابل تامل و حائز اهمیت برای آشنایی با میزان استقلال علمی در سازمان جهانی بهداشت است.

گیتس و سازمان جهانی بهداشت

این واقعیت که بسیاری از اعضای این سازمان با بنیاد گیتس  روابط مالی دارند، مسئله شگفت آوری نیست بلکه درواقع بسیار آشکار است. امروز سازمان بهداشت جهانی در درجه اول توسط دولت‌های عضو سازمان ملل تأمین مالی نمی‌شود، بلکه تحت عنوان "مشارکت دولتی و خصوصی" که در آن شرکت‌های واکسن خصوصی و گروه مؤسسات تحت حمایت بیل گیتس تسلط دارند، تأمین می‌شود.

در جدیدترین گزارش مالی در دسترس سازمان بهداشت جهانی به تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ ، اندکی بیش از نیمی از ۲ میلیارد دلار بودجه عمومی سازمان جهانی بهداشت از اهدا کنندگان خصوصی یا سازمان های خارجی مانند بانک جهانی یا اتحادیه اروپا بوده است. بزرگترین سرمایه گذار خصوصی یا غیر دولتی سازمان جهانی بهداشت، بنیاد بیل و ملیندا گیتس به همراه شرکت خصوصی تولید واکسن GAVI بوده است که با بودجه گیتس ، صندوق جهانی گیتس برای مبارزه با ایدز ، سل و مالاریا (GFATM) اداره می شوند.

این سه نفر بیش از ۴۷۴ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کردند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس به تنهایی ۳۲۴،۶۵۴،۳۱۷ دلار به سازمان جهانی بهداشت اهدا کرد. فقط برای مقایسه، باید بگوییم که بزرگترین اهدا کننده دولتی به سازمان جهانی بهداشت، دولت ایالات متحده است که ۴۰۱ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده است.

در میان دیگر اهدا کنندگان خصوصی، تولید کنندگان واکسن و داروهای پیشرو در جهان نام شرکت‌های مختلف  از جمله شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی «گیلیاد»(Gilead Science) که در حال حاضر در حال تحت فشار قرار دادن این سازمان برای پذیرفتن داروی ساخت این شرکت به عنوان تنها راه درمان کرونا است و شرکت‌های دیگری  مثل laxoSmithKline ، Hoffmann-LaRoche ، Sanofi Pasteur ، Merck Sharp و Dohme Chibret و Bayer AG نیز به چشم می‌خورد.

تولیدکنندگان دارو در سال ۲۰۱۷ ده‌ها میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده‌اند. این حمایت از صنعت تولید واکسن خصوصی برای برنامه سازمان جهانی بهداشت که از طرف «بنیاد گیتس» و «بیگ فارما»(Big Pharma) صورت گرفته است، چیزی بیش از یک تلاقی منافع ساده است. این عمل درواقع یک فریب و گروگان‌گیری آشکار یکی از مهمترین آژانس‌های سازمان ملل است که مسئول هماهنگی پاسخ‌های جهانی در مورد همه گیری ها و بیماری‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر این بنیاد گیتس، بزرگترین سرمایه جهانی خود یعنی مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار معاف از مالیات را در همان شرکت‌های تولید کننده واکسن از جملهerck ، Novartis ، Pfizer ، GlaxoSmithKline سرمایه گذاری می‌کند که این یعنی یک بازی دو سر برد برای این بنیاد.

در مقابل ، جای تعجب ندارد که تدروس ادهانوم ، سیاستمدار اتیوپیایی،در سال ۲۰۱۷ ،رئیس سازمان جهانی بهداشت شود. تدروس ادهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اولین مدیر سازمان جهانی بهداشت است که علی رغم اصرار خود برای استفاده از عنوان دکتری، دکترای پزشکی ندارد. چراکه وی یک دکتر فلسفه در زمینه بهداشت جامعه است که عملکرد او "تحقیق در مورد تأثیر سدها در انتقال بیماری مالاریا در منطقه Tigray اتیوپی بوده است."

«تدروس ادهانوم» که تا سال ۲۰۱۶ وزیر امور خارجه اتیوپی نیز بود ، وقتی وزیر بهداشت اتیوپی بود با بیل گیتس ملاقات کرد و رئیس هیئت مدیره صندوق جهانی مرتبط با گیتس علیه HIV / ایدز ، سل و مالاریا شد.

در زمان تدروس ادهانوم، فساد گسترده و تضاد منافع در سازمان بهداشت جهانی ادامه داشته و حتی در حال رشد است. طبق گزارش اخیر بنگاه خبررسانی استرالیا، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تحت نظر ادهانوم، برنامه فوریت های پزشکی سازمان جهانی بهداشت، یعنی بخش مسئول پاسخ جهانی «کووید 19»(COVID-۱۹) ، با بالاترین رتبه ریسک استناد شده است که "عدم تأمین مالی کافی برنامه و عملیات اضطراری [خطرات] تحویل ناکافی نتایج خطرناکی در سطح کشور به دنبال داشته است. "

در گزارش ABC آمده است که "کشف ادعاهای مربوط به فساد داخلی در کل سازمان، با کشف چندین طرح با هدف جعل مبالغ زیادی از سازمان بین المللی نیز افزایش یافته است".

در اوایل ماه مارس ، دانشگاه آکسفورد به دلیل اشتباهات و ناسازگاری‌های مکرری که سازمان جهانی بهداشت از تصحیح آنها خودداری کرد، استفاده از داده‌های سازمان جهانی بهداشت را در مورد COVID-۱۹ متوقف کرد. پروتکل های تست سازمان جهانی بهداشت برای آزمایش کرونا ویروس بارها و بارها توسط کشورهای مختلف از جمله فنلاند به دلیل نقص و نادرستی و سایر ایرادات ذکر شده رد است.

این همان سازمان جهانی بهداشتی است که ما اکنون به آن اعتماد داریم تا با راهنمایی‌هایش از بدترین بحران سلامتی قرن گذشته ما را عبور دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.