براساس آمارها مشهد مقدس ۱۵ تا ۱۷ هزار کارگر روزمرد دارد که در این شرایط با بیکاری و سخت شدن معیشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیکاری ۱۷۰۰۰ کارگر روزمرد در مشهد مقدس/ دولت تدبیری عاجل در نظر بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، کرونا وضعیت اقتصادی خاصی را به ویژه برای قشری که به صورت روزمزد فعال هستند ایجاد کرده است و باید برای آنها تدبیری اندیشیده شود.

در این میان کارگران فصلی و روزمزد بیشترین آسیب را دیده‌اند و انتظار این است که به وضعیت آنها در کنار وضعیت زندگی کارمندان رسیدگی بیشتری شود.

در حال حاضر وضعیت معیشتی این گروه از کارگران مساعد نیست و باید اقدامات عاجل در دستور کار قرار گیرد با این وجود بسیاری از این کارگران هر روز در محل میادین حاضر هستند تا شاید کاری پیدا کنند و شرمنده خانواده نباشند؛ مسئله‌ای که وضعیت را به صورت مضاعف بغرنج می‌کند زیرا در این شرایط باید در خانه باشند.

محمدرضا داوری؛ رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی کلیه کارگران روزمزد و فصلی بیکار شده‌اند و دولت باید تدبیری عاجل برای این قشر داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد افزود: تقاضایی در کل کشور صورت گرفته و طوماری امضا شده و به وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی ارسال شده تا در این زمینه و در زمینه اعطای سبد معیشتی و یا اقدامات دیگر برنامه‌ریزی صورت گیرد.

داوری تاکید کرد: در کل استان خراسان رضوی ۱۴۵ هزار کارگر ساختمانی داریم و در مشهدمقدس، ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کارگر روزمزد داریم که در اطراف میادین شهر حضور پیدا می‌کنند و هر کاری که باشد انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر همه این کارگران بیکار هستند اما در مشهد کار خوبی شد که به تعداد حدود ۵۰۰۰ نفر از اینها و از طریق پیگیری نماینده مشهد و مدیرکل تعاون استان در ایام قبل از عید نوروز برای ۵۰۰۰ نفر که حاشیه‌نشین بودند سبد کالایی در نظر گرفته شود و اکنون در حال توزیع است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد تصریح کرد: کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت هستند و شغلشان ساختمانی هستند به انجمن‌های صنفی مراجعه و اشتغال آنها احراز شده و به تامین اجتماعی برای بهره‌مندی از ماده ۵ اجباری کارگران ساختمانی مراجعه می‌کنند.

داوری ادامه داد: حدود ۷۵ هزار نفر در استان و ۳۷ هزار نفر در مشهد بیمه شده‌اند که آمار خوبی است و حمایت دولت نیز این است که کسانی که دارای کارت مهارتی هستند بیمه شوند؛ کارگران فصلی اما مشکلات خاص خود را دارند و پیگیر بیمه اجباری تامین اجتماعی نیستند و تمایلی برای بیمه شدن ندارند.

وی گفت: خراسان رضوی نخستین استانی بود که طرح ساماندهی کارگران روزمزد ساختمانی را اجرایی کرد و فرمانداری و شهرداری و شورای شهر و سایر نهادهای متولی در این زمینه پای کار آمدند و در بلوار پیروزی یک جایگاه در اختیار کانون انجمن‌های صنفی قرار گرفته و کسانی که قرار است در آن منطقه سرکار بروند پرونده تشکیل می‌دهند و به کارفرما معرفی می‌شوند.

داوری تاکید کرد: امیدواریم از این طریق بتوانیم معضل چهارراه‌ها و میادین را بتوانیم حل کنیم زیرا چهره زیبنده‌ای برای شهر ایجاد نکرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.