عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید ارسال کمک ها پزشکی و دارویی برای ایران در شرایط بحرانی و هشدار قرمز سازمان بهداشت جهانی در مورد همه گیری کرونا دال بر نبود تحریم دارویی و پزشکی نیست زیرا در اینگونه کمک‌ها هیچ تبادل مالی و خریدی صورت نگرفته و آمریکایی‌ها نمی‌توانند مانع آن شوند وگرنه قطعا جلوی رسیدن همین تجهیزات را نیز به ایران می‌گرفتند

خط بطلان اولین تراکنش مالی اینستکس بر ادعای ترامپ

قدس آنلاین بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، جزئیات و ماهیت نخستین تراکنش مالی اینستکس که با تبلیغات گسترده از سوی تروئیکای اروپایی همراه بود، بر این واقعیت صحه گذاشت که ایران حتی در حوزه دارو و اقلام بشردوستانه نیز با شدیدترین تحریم‌ها روبروست.

درسالهای اخیر مقامات آمریکایی همواره مدعی بوده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران چه در دوره‌ای که با قطعنامه‌های شورای امنیت همراه بود و چه در دو سال گذشته که به شکل یکجانبه از سوی واشنگتن اعمال شده اقلام بشردوستانه از جمله غذا و دارو را شامل نشده وایران قادر است این اقلام را دریافت کند، اما واقعیت ماجرا در پس این ادعا به شکل دیگریست.

در حقیقت دولت آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ در حالی مدعی هستند که دسترسی و خرید و دریافت اقلام انسانداوستانه و دارو برای ایران مجاز و ممکن است که عملا این ادعا سفسطه‌ای بیش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات ضد انسانی آنها نیست.

تحریم و جلوگیری از دسترسی کشورها به غذا و دارو بر خلاف منشور سازمان ملل متحد و اقدامی مغایر با منشور حقوق بشر است، اما دولت آمریکا بدون کوچکترین تردیدی شدیدترین محدودیت‌ها را حتی در این حوزه برای فشار بر مردم ایران به طمع ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بحران در داخل ایران اعمال کرده است اما برای گریز ار تبعات حقوقی و سیاسی این مسئله همواره مدعیست اقلام انساندوستانه مشمول تحریم‌های این کشور نیست.

کشورهای غربی در گذشته حتی در راستای راهبرد تحریم و محاصره اقتصادی ایران حتی از جنایت علیه بیماران سرطانی هم ابایی نداشتند و برای وادار کردن دولت ایران به عقب نشینی از حقوق کشور در مقطعی از تامین و فروش مواد اولیه تنها راکتور تولید کننده رادیو دارو در ایران هم جلوگیری کردند که در نتیجه آن متخصصان کشورمان با تولید سوخت 20 درصد نیروگاه تهران نه تنها مانع از بروز یک فاجعه انسانی شدند که حیرت جهانیان را نیز برانگیختند.

حالا و در روزهایی که کشورمان همانند دیگر کشورها با بحران اپیدمی ویروس کرونا روبروست و با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تاثیر تحریم‌های غیر انسانی دولت آمریکا در جلوگیری و ایجاد محدودیت برای دسترسی کشورمان به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای نجات جان مردم و مقابله با این بیماری، یک بار دیگر خود را برجسته و نمایان کرده و به یک چالش سیاسی- اجتماعی برای دولتمردان آمریکایی نیز بدل شده است.

از اینرو تبلیغات و پروپاگاندای مقامات واشنگتن برای پرهیز و فرار به جلو در برابر تبعات و تاثیرات منفی این اقدام ضد انسانی شان در فضای رسانه‌ای افزایش یافته است.

با این حال انجام اولین تراکنش مالی رسمی در چارچوب سازوکار تبادل مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس نه تنها نشان دهنده محدودیت‌ها و ضعف این سامانه در تامین منافع اقتصادی ایران آنگونه که تروئیکای اروپایی متعهد شده بود پس از خروج آمریکا از برجام آنرا تامین کند، بود که عملان اثبات کرد کشورمان حتی در حوزه دارو و تجهیزات درمانی و پزشکی هم با شدیدترین تحریم ها روبروست حتی وقتی جهان در وضعیت هشدار قرمز سازمان بهداشت جهانی است.

در همین راستا سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در بهمن ماه گذشته و چند روز پیش از ورود کرونا به ایران در توئیتی نوشت: «برغم ادعاهای واهی آمریکا که مواد دارویی و غذایی تحریم نیستند؛ عملا راه هرگونه نقل و انتقال بانکی را در این زمینه بستند. با راه اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تأمین اقلام دارویی رسما تأیید کردند این ادعا پوچ و خلاف رای دیوان بین‌الملل کیفری بوده و دارو و غذا هم تحریم است در حالی‌که نباید باشد.»

اعتراف ترامپ به تحریم‌های دارویی و پزشکی علیه ایران

جالب آنکه رئیس‌جمهور آمریکا همین چند روز پیش خود در گفت‌وگویی رسانه‌ای با تایید وجود محدودیت در ارسال تجهیزات پزشکی به ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی درخواستی برای کاهش تحریم‌ها نداشته تا اجازه داده شود تجهیزات پزشکی به این کشور برود.

اولین تراکنش مالی رسمی اروپا با ایران در چارچوب اینستکس آنگونه که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داده مربوط به درمان بیماری‌های خونی بوده که از یک شرکت آلمانی خریداری شده و چندین ماه نهایی شدن این معامله به طول انجامیده است.

بر اساس این گزارش  ارزش مالی این قرارداد تقریبا ۵۰۰ هزار یورو (۵۴۸ هزار دلار) بوده است و تجهیزات فروخته شده هیچ ارتباطی به همه‌گیری ویروس کرونا ندارد.

نکته مهم و حائز توجه در این اتفاق اینست که مقامات اروپایی اذعان کرده اند که دولت آمریکا تنها پس از آنکه این تراکنش به پایان رسیده و پیش از اعلام رسمی آن، ‌ درباره آن مطلع شده‌اند.

این بدان معناست که اروپایی‌ها نگران آن بوده اند که در صورت اطلاع آمریکا از این معامله پیش از انجام آن و ارسال تجهیزات پزشکی و درمانی مذکور ممکن است واشنگتن مانع از رسیدن آنها به ایران شود.

این در حالیست که به گفته حسینعلی شهریاری جمهوری اسلام ایران از همان آغاز که اروپایی‌ها سازوکار اینستکس را محدود به اقلام بشردوستانه و غیر تحریمی کردند به این موضوع اعتراض داشته و آن را مغایر با تعهدات آنها برای حفظ برجام اعلام کرد.

پیش از این نیز سوئیس مدعی شد در چارچوب سازوکار تبادل مالی اتحادیه اروپا با ایران محموله ای از داروهای ویژه بیماران پیوند اعضا را به ایران تحویل داده است و شوی تبلیغاتی مضحک سفیر سوئیس با جعبه های این داروها در تهران با واکنش سخنگوی دولت و رئیس کل بانک مرکزی ایران روبرو شد.

مقامات آمریکایی در این شرایط مدعی هستند که ارسال چندین محموله کمک‌های پزشکی برای ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها گواه صحت ادعای آنها در مورد دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی و دارویی و تحریم نبودن این اقلام است، اما دکتر حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس این ادعا را قلب واقعیت عنوان کرده و می‌گوید: ارسال کمک ها پزشکی و دارویی برای ایران در شرایط بحرانی و هشدار قرمز سازمان بهداشت جهانی در مورد همه گیری کرونا دال بر نبود تحریم نیست زیرا در اینگونه کمک‌ها هیچ تبادل مالی و خریدی صورت نگرفته و آمریکایی‌ها نمی‌توانند مانع آن شوند وگرنه قطعا جلوی رسیدن همین تجهیزات را نیز به ایران می‌گرفتند. و حالا می‌خواهند این کمک های بشر دوستانه را به پای همکاری و حسن نیت خود در کاهش تحریم ها بگذارند که دروغ کثیفی بیش نیست.

آپارتاید دارویی علیه ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با قدس آنلاین خاطرنشان می‌کند: دولت آمریکا با تحریم بانکی ایران و جلوگیری از دسترسی ایران به منابع مالی و پول‌های خود و اعمال محدودیت در دسترسی ایران به سویفت و شبکه بانکی و دلار عملا مانع از انجام هرگونه مبادله و خرید کالا توسط کشورمان می‌شود و این در مورد دارو و تجهیزات پزشکی و اقلام انسانی نیز بدون اغماض  و استثنایی انجام می‌شود.

دکتر شهریاری با تاکید بر اینکه محدود ماندن اینستکس به تجهیزات دارویی نیز موید همین واقعیت است افزود: حتی در همان حوزه تجهیزات پزشکی و دارو هم نوعی طبقه بندی و آپارتاید علیه دسترسی ایران وجود دارد و نه فقط آمریکایی ها که کشورهای اروپایی نیز برخی از اقلام و به ویژه تجهیزات پزشکی و درمانی را به ایران نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی تنها به پشتوانه کنوانسوین‌های بین‌المللی که تحریم غذا و دارو را ممنوع کرده، آنهم به شکل مخفیانه تنها یکی دو محموله تجهیزات دارویی به ایران فروخته‌اند و پس از انجام کار آنرا علنی کردند. که این نشان می‌دهد آنها هیچ گاه نخواهند توانست و نمی‌خواهند اینستکس را از این سطح فراتر ببرند و تجارت عادی با ایران را در این ساختار به جریان اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.