سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۹۹به عنوان سال جهش تولید ، به دولت، مجلس، قوه قضائیه و آحاد ملت این پیام را دادند که حتی در بحبوحه بحران کرونا، نباید تلاش‌هایی که در سال ۹۸ و سال های قبل از آن، برای رونق تولید انجام شده است، متوقف شود.

انتخاب هوشمندانه شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب در بحران کرونا/ تحقق جهش تولید نیاز به درک مشترک از سوی جامعه دارد

سعید باستانی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: نامگذاری شعار سال مختص یک سال  و یا به عبارتی به معنای تحقق آن صرفا در همان سال نیست بلکه یک فرآیند ادامه دار و طولانی مدت برای کشور  است.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته اگرچه محور این شعارها موضوعات اقتصادی بوده است اما همزمان این شعارها توجه ویژه به عرصه های دیگر نیز داشته اند، به طوری که مثلا شعار حمایت از کالای ایرانی به موضوع فرهنگ مصرف نیز اشاره دارد و یا شعار اقتصاد مقاومتی یک الگوی بنیادی برای مسیر آینده کشور است و شعار امسال یعنی جهش تولید نیز فرایند کاربردی در جهت تامین کالای داخلی و حتی صادرات را در زمان تحریم  دنبال می کند و از طرفی رهبر معظم انقلاب با این انتخاب هوشمندانه، به دولت، مجلس، قوه قضائیه و آحاد ملت این پیام را  دادند که حتی در بحبوحه بحران کرونا، نباید تلاش‌هایی که در سال ۹۸ و سالهای قبل از آن، برای رونق تولید و اقتصاد مقاومتی انجام شده است، متوقف شود.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازمه جهش در تولید تغییر برجسته و معنی دار در همه رویه ها و فرآیند های مرتبط با تولید در حوزه های مختلف و ثبات در آنها است،  ادامه داد: برای ریل گذاری و فراهم کردن بستر مناسب به منظور اجرای عملیاتی جهش تولید الزامات زیادی وجود دارد به طوری که در اولین مرحله باید مسیر تولید در سه حوزه صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات  تعیین و تعریف جهش در هرکدام از این حوزه ها مشخص و تبیین شود. زیرا از آن جا که استراتژی های این سه حوزه به درستی تعریف نشده اند ممکن است برخی از تولیدات قابلیت حمایت و جهش را نداشته باشند از این رو در نظر گرفتن مزیت های نسبی، استراتژی های اصولی و تکنولوژی های منطقی و به روز در حوزه های مختلف تولیدی، تاثیر گذاری زیادی بر جهش آنها خواهند داشت.

باستانی افزود: بخشی دیگری از الزامات جهش تولید به فضای کسب و کار بر می گردد که دراین زمینه باید موانع بهبود کسب و کاربه طور جدی و نه صرفا شعاری برطرف شوند و با بهره گیری از همه ظرفیت های لازم این موانع از مسیر کارافرینان و تولید برداشته شوند.

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور در حال حاضر ۲۴۰۰هزار میلیارد تومان است،  ادامه داد: بخش بزرگ و دیگری که می توانند به جهش تولید کمک کنند بانک ها و موسسات مالی هستند، این در حالی است که بنگاه های مالی تاکنون تولید محور نبوده اند و در جهت کمک به رونق و جهش تولید اقدامات ناچیزی انجام داده اند به طوری که رخ دادن برخی مسائل نظیر افزایش نقدینگی ، افزایش نرخ ارزو افزایش تورم در جامعه  نشات گرفته از عملکرد ناقص بانک ها است که نیاز به اصلاح نظام بانکی را بیش از پیش ضروری تر کرده است اگرچه این موضوع بسیار سخت و پیچیده است زیرا طرح اصلاح نظام بانکی از سال ۱۳۹۵ و همزمان با آغاز مجلس دهم مطرح شد اما علی رغم نزدیک شدن به پایان فعالیت مجلس دهم این طرح هنوز وارد صحن علنی مجلس نشده است.  

باستانی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که به جهش تولید کمک خواهد کرد موضوع بازار سرمایه و بورس است   که در صورت شفافیت و افزایش آگاهی مردم در این زمینه و تصویب قوانین لازم برای این بازار زمینه ورود و فعالیت مردم به عنوان سهامدار شرکت های تولیدی  ایجاد خواهد شد و از این مسیر پول های سرگردان و راکد که بانک ها آنها را قبضه کرده اند به طور پویا  در جهت تولید هزینه خواهند شد.

وی ادامه داد: الزام بعدی که شاید مهمترین موضوع باشد موضوع اصلاح فرهنگ تولید است زیرا متاسفانه شرایط در حوزه فرهنگ به گونه ای شده است که افراد و نهاد ها هرکدام بار را بردوش دیگری قرار می دهند و صرفا در ابتدای سال منتظر هستند تا شعار سال انتخاب شود و در پیامک ها، بنرها و سخنرانی های و حتی سربرگ های نامه های اداری خود به آن بپردازند که این یک ضعف فرهنگی می باشد. زیرا تحقق شعار سال و جهش تولید در صورتی انجام خواهد شد که همه جامعه به یک درک واحدی از معنای واقعی تولید و اهمیت حمایت از آن برسند و در مقابل تولید نیز در بعد کیفی و کمی به حدی برسد که مردم نسبت به آن افتخار کنند به طوری که مثلا برنج و فرش ایرانی در حال حاضر در تمام جهان نمونه و دارای اصالت می باشد و ایرانیان نیز به انها افتخار می کنند.

وی ادامه داد:  در کنار این الزامات، مواردی نظیرقاچاق کالا، قوانین مزاحم ،  قانون کار، بیمه و  مالیات که به طور مستقیم بر تولید تاثیرگذار هستند نیز به طور جدی باید مورد توجه قرار بگیرند تا مسیر برای جهش تولید فراهم و تسهیل شود.

باستانی  با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در حوزه های مختلف در کشور پرداخت می شود که باید تصمیم گیری کلان در این زمینه صورت بگیرد و پرداخت این یارانه ها به صورت هدفمند در حوزه تولید  انجام شود، افزود: کشور در شرایط فعلی با دو محدودیت تحریم ها  و کرونا همراه است که در مورد کرونا اگرچه بعد از مدتی برطرف خواهد شد اما اثار آن تامدت ها ماندگار خواهد بوداز این رو باید برنامه ریزی صحیح و هدفمند به منظور مواجه با بحران های احتمالی ایجاد شده ناشی از این موضوع صورت بگیرد تا در شرایطی که این بحران کشورهای زیادی را به سمت انفعال و ایستایی سوق داده است فرصت سوزی رخ ندهد و از این تهدید ، فرصت ایجاد شود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: استان خراسان رضوی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های متعددی در راستای تحقق جهش تولید است و در صورتی که به صورت درست و صحیح از آنها استفاده شود و اختیارات لازم به استاندار تفویض و از همه ظرفیت های فکری و تخصصی استان با هر نوع سلیقه سیاسی استفاده شود این استان حتی قابلیت این را دارا می باشد که بودجه های شرق کشور را تامین کند.

وی ادامه داد: از طرفی موقعیت استراتژیک این استان و همسایگی با کشورهای نظیر افغانستان بستر مناسبی را جهت صادرات انواع محصولات و خدمات فراهم کرده است که منجر به ارتقاء و جهش تولید خواهد شد. همچنین درحال حاضر در  حوزه هایی نظیر گاز در استان هیچ گونه تبدیل ثروتی صورت نمی گیرد و در حوزه معادن نیز عمده منابع از استان خارج می شود این در حالی است که در زنجیره حوزه معادن ، سطوح پایین دست بیشترین اشتغال و درآمد را ایجاد می کنند و منجر به رسوب پول می شوند درحالی که خروج منابع معدنی صرفا منجر به جابه جایی پول در استان می شود.

باستانی افزود: حتی در حوزه سوغات زائران امام رضا(ع) هنوز برنامه و اقدام سنجیده و اثرگذاری انجام نشده است و در حالی که در سال ۹۶ در حدود ۱۲هزار میلیارد تومان درآمد سوغات زائران از شهر مشهد بود که عمده آنها صرف خرید کالاهای چینی و خارجی شده بود و اگرچه پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد شهرک های مختلف در حوزه های پوشاک، کیف و کفش ، صنایع دستی در شهرهای اطراف مشهد مقدس مطرح شد اما تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده اند.             

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.