رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسی این دبیرخانه از وضعیت کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، بخش خدمات در استان بیشترین خسارت ناشی از کرونا را متحمل شده است.

کرونا به بخش خدمات خراسان رضوی بیشترین خسارت را زده است

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر لبافی افزود: براساس این آنالیز، بخش تولید و بخش کشاورزی در رتبه‌های دوم و سوم در گروه‌های مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حوزه خدمات استان خراسان رضوی که بیشترین خسارت را ناشی از شیوع کرونا متحمل شدند شامل ۱۰ رسته ‌می‌شوند که مهمترین آنها حوزه گردشگری و صنوف مرتبط با آن است.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد از اقتصاد استان مربوط به بخش خدمات است و حوزه خدمات بخش قابل توجهی از میزان تولید ناخالص داخلی استان را در بر می‌گیرد و ۴۷ درصد از اشتغال خراسان رضوی نیز مربوط به حوزه خدمات می‌شود.

لبافی افزود: در مرحله نخست لازم است که نسخه‌ای برای جبران خسارتهای بخش خدمات خراسان رضوی پیچیده شود.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع کرونا و تعطیلی اجباری بسیاری از کسب و کارها، دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هم در این زمینه در دو بخش "شناسایی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا" و "ارایه راهکارهای پایدارسازی کسب و کارهای کوتاه مدت" فعالیت خود را آغاز کرد.

او  اظهار داشت: برای انجام این کار لازم بود که در دو مورد مزبور، نظرات تشکلهای بخش خصوصی، دانشگاهیان و خبرگان گرفته شود که در این راستا پرسش‌نامه‌هایی تهیه و برای آنان ارسال شد و مذاکراتی نیز با خبرگان انجام گرفت.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: براین اساس تحقیقات جامعی پیرامون شناسایی، میزان و شدت پیامدها و آسیب دیدگی‌های ناشی از کرونا انجام گرفت و پیشنهاداتی برای پایداری بنگاه‌های اقتصادی مطرح و به اتاق بازرگانی ایران ارسال شد.

لبافی اظهار داشت: بخشی از این پیشنهادات در قالب مشکلات مالیاتی، بیمه و امور بانکی بود که لحاظ شدن آنها در سیاستهای دولت در اواخر اسفندماه مبنی بر کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا را مشاهده کردیم.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، آسیبهای ناشی از کرونا در حوزه کشاورزی استان اثرات محسوس و غیرقابل جبرانی نداشته است.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: تاثیر کرونا روی بخش تولید به ویژه صنایع سنگین باتوجه به تعطیلات نوروز و گسترش اپیدمی بین بیماران، چندان زیاد و غیرقابل جبران نبوده است.

لبافی افزود: ارزیابی حوزه بازرگانی خراسان رضوی براساس هشت ریسکی که کرونا برای این بخش به همراه داشته است نشان می‌دهد که با بستن شدن مرز، تاجران بازار خود را در خارج از مرزها از دست داده اند.

وی اضافه کرد: در صورتی که آسیبهای ناشی از کرونا در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی خراسان رضوی ادامه پیدا کند به طور قطع اثرات سوء خود را بر بخش تولید نیز خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر در خراسان رضوی دارای شغل هستند که سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی ۲۰ درصد، صنعت ۳۲.۵ و در بخش خدمات  ۴۷.۵ درصد است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.