شهرکرد- قشر کارگر یکی از اصلی‏‌ترین اقشاری است که در شرایط کرونایی در امرار و معاش زندگی‏شان دچار مشکل شده‎اند.

کارگران زیر فشار هزینه‏‌های زندگی

قدس‌آنلاین_کارگران که اهرم توسعه جامعه هستند و نقش بسزایی در اقتصاد جامعه دارند، متاسفانه با دریافت روزانه  ۵۰۵ هزار و ۶۲۷ ریال حقوق در امرار معاش زندگی خود دچار مشکل می‏‌باشند که با شیوع ویروس کرونا این مشکلات بیش از پیش شده است.

با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن افراد، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، در جامعه بسیاری از مشاغل تعطیل شده‌اند و تعداد بیشماری کارگران‌ شغل‌های خود را از دست داده‌اند.

طبق مصوبات دولتی طرح‌های کمکی برای این قشر در نظر گرفته شده است که می‌توان به بیمه بیکاری اشاره داشت اما نکته مهم آن است که این طرح و حمایت‌ها تنها برای کارگران قابل اجرا است که دارای بیمه هستند و کارگرانی که بیمه‌ نداشته‌اند از این حمایت‌ها بی بهره می‌باشند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه کارگرانی که دارای بیمه هستند به دو دسته تقسیم می‎شوند، عنوان کرد: دسته اول کارگرانی هستند که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی می‌‏باشند، که این افراد می‎توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

فاضلی، خاطرنشان کرد: دسته دوم گروهی می‏‌باشند که مشمول قانون بیمه پرداختی هستند، همچون مشاغل آزاد، صنوف، کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی که خود بیمه پرداخت می‎کنند، این افراد نمی‏توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و مشمول دریافت تسهیلات و کمک‌های معیشتی می‎شوند.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه برای کارگران در نظر گرفته شده است، گفت: افرادی که در سامانه بیمه کار ثبت نام کنند به مدت سه ماه از اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹ بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به کارگرانی که بیمه نداشته‌اند و به دلیل ویروس کرونا از کار بیکار شده‎اند، عنوان کرد: کارگرانی که بیمه نداشته‌اند از طرح بیمه بیکاری نمی‎توانند استفاده کنند، اما دولت به این افراد تسهیلات و کمک‎های معیشتی پرداخت خواهد کرد.

فاضلی با تاکید بر اینکه تا کنون نزدیک به ۴ هزار نفر در استان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‎اند، گفت: کارگران کارخانه‎جات و تولیدی‎های استان که خود سرانه اقدام به تعطیلی کرده‎اند، نمی‌‏توانند از این کمک‎‏ها استفاده کنند و باید به کار بازگردند.

وی افزود: کارخانجات و تولیدی‎های استان باید مصوبه ستاد پیشگیری از شیوع کرونا جهت تعطیلی را داشته باشند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

این مقام مسئول، تصریح کرد: کارخانه‏‌ها و تولیدی‏‎هایی که باید کار خود را ادامه دهند به منظور رعایت نکات بهداشتی به صورت مکرر بازرسی می‌‏شوند.

مسئول ناحیه مقاومت بسیج کارگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا با همکاری خانه صنعت و واحدهای تولیدی ۹۵۰ بسته بهداشتی در بین کارگران غیر شاغل شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی از اهدا ۵ سری جهیزیه بین فرزندان کارگران نیارمند و بیکار شده خبر داد و افزود: ۸۵ بسته کمک معیشتی بین کارگران ساختمانی بیکار شده در میادین شهر توزیع گردید.

سرهنگ پاسدار حشمت الله ظفریان خاطرنشان کرد: ۵ گروه جهادی به صورت مستمر سه شهرک صنعتی و واحد صنعتی را ضد عفونی می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: گروه‌‏های جهادی بسیج کارگری به صورت روزانه اقلام بهداشتی همچون دستکش و ماسک را در واحدهای تولیدی استان که در حال فعالیت هستند توزیع می‌‏کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.