عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: بحران کرونا باعث ایجاد رکود تورمی در سطح جامعه خواهد شد .

رکود تورمی رهاورد دوران اقتصادی پساکرونا/ رونق مجدد مشاغل آسیب دیده بستگی به برنامه های دولت دارد

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: بحران کرونا باعث ایجاد رکود تورمی در سطح جامعه خواهد شد که برای اقتصاد یک کشور بسیار خطرناک و مضر است.

وی تصریح کرد: کرونا و تبعات ناشی از آن بر بخش های مختلف اقتصاد از جمله صنعت، خدمات و کشاورزی ادامه دارو تاثیر گذاری آن بر بخش های مختلف متفاوت است به طوری که طبق پیش بینی ها، آسیب پذیری و خسارت بحران کرونا در بخش کشاورزی ۱۰ درصد، در حوزه صنعت و معدن ۲۵ درصد ودر حوزه خدمات بالغ بر ۵۰ درصد اعلام شده است.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: زنجیره پیوسته اصناف و خدمات باعث می شود تا هرگونه تعطیلی و یا بدهی های مختلف بیمه ای؛ مالیاتی و بانکی در یک بخش به شدت بر بخش های دیگر تاثیرگذار باشد از این رو  معمولا برای حمایت از فعالیت و رونق مجدد آنها، بسته های حمایتی اقتصادی از سوی دولت ها تعریف می شود.

وی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا به طور یقین شیب رکود در سطح جامعه افزایش پیدا خواهد کرد، ادامه داد: بعد از اوج فراگیری کرونا که طبق پیش بینی های وزارت بهداشت و درمان در نیمه اردیبهشت ماه در ایران رخ خواهد داد؛ حداقل حدود دو ماه زمان لازم است تا فراگیری آن در سطح کشور کاهش پیدا کند که دراین مدت فعالیت های اقتصادی و نرخ رشد در سطح کشور بسیار ضعیف خواهد بود.

باستانی با بیان اینکه رونق اقتصادی و برگشت مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا بستگی به برنامه های دولت برای حمایت از آنها دارد، تصریح کرد: برخی از مشاغل که با سرمایه گذاری اندک ایجاد شده اند به طور یقین بعد از این مدت توانایی بازپروری و برگشت به بازار را نخواهند داشت و از بین خواهند رفت و در مقابل نیز ممکن است مشاغل جدیدی ایجاد شوند و سایر مشاغل نیز با توجه به نوع بسته حمایتی اقتصادی دولت به مرور  زمان و به صورت کند فعالیت خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: به بسته ۷۵هزار میلیارد تومانی که دولت برای حمایت از مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا در نظر گرفته است انتقادات زیادی وارد است زیرا مثلا در یک مورد برای پرداخت هزینه های آب ، برق و گاز مهلت ۳ماهه در نظر گرفته شده است از این رو یک واحد صنفی و خدماتی بعد از ۳ ماه ، برای این هزینه ها به دولت بدهکار خواهد بود و باید آنها را پرداخت کند. از طرفی نمی توان برای حمایت از کسب و کارها تنها به تعویق اقساط بانکی اکتفا کرد، بلکه باید در حوزه‌های بانکی، بیمه و کسب و کار اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد آینده بازار ارز در کشور نمی توان پیش بینی دقیقی کرد، ادامه داد: از طرفی در بازار ارز از ابتدای سال جاری افزایش قیمت رخ داده است این در حالی است که هیچ گونه دلیل منطقی برای این افزایش وجود ندارد زیرا  تقاضای جدیدی برای خرید ارز در کشور صورت نگرفته است اما افزایش نقدینگی در سطح جامعه باعث شده است یک نوع نگرانی  در بین مردم به جهت حفظ سرمایه ایجاد شود که این موضوع باعث شکل گرفتن یک حباب در بازار ارز و سودجویی دلالان شده است.

باستانی با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی نیز در مدیریت شرایط اقتصادی جامعه تاثیر گذار است و مردم در شرایط رکود تورمی باید بیشتر مراقب درآمدها و هزینه های خود باشند، اظهار کرد: دولت باید رکود تورمی که به دلیل بحران کرونا در سطح جامعه ایجاد خواهد شد را به شدت مهار و با تدوین سیاست های درست و اجرای صحیح بسته ۷۵هزار میلیارد تومانی که درنظر گرفته است زمینه پویایی و رونق مجدد اقتصادی را در کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.