حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی با اشاره به اینکه در زیارت امامان معصوم(ع) قرب و بعد اهمیت ندارد، گفت: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم می فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم می توانیم امام را زیارت کنیم.

مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی کند

به گزارش قدس آنلاین، این کارشناس دینی با بیان اینکه بندگان صالح خداوند بر اثر اطاعت و عبادت پرودگار به قرب الهی رسیده  و حیاً و میتاً می­ توانند ما را به خدا نزدیک کنند، تصریح کرد: نقش زیارت این است که ما نزد قبر بنده­ای از بندگان صالح خدا می­ رویم که عالی­ترین درجه این بندگان، انبیا الهی و ائمه اطهار(ع) هستند و به آنها سلام می ­دهیم  و حاجاتمان را به وسیله آنها از خدا می­ خواهیم.

حجت الاسلام راشد یزدی معنای زیارت را مودت به اهل بیت علیهم السلام دانست و افزود: مودت غیر از محبت است. قرآن می­گوید: قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی. منظور از القربی اهل بیت پیامبر(ص) هستند. مودت یک رفاقت تنگاتنگ است.

وی اضافه کرد: ما نسبت به امام رضا(ع) و سایر ائمه علیهم السلام مودت داریم این مودت ما را به معصومین(ع) نزدیک می­ کند و چون ائمه اطهار(ع) بندگان صالح الهی هستند و به درجه بالایی از قرب الهی ارتقا پیدا کرده ­اند، خدا را به حق آن بزرگوران قسم می­ دهیم که حوائجمان را برآورده و گناهانمان را بیامرزد.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان اینکه در زیارتنامه­­ های معتبری چون زیارت امین الله مفاهیم ارزشمند و والایی نهفته است، خاطرنشان کرد: در این زیارت­ها ابتدا به امام توجه و عرض ادب می­ کنیم  و بعد دعا کرده و ایشان را شفیع و نایب خود قرار می­ دهیم.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه امام معصوم در واقع امام زنده هستند و از حالات شیعیان خود آگاهند اظهار داشت: اگر شرایط برای تشرف به حرم مطهر امام معصوم(ع) فراهم باشد، از نزدیک دیده بر آستان امام می­ نهیم و اظهار ادب و ارادت می­ نماییم، ولی اگر به دلیل دوری راه یا مشکلات دیگر نتوانیم به حرم امام برویم از دور به وجود مبارک ایشان متوسل می­ شویم و از ایشان کسب فیض می­ نماییم.

حجت الاسلام راشد یزدی تاکید کرد: در شرایط فعلی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و با صلاحدید پزشکان و علما، برای حفظ جان و سلامتی مردم، درهای حرم مطهر امام هشتم(ع) بسته شده و تشرف به حرم امام رضا(ع) میسر نیست، باید از دور دل ها را روانه این آستان ملکوتی کرد، این دوری و مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی­ کند. گرفتم آنکه رهم بسته ­اند بر سر کویت/ چه می­کنند که دارد دلم نهان به تو راهی.

وی با اشاره به اینکه حتی در حالت عادی هم هنگام تشرف به حرم نباید سبب ناراحتی دیگر زائران شویم و نزدیکی به ضریح امام ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: ما رفتار درست را در زیارت علمای بزرگ هم هنگام تشرف به حرم می­ بینیم؛ چنانکه یکی از بستگان مرحوم بهاء الدینی(رضوان الله علیه) نقل می­ کرد که گاهی در خدمت آیت الله از قم به سمت مشهد حرکت می­ کردیم و از راه مسجد گوهرشاد به حرم می­ رفتیم. هر زمان که  دور مضجع امام رضا(ع) جمعیت بود ایشان کنار حوض مسجد گوهرشاد که درست مقابل روی حضرت است می ­ایستادند و به من می ­گفتند: زیارت جامعه را بخوانید. قرب روحانی اگر هست میان من و دوست / چه تفاوت که نه در بعد مکانی باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی با تاکید بر ضرورت فهم درست فلسفه زیارت و چرایی آن تصریح کرد: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم می ­فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم می­توانیم امام را زیارت کنیم، مفهوم عارفا بحقه همین است:

گر به صد منزل فراق افتد میان ما و یار/ همچنانش در میان جان شیرین منزل است

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.