جنگ نفتی که سران عربستان سعودی در زمانی اشتباه فتیله آن را روشن کردند، به نابودی ریاض منجر می‌شود.

دود سیاست‌های «سبکسرانه» نفتی آل‌سعود به چشم خودشان می‌رود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: جنگ نفتی که عربستان همزمان علیه آمریکا و روسیه به راه انداخته است در نهایت به ضرر ریاض تمام خواهد شد و بعید نیست مسکو و واشنگتن بر سر تاسیس ائتلافی به توافق برسند که عربستان در آن جایی ندارد.

عطوان در یادداشت امروز خود نوشت: سران عربستان خود را این روزها به گونه‌ای می‌بینند که در آن واحد در چندین جبهه مشغول جنگ هستند. بارزترین این جنگ‌ها کروناست که وبال گردن آن‌ها شده است چرا که بازتاب‌های منفی داشته و به کاهش تولید نفت و قیمت این ماده منجر شده است و نوعی هرج و مرج در بازارهای جهانی ایجاد کرده است.

یک ضرب المثل انگلیسی هست که می‌گوید وقتی در گودالی افتادی اولین کاری که باید انجام دهی این است که دست از کندن خاک برداری، اما به نظر می‌رسد سران عربستان این ضرب المثل را نشنیده اند و حتی اگر هم شنیده باشند با سرسختی که از آن‌ها عجیب نیست، عکس آن را انجام می‌دهند. سران عربستان در حال حاضر در چندین گودال گرفتار شده‌اند. جنگ یمن اولین گرفتاری عربستان است و بعد از جنگ نفتی است که علیه روسیه و آمریکا به راه انداخته‌اند. عربستان برای انتقام گرفتن از مسکو که با تمدید توافق اوپک پلاس مخالفت کرد بازارها را مملو از میلیون‌ها بشکه نفت آن هم با قیمت‌های پایین کرد و از سوی دیگر از مقادیر اضافی استفاده کرد تا شرکت‌های نفت شیل آمریکا را ورشکسته کند، زیرا افزایش قیمت نفت به معنای ادامه تولید این شرکت‌ها و تحقق سود است.

حکمت اینکه چرا عربستان همزمان با دو ابرقدرت وارد جنگ شده است نمی‌فهمیم. آن هم در زمانی که جهان بر لبه پرتگاه نامعلوم اقتصادی و سیاسی قرار دارد. کاهش قیمت نفت به زیر هر بشکه ۲۰ دلار به معنای کاهش درآمد عربستان است و کسری بودجه این کشور را تقریبا دو برابر می‌کند یعنی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار؛ چرا که بودجه سال ۲۰۲۰ این کشور بر پایه هر بشکه نفت ۵۵ دلار بسته شد و مصیبت این است که درآمد کاهش خواهد یافت، کسری افزایش و تولید بیشتر خواهد شد.

مشکل این است که این سیاست‌های «سبکسرانه» نفتی فقط به عربستان ضرر نخواهد زد بلکه به همه کشورهای تولید کننده نفت در اوپک یا خارج از آن ضرر می‌زند و اکثر این کشورها، به جز روسیه، کشورهای جهان سوم هستند مانند الجزایر، لیبی، نیجریه، پادشاه نشین عمان، بحرین، قطر، کویت و امارات، که برای ادای تعهدات خود، به نفت و درآمدهای آن تکیه می‌کنند.

سران عربستان، سال ۲۰۱۴ نیز قماری مشابه کردند؛ زمانی که برای ضرر زدن به اقتصاد روسیه و ایران بازارهای نفتی را غرق در نفت کردند و اکنون نیز همین اشتباه را مرتکب می‌شوند و همان قمار را می‌کنند. برخی پیش بینی می‌کنند قیمت نفت به ۱۰ دلار برسد درست مانند آنچه در سال ۱۹۹۰ رخ داد و باعث شد صدام حسین به کویت حمله کند.

عطوان ادامه داده است: آنچه از ذهن تصمیم گیرندگان سعودی دور مانده این است که درآمد نفتی ۱۶ درصد از مجموع درآمد ملی روسیه را تشکیل می‌دهد بر عکس عربستان که درآمدهای نفتی ۹۰ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد. این جنگ نفتی که سران عربستان در زمانی اشتباه فتیله آن را روشن کردند، به نابودی اوپک و از بین رفتن آن به عنوان یک سازمان جهانی منجر خواهد شد که قیمت‌های تقریبا عادلانه نفت را حفظ کرد و در این میان عربستان بیشتر ضرر را خواهد دید، زیرا در درجه اول نقش رهبری خود را از دست می‌دهد و در درجه دوم بسیاری از درآمدهای نفتی خود را.

در پایان آمده است: بعید نمی‌دانیم که روسیه و آمریکا بر سر تاسیس ائتلافی نفتی به توافق برسند که شاید عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی خلیج فارس در آن جایی نداشته باشند... و خدا می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.