به دنبال کاهش شدید و کم سابقه قیمت نفت، نروژ که بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز غرب اروپا است، اعلام کرد اگر تولیدکنندگان بزرگ جهان با محدودیت عرضه موافقت کنند، کاهش تولید نفت خود را بررسی خواهد کرد.

استقبال نروژ برای پیوستن به کاهش تولید اوپک پلاس

قدس آنلاین: تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ در ایمیلی به رویترز اعلام کرد که اگر گروه بزرگ تولیدکنندگان نفت با کاهش تولید به میزان قابل توجه موافقت کنند، در صورتی که این اقدام از مدیریت منابع و اقتصاد ما حمایت کند، نروژ هم کاهش یکجانبه تولید خود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی بدون اشاره به میزان احتمالی کاهش تولید نفت گفت: نروژ سرگرم مذاکره با سایر کشورهای تولیدکننده نفت است.

اوپک پلاس سرگرم مذاکره روی کاهش تولید نفت معادل ۱۰ درصد از تقاضای جهانی یا ۱۰ میلیون بشکه در روز است و تولیدکنندگان عضو این گروه با توجه به بی سابقه بودن این اقدام، انتظار دارند تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس نظیر آمریکا هم مشارکت کنند اما واشنگتن هنوز وعده ای برای پیوستن به این تلاشها نداده است.

نروژ که حدود دو درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تامین می کند، عضو اوپک نیست. با این حال این کشور چندین بار در سالهای ۱۹۹۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ تولیدش را همسو با سایر تولیدکنندگان در واکنش به سقوط قیمتهای نفت کاهش داده است.

در نیمه اول سال ۲۰۰۲ نروژ در واکنش به سقوط قیمت نفت به پایین ۲۰ دلار که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا روی داد، تولیدش را حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

تولید نفت نروژ در فوریه امسال ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز بود که به مدد افزایش تولید شرکت دولتی اکوئینور، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت.

اکوئینور در ۳۰ مارس اعلام کرد که انتظار دارد تولید روزانه میدان اسوردراپ که بزرگترین میدان نفتی اروپا است، از حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز در اواخر سال ۲۰۱۹ به ۴۷۰ هزار بشکه در روز در اوایل مه صعود کند.

قیمتهای نفت در پی فلج شدن تقاضا تحت تاثیر شیوع بیماری کووید ۱۹ و  شکست مذاکرات اوپک پلاس و امتناع روسیه از پذیرش پیشنهاد اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه، در مارس حدود ۵۵ درصد و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد سقوط کرد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت دریای شمال هفته گذشته به مرز ۲۱ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه سقوط کرد که پایینترین قیمت در ۱۸ سال اخیر بود و از آن زمان تحت تاثیر امیدواری بازار به توافق کاهش تولید اوپک پلاس به محدوده ۳۰ دلار بهبود پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.