سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص مسائل مبتلا به کرونا در حوزه سلامت کشور، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

 هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید کرونا نیست

قدس آنلاین: کیانوش جهانپور، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی یک رویکرد انسانی است، سلامت جزو حقوق عامه انسان‌ها است و هر فردی که در ایران زندگی می‌کند از حق سلامت برخوردار هستند، اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها هم ازاین حق بهره مند هستند چون که ما یک نظام اسلامی با رویکرد انسانی هستیم.

وی افزود: تقریباً در تمامی جلسات دولت فاصله گذاری ۲ متر رعایت می‌شود و از ماسک هم استفاده می‌شود البته باز هم می گویم تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل به تمامی نهادها اعلام شده و در کانال رسمی وبدا و… هم قرار دارد، این پروتکل‌ها حدود ۷۰۰ صفحه است که به تمامی صنوف ابلاغ شده است.

جهانپور در پاسخ به سوال  مهر مبنی بر اینکه چه زمانی فعالیت مطب‌ها به روال عادی بر می‌گردد بیان کرد: اغلب پزشکان و دندانپزشکان مایل هستند مطب‌ها را بازگشاییی کنند ولی باید مرحله به مرحله این اقدامات انجام شود و لوازم حفاظتی و بهداشتی باید برای آنها تأمین شود، به تناسب فراهم آمدن اقلام بهداشتی باید این موارد را ابلاغ کرد و نباید انتظار داشته باشیم پزشک بدون لوازم مراقبتی بخواهد به کار خود برگردد.

وی گفت: البته در بیمارستان‌ها خدمات غیرکرونایی به بیماران از سر گرفته شده است ولی باز هم اولویت پذیرش با افرادی است که شرایط اورژانسی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر  مهر راجع به اینکه آیا پروتکل‌های بهداشتی جمع آوری معتادان تدوین شده است یا خیر، گفت: جمع آوری معتادان باید به صورتی باشد که تست از آنها به عمل بیایید و اگر موردی ندارد آنها به کمپ‌ها منتقل شوند، در این شرایط ما موافق هستیم ولی اگر این جمع آوری ها بخواهد ایجاد تجمع‌ها بدون رعایت موارد بهداشتی باشد، موافق جمع آوری معتادان نیستیم، البته این را هم بگویم که موضوع نگهداری و جمع آوری معتادان از کار ویژه وزارت بهداشت خارج است و نهادهای دیگر باید بررسی کنند.

به گفته جهانپور مردم در مترو، اتوبوسرانی و سرویس‌های حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند و بیش از ۲ متر از همدیگر فاصله بگیرند و دست‌ها را مداوم بشورند.

وی ادامه داد: تا امروز بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی PCR در ایران انجام شده است و ایران در تست‌های آزمایشگاهی رتبه ۱۱ را دارد و در موارد ابتلاء هم رتبه هفتم را دارد.

وی ادامه داد: هشدار می‌دهیم موضوع بیماری کرونا جدی است و صرفاً اکنون در فاز مدیریتی هستیم.

جهانپور گفت: اگر روند رعایت نکات لازم انجام نشود در هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش موارد ابتلاء روبرو خواهیم شد و این هشدار بسیار جدی است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است اما وضعیت عادی نیست.

وی بیان کرد: هیچ استانی در ایران در وضعیت سفید بیماری کرونا نیست، نه استان بلکه هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید قرار ندارد شاید در یک استان بیشتر یا کمتر باشد اما سفید نیست، هیچ کدام از روستاها هم اینگونه نیستند که اصلاً موارد ابتلایی به کرونا نداشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.