یک استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر گفت: وقتی امروز نمی توان به تماشای تئاتر رفت و معیشت تئاتری ها در خطر جدی قرار گرفته شاید این یک روزنه برای ورود به عرصه‌ای تازه به نام تئاتر آنلاین باشد و منتظرم ببینم این پدیده چطور رخ می دهد و چگونه می تواند موثر باشد.

نمایش آنلاین روزنه‌ای برای ارتباط دوباره با تئاتر است/ هنرمندان بهترین کیفیت را در اجرا ارائه کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، با اینکه کرونا هیچ یک از بخش های فرهنگی و هنری را بی نصیب نگذاشته و تقریبا تمام عرصه های مذکور را تا حدود زیادی از تکاپو انداخته اما شاید هیچ کدام به اندازه تئاتر ـ این هنر زنده با مخاطب ـ از این هجوم بی امان آسیب ندیده باشند.

با این حال اما شنیده ها حاکی است تئاتر هم بالاخره به شیوه خودش راه دور زدن این ویروس فراگیر را پیدا کرده و قرار است نمایش هایی به صورت آنلاین برای علاقمندان و دوستداران تئاتر اجرا و پخش شود.

نمایش نت به عنوان اولین رسانه پخش آنلاین تئاتر کشور، تولید چنین برنامه ای را در دست دارد. پیش از این نیز نمایش نت ۱۶۰۰ اجرا در تهران و سایر استان‌ها را پخش کرده است و در عین حال ۲ شریک تجاری و حامی نیز نمایش نت را در این طرح همراهی خواهند کرد. البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز پردیس تئاتر تهران که دارای ۷ سالن تخصصی حرفه‌ای برای اجرای تئاتر است را در اختیار نمایش نت قرار داده است. همچنین یکی از سالن‌های پردیس به تجهیزات و پلاتوها اختصاص یافته و که گفت و گوهایی با مدیران و هنرمندان پیش از اجراها پخش خواهد شد.

با هماهنگی صورت گرفته از سوی شرکت پیشتاز با مخابرات در لحظه ۵۰۰ هزار کاربر می‌توانند وارد پخش آنلاین شوند و علاقمندان می‌توانند از طریق نمایش نت، آنتن، پیشتاز movi و mp۴.ir  نمایش‌ها را تماشا کنند.

به همین بهانه سراغ رحمت امینی، استاد دانشگاه، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر رفتیم  و نظر او را درباره این طرح جدید جویا شدیم.

امینی با اشاره به تجربه جدید نمایش آنلاین و میزان اثربخشی و موفقیت آن اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم و پیش می رویم که قطعا با اتفاقات و پدیده های تازه ای روبرو هستیم. در واقع جهان به سمتی در حال حرکت است که ما را با زندگی تازه ای مواجه می کند و اساساً کار جهان همین است و مدام در حال صیرورت است.

نگاهی به تاریخچه اتفاقات تازه در دنیای هنر

وی افزود: زمانی که رادیو تاسیس شد و پس از آن سینما و تلویزیون شکل گرفت، در طی برهه های تاریخی با نمایش رادیویی و تئاتر تلویزیونی مواجه شدیم. البته در دوره ای تئاترها را همچون فیلم ضبط و پخش می کردند و تجربه چنین چیزی هم وجود داشته است که البته چندان درست و موفق نبود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در واقع انواع و گونه هایی به تئاتر اضافه شد که تئاتر در کنار یک پدیده دیگر معنا پیدا کرد؛ نمایش رادیویی و تله تئاتر بخشی از آن است. به طور مثال یک نمایشنامه مشهور جهان توسط یک کارگردان صاحب نامی مانند اکبر زنجان پور و یک کارگردان تلویزیون همچون مسعود فروتن تولید می شد که کارگردان تئاتری میزانسن های تئاتری و کارگردان تلویزیونی میزانس های تلویزنی را طراحی می کردند و نمونه های موفقی همچون «مفیستو»، «بازپرس وارد می شود» و ... در تلویزیون به وجود آمد و برخی از این تئاترها بسیار خوش درخشیدند.

پدیده های جدید گاهی مورد استقبال جدی قرار می گیرند

وی تاکید کرد: در پدیده های قبلی که به آنها اشاره کردم تئاتر خیابانی را هم می توان به آن اضافه کرد که در گذر زمان توسط عده ای مطرح شد و شکل گرفت. یا نمایشنامه خوانی در سه دهه گذشته شکل و شمایل معناداری نداشت اما ناگهان جشنواره های مختلف هم برایش ایجاد شد و من فکر می کنم نمایش آنلاین هم به چنین نقطه ای برسد.

این کارگردان درباره نمایشنامه نامه خوانی آنلاین اظهار کرد: به نظرم این شکل هم قابل قبول است و حتی میتوان گفت نمایشنامه خوانی راحت تر است و تمرین کمتری نسبت به اجرای تئاتر می خواهد و می توان از افراد و هنرمندان مشهورتری که در عرصه تئاتر حضور دارند استفاده کرد و قطعا حضور این هنرمندان می تواند به بهتر دیده شدن این پدیده کمک کند.

وی تاکید کرد: حال ما با پدیده ای به نام فضای مجازی و دنیای آنلاین روبرو هستیم که نمی توان درباره آن قضاوت کرد. من به عنوان یک تئاتری نه می توانم آن را تایید و نه رد کنم، زیرا این پدیده خواه ناخواه رشد کرده و در حال معرفی خودش است. حالا باید ببینیم که در ادامه چه قضاوتی می توانیم درباره آن داشته باشیم.

نمایش آنلاین روزنه ای برای ارتباط دوباره با تئاتر است

امینی تصریح کرد: وقتی امروز نمی توان به تماشای تئاتر رفت و معیشت تئاتری ها در خطر جدی قرار گرفته شاید این یک روزنه ای برای ورود به عرصه تازه به نام تئاتر آنلاین باشد و من شخصاً مخالف آن نیستم اما تاییدش هم نمی کنم و منتظرم ببینم این پدیده چطور رخ می دهد  و چگونه می تواند موثر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر آنلاین، می تواند تغییری در هویت هنرهای نمایشی ایجاد کند، گفت: به نظرم هویت تئاتر تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، زیرا به محض این که شرایط به حالت عادی بازگردد تئاتر دوباره راه خودش را می رود و اگر از این پدیده جدید هم استقبال شود می توانیم با شکل جدیدی از تئاتر روبرو باشیم که این قطعاً به نفع تئاتر خواهد بود.

امینی عنوان کرد: این را در نظر بگیریم که جمعیت کثیری از مردم تا به حال پایشان به سالن های تئاتر باز هم نشده است و در چنین شرایطی که همه در قرنطینه هستند و در فضای مجازی سیر می کنند،  تماشای تئاتر آنلاین انتخاب خوبی است و بد نیست که مردم آن را امتحان کنند و در برنامه هایشان بگنجانند.

وی افزود: فقط آن چیزی که به نظرم در این تجربه جدید حائز اهمیت است، کیفیتی است که دوستان ما باید در کارشان لحاظ کنند چه از نظر نمایشنامه و متن، بازی ها و کارگردانی در سطح قابل قبولی باشد و کسانی که برای اولین بار قرار است چیزی به نام تئاتر آنلاین را ببینند هم از تئاتر زده نشوند و هم از تئاتر آنلاین. به نظرم این بسیار مهم است و از آنجایی که نمی توان جلوی این پدیده را گرفت اما می توانم به کسانی که در این مسیر قدم می گذارند توصیه کنم بهترین کیفیت را برای آثارشان در نظر بگیرند.

پخش آنلاین تئاتر از امروز یکشنبه ۱۷ فرودین‌ماه مصادف با میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پردیس تئاتر تهران آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.