رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مه‌ولات گفت: ۷۵ هزار متر مربع از اراضی ملی مه‌ولات در سال گذشته خلع ید و به بیت‌المال برگردانده شد.

۷۵ هزار متر مربع از اراضی ملی مه‌ولات در سال گذشته خلع ید شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قادری اظهار کرد: مساحت عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان۲۲۰ هزار هکتار است که از این میزان، ۶۲ هزار هکتار محدوده کانون بحرانی فرسایش بادی در منطقه چاه گوجی و نوبهار و بقیه عرصه‌ها به صورت مراتع و حوزه‌های آبخیز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مه‌ولات تصریح کرد: وظایف قانونی اداره منابع طبیعی حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری بهینه از این منابع است که این موضوع هم با توجه به وسعت عرصه‌ها و کمبود نیروی حفاظتی و اعتبارات دولتی جز با حمایت، همراهی و مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های قضایی و انتظامی میسر نیست.

وی ادامه داد: در مه‌ولات در این خصوص تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌ها به ویژه فرمانداری، دستگاه قضایی و انتظامی، بسیج سازندگی، دولتی و مشارکت مردم وجود دارد، در این راستا در سال ۹۸ میزان ۷۵ هزار متر مربع از اراضی ملی در این شهرستان خلع ید و به بیت‌المال برگردانده شد که خوشبختانه اعضا شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران همکاری بسیار خوبی با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مه ولات برای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی داشته و دارند و ارزش و اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی را می‌دانند.

قادری اهم مشکلات منابع طبیعی مه‌ولات را اختلاف در تشخیص و مالکیت عرصه‌های منابع طبیعی دانست و اضافه کرد: برخی از مالکین به تشخیص اراضی ملی که در پلاک‌های ثبتی صورت گرفته اعتراض دارند و مدعی کشاورزی  آن هستند، این در حالی است که ملاک قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۴۱ بوده، اداره منابع طبیعی موظف به تشخیص و اخذ سند مالکیت این اراضی و سپس صدور پروانه چرای دام برای دامداران ذیحق آن روستا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مه‌ولات بیان کرد: این اداره با تهیه نقشه مرز اراضی ملی و مرتعی از اراضی کشاورزی و مستثنیات قانونی افراد مشخص می‌کند و طبق قانون چنانچه مالکین به این اراضی اعتراض داشته باشند می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک به شعب ویژه دادگاه مراجعه تا به اعتراض آنها رسیدگی شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات منابع طبیعی، اختلافات دامداران در خصوص مرز و سامان عرفی پروانه‌های چرای دامداری در عرصه‌های مرتعی و ورود دام خارج از فصل چرا به مرتع و بعضا دام بدون پروانه و مازاد بر پروانه است که طبق قانون و مقررات با آنها برخورد می‌شود.

قادری متذکر شد: احداث دو بند گابیونی در حوزه آبخیز ازغند و یک بند خاکی در حوزه آبخیز همت‌آباد برای مهار سیلاب، فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌ها، قنوات، همچنین نهال کاری ۴۰ هکتار اراضی مرتعی در محدوده روستای همت‌آباد مه‌ولات برای تقویت پوشش گیاهی از جمله برنامه‌های اداره منابع طبیعی این شهرستان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مه‌ولات تصریح کرد: همچنین، تعلیف دام و نهال کاری ۲۵۰ هکتار در قالب طرح بیابان‌زدایی کانون فرسایش بادی این شهرستان در محدوده روستای میاندهی از دیگر اقدامات و برنامه‌ها است.

وی متذکر شد: در حوزه کوه‌خواری خوشبختانه در مه‌ولات تاکنون موردی نداشته‌ایم و در راستای حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها متولی آن اداره امور آب بوده، با اقدامات خوب و موثر منابع طبیعی این شهرستان در سال‌های گذشته و احداث پنج بند خاکی در حوزه‌های آبخیز خوشرود، قلعه جوق، باقرقی، ازغند و همت‌آباد در اثر بارندگی‌های بسیار خوب فروردین ماه ۹۹، بیشتر بندهای مذکور آبگیری و بعضا سریز شده و حدود یک میلیون مترمکعب آب پشت بندهای فوق ذخیره شده که سبب خوشحالی مردم و کشاورزان منطقه شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.