۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 699239

توافق کشورهای عضو اوپک و روسیه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای کاهش تولید نفت، باعث ایجاد توازن در بازار شد، اما اختلاف نظر در این مورد در سال جاری، به سقوط بورس های جهانی به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد و آشفتگی اقتصادی منجر شده است.

تداوم جنگ قیمت نفت/ چه کسی تسلیم دیگری خواهد شد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، آنگونه که به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شدت از کاهش بهای نفت نگران است و از این رو بر آن شد تا مسئله بازارهای جهانی انرژی را با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی بررسی و ابراز امیدواری کند که عربستان و روسیه تولیدات نفتی خودشان را کاهش دهند.

کارشناسان استراتژیک روسیه می گویند که تغییر بهای نفت به شکل چشمگیری بر اقتصاد جهانی و سیاست بین المللی تاثیر می گذارد؛ این معضل در کنار ویروس کرونا که زندگی میلون ها انسان در سراسر زمین را تهدید می کند، روسای کشورهای تولید کننده نفت و به ویژه ترامپ را به تجدید نظر در مورد اقدامات اتخاذ شده اخیر واداشته است.

این کارشنان تاکید می کنند که آمریکا پس از کاهش بهای نفت و شیوع ویروس کرونا با بحرانی بسیار جدی در زمینه اقتصادی و انسانی روبه رو شده، اما نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مسئولان ارشد شرکت های نفتی روسیه به درخواست ترامپ و بن سلمان برگزار نشده است؛ بلکه برای بررسی اقتصاد روسیه و میزان تاثیر بهای نفت بر آن برگزار شده است.

این درحالی است که کارشناسان امور اقتصادی معتقدند آمریکایی ها پس از آنکه میزان ذخایر احتیاطی نفت در جهان خالی شد، به محمد بن سلمان دستور دادند تا با افزایش تولید نفت بهای آن را پایین بیاورد و آنها ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند و هنگامی که این ذخایر تکمیل شود، همانطور که در سال ۲۰۰۸ رخ داد و آمریکایی ها بیشترین سود را بردند، اینبار نیز بهای نفت نیز به روند عادی خود باز می گردد.

این کارشناسان تاکید دارند که تعیین بهای نفت در جهان براساس آنچه کشورهای عضو اوپک پلاس  تصمیم می گیرند تعیین می شود و دخالت های واشنگتن در بازار به عنوان یک کشور وارد کننده نفت غیرقانونی و تهدید علیه بازار انرژی است. آنها می گویند پیشنهاد ترامپ برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت چیزی جز آرزو نیست؛ هرچند در حال حاضر توجیهی برای کاهش بهای نفت در دروه اخیر وجود ندارد و این کاهش هم به دلیل ظهور ویروس کرونا نبوده است.

مهمتر از این آنکه عربستان سعودی بیش از همه از جنگ اقتصادی و سقوط بهای نفت زیان دیده و روزانه ۴۵۰ میلیون دلار از این بابت خسارت می بیند؛ یعنی اقدام  آن در افزایش تولید نفت موجب خسارت بیشتر خود آن می شود و درنتیجه مجبور به کاهش بودجه جاری خود به میزان حدود ۳۲ درصد می شود.

کارشناسان حوزه نفت معتقدند توافقی که میان کشورهای عضو اوپک و روسیه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای کاهش تولید نفت صورت گرفت، باعث ایجاد توازن در بازار شد، در حالی که اختلاف نظر در این مورد و افزایش میزان تولید نفت در سال جاری و در کنار آن شیوع ویروس کرونا در جهان، به سقوط بورس های جهانی به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد منجر شد.

این کارشناسان می گویند دلیل اصلی دخالت رئیس جمهور آمریکا پس از سقوط بهای نفت به وخامت اوضاع شرکت های نفتی آمریکا که در اقتصاد این کشور نقشی اساسی دارند باز می گردد و زیان این شرکت ها امری منفی است. آمریکا و کشورهای تولید کننده نفت تلاش می کنند تا بهای نفت به حدود ۵۰ دلار در هربشکه برسد، اما اقتصاد چین از افزایش قیمت متضرر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.