ترامپ و مقامات دولتی این کشور بر این باورند که با برجسته کردن و بزرگنمایی توانمندی هسته‌ای آمریکا و تأکیدی دوباره بر نقاط قوت این کشور، می‌توانند از بار انتقادات عملکرد ضعیف در قبال همه‌گیری کرونا بکاهند.

ساخت تسلیحات اتمی، دست‌آویز جدید ترامپ برای فرار از انتقادات کرونایی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین؛  دوره حضور ترامپ در کاخ سفید با اختصاص بودجه‌های هنگفت برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا همراه بوده است.

در این رابطه  «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا،روز گذشته(۴ آوریل) اعلام کرد که اولویت استراتژی پنتاگون "مدرن‌سازی نیروهای اتمی‌ آمریکا" است. 

وزیر دفاع آمریکا در صفحه  توییتر خود نوشت:"نوسازی توان هسته‌ای راهبردی، مهمترین اولویت ایالات متحده آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در راستای حمایت از آمریکا و متحدان آن است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا در کنار روسیه دارنده بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان تلقی می‌شود اما نکته قابل تأمل در رابطه با این اظهارات «مارک اسپر» این است که در وضعیت کنونی ایالات متحده درگیر همه گیری کرونا است و این کشور در صدر کشورهای درگیر با این بیماری قرار گرفته است؛ اظهاراتی که انتقادات زیادی را نیز در پی داشته است.

اما چرا وزیر دفاع آمریکا شرایط کنونی را برای تأکید بر  مسئله نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا در نظر گرفته است!؟

طبق گزارش آسوشیتدپرس تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل این مسئله، ناکارآمدی دولت ترامپ در برخورد مؤثر و کنترل همه‌گیری کروناویروس است که ترامپ و دولتش را به شدت مورد حمله منتقدان قرار داده است. ترامپ و مقامات دولتی این کشور بر این باورند که با برجسته کردن و بزرگنمایی توانمندی هسته‌ای آمریکا و تأکیدی دوباره بر نقاط قوت این کشور، می‌توانند از بار انتقادات عملکرد ضعیف در قبال همه گیری کرونا بکاهند.

یکی از منتقدان برجسته دولت ترامپ، «لی بولگر» از فرماندهان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا است؛ وی در این باره می‌گوید:"ما بودجه نظامی یک تریلیون دلاری در سال داریم اما دستگاه‌ تنفسی کافی نداریم؛ چند هزار سلاح اتمی داریم اما ماسک پزشکی کافی نداریم."

باید به این مسئله نیز اشاره کرد که در بودجه سال ۲۰۲۱ آمریکا اولویت‌های نظامی به ویژه هسته‌ای  در حالی در صدر قرار دارند که سیستم بهداشتی درمانی و خدمات بیمه‌ای آمریکا به طرز وحشتناکی در مقابله با کرونا درمانده و اعتراض بسیاری از اعضای کنگره همچون «برنی سندرز»(نامرد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری) و «اوکازیو کورتز» را در پی داشته است.

در بودجه سال ۲۰۲۱ آمریکا بودجه اختصاص یافته به حوزه تسیلحات هسته‌ای ۱۹ درصد بیشتر از بودجه سال ۲۰۲۰ یعنی ۴۴.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. این در حالی است که برای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۸.۶ درصد کمتر از بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشده و بودجه مؤسسه ملی سلامت هم در بودجه سال ۲۰۲۱، با کاهش ۷ درصدی روبرو شده و ۳۸.۷ میلیارد دلار در نظرگرفته شده است.

ترامپ توسعه و تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا را در حالی دنبال می‌کند که از نظر کاخ سفید مهمترین ابزار تهدید و اعمال قدرت بازدارنده نوسازی زرادخانه هسته‌ای و از اهمیت اساسی برخوردار است. در این راستا برای نخستین بار بعد از سه دهه، دونالد ترامپ که نخستین سال حضور در کاخ سفید را تجربه می‌کرد، برنامه ریزی برای ساخت کلاهک‌های هسته ‌ای جدید را در دستور کار قرار داد و بودجه سنگینی برای آن در نظر گرفت.

وی همان موقع با اشاره به کاهش توان آمریکا در تولید تسلیحات هسته‌ای تأکید کرد که این وضعیت را تغییر خواهد داد؛ این به معنای تلاش جدی آمریکا برای افزایش و نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا از جمله با آزمایش‌های هسته‌ای  جدید خواهد بود.

بر اساس گزارش سی.ان.ان، مسئله نوسازی هسته‌ای در سند بازبینی وضعیت هسته‌ای آمریکا(NPR) که در فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد نیز مورد اشاره قرار گرفت و دولت ترامپ بر تولید سلاحهای اتمی جدید تاکید کرد.

در عرصه جهانی اما اشتیاق ایالات متحده به نوسازی و توسعه تسلیحات هسته‌ای به رقابتها بر سر گسترش تسلیحات هسته‌ای به ویژه از سوی روسیه و چین دامن زده است. 

 «سوزان دیماگیو» تحلیلگر ارشد موسسه کارنگی در این رابطه می‌گوید:"ترامپ در عرصه جهانی به عنوان نیرویی بی‌ثبات‌کننده شناخته می‌شود که چند جانبه‌گرایی را تضعیف می‌کند؛ حتی وقتی این بی‌ثبات کنندگی به نفع ایالات متحده باشد. 

به گفته تحلیلگران، رویکرد فعالی که واشنگتن در زمینه زرادخانه هسته‌ای و استراتژی هسته‌ای آمریکا اتخاذ کرده است در  واقع  بر ادامه استراتژی «ضربه نخست هسته‌ای» به عنوان یک گزینه حیاتی تأکید دارد که به معنای باقی ماندن وحشت حملات هسته‌ای در جهان و تهدیدی آشکار علیه سایر کشورهای جهان به ویژه قدرتهای اتمی همچون روسیه و چین تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.