ایلام- استاندار ایلام در پیام نوروزی خود در آستانه سال جدید خطاب به مردم این استان نوشت:« در سال ۹۸ همچنین توانستیم نرخ بیکاری را تک رقمی و به ۸.۳ درصد برسانیم و از استان هفدهم در مبارزه با بیکاری در ردیف سه، چهار استان برتر کشور قرار بگیریم»

کاهش نرخ بیکاری در ایلام آمار یا واقعیت؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: استاندار ایلام در حالی در پیام نوروزی خود از کاهش نرخ بیکاری این استان به رقم هشت و سه دهم درصد خبر داد که طی یک ماه گذشته بیماری کرونا بر موج بیکاران این استان افزوده اما وی در روز شنبه ۱۶ فروردین ۹۹ در  نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی استان در محل استانداری ایلام از کاهش ۳.۴ درصدی نرخ بیکاری استان در زمستان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد و گفت: بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار کشور نرخ بیکاری استان در زمستان سال ‌۹۸ به هفت درصد رسیده، این در حالی است که این نرخ در زمستان سال گذشته ۱۰.۴ درصد بوده است.

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: درحالی که نرخ بیکاری کشور ۱۰.۶ درصد است، استان ایلام توانسته با ۳.۶ درصد پایین تر از میانگین کشوری در ردیف سه استان برتر کشور در زمینه کاهش بیکاری قرار گیرد.

البته استاندار ایلام با اشاره به اینکه نرخ آمار بیکاری استان ایلام به هفت درصد رسیده است، گفت: ایلام در ردیف ۳ استان برتر کشور در زمینه کاهش آمار بیکاری قرار گرفته است.

وی البته با این حال اظهار کرد: هنوز دغدغه مردم استان بیکاری است، و به رغم این کاهش عمده و معنادار در بیکاری استان اما کماکان جوانان استان از بیکاری رنج می برند و باید در سال جهش تولید این روند بهبودی وضعیت بیکاری استان باقدرت ادامه یابد.

وی در پایان روند کاهش بیکاری در سال ۹۸ را بی سابقه عنوان کرد و گفت: این یک رکورد بی نظیر در طول تاریخ بیکاری استان است.

مردم چه می گویند؟

 این در حالی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی و بسیاری از مردم که در ماه زمستان به دلیل تعطیلی بسیاری اصناف، تعدیل نیروی بخش خصوصی و هم چنین تعطیلی فعالیت های ساختمانی به جمع بیکاران پیوستند قبول این آمار که در زمستان سال گذشته آمار بیکاری به شدت کاهش یافته برایشان بسیار سخت و غیر قابل قبول است.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی در طی ماه های گذشته زبانزد خاص و عام است، رکودی که در بسیاری از واحدهای تولیدی آن وجود دارد، نمی‌تواند از رشد اشتغال برخوردار باشد.

بنا بر اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام  تنها از زمان شیوع ویروس کرونا در این استان۶۱۲ نفر بیکار شدند که در سامانه درخواست بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند.

بسیاری از کاربران فضای مجازی این پرسش را مطرح می کنند این افراد تنها کسانی هستند که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند و لذا کارگران بسیاری اصلا بیمه ای نداشته و جایی نمی توانند ثبت نام کنند.

آن ها عنوان می کنند چگونه در حالی که در همین زمستان گذشته و به ویژه اسفند ماه ۹۸ شاهد موجی از رکود در کارگاه های تولیدی بودیم و بسیاری افزراد به دلیل کرونا بیکار شدنداما آمار این استان کاهش ۴ درصدی در بیکاری را تجربه کرده است؟

سخنان ضد و نقیض

استاندار ایلام  در حالی از کاهش نرخ بیکاری در فروردین ماه ۹۹ سخن می گوید که دوم بهمن ماه ۹۸ در نشست اعضای شورای اشتغال استان اظهار کرد: «آمار بیکاری جوانان و زنان در استان ایلام بالا  و برای ایجاد اشتغال نیازمند اجرای طرح های خرد و کلان در استان هستیم»

قاسم سلیمانی دشتکی بهمن ماه سال گذشته در این نشست عنوان کرد: متأسفانه در بخش مشاغل خانگی بیشتر تسهیلاتی که در گذشته اعطا شده به انحراف رفته است و باید دقت شود در اجرای این طرح نظارت دقیق اعمال گردد و البته ماهیت این طرح به گونه‌ای است که با سهم آورده متقاضیان و البته نظارت دقیق می‌توان از انحراف آنها جلوگیری کرد.

وی حتی یادآور شد: با وجود کاهش نرخ بیکاری در استان و رسیدن استان در سه ماهه‌ی پاییز به نرخ بیکاری ۸.۱ درصد اما در ملاقات‌های مردمی ما همواره با دو مشکل معیشتی و مالی و اشتغال رو به رو هستیم  لذا این پرسش برای بسیاری از مردم باقی مانده است در حالی که بنا بر گفته مسئولان نرخ مشارکت مردم در اقتصاد این استان ۳۷ درصد اعلام شده و بنا بر گفته استاندار غالب ملاقات  های مردمی مشکل معیشت و مالی است و بسیاری از طرح های اشتغالزایی انحراف داشته است پس چگونه به کاهش آمار بیکاری و به رسیدن عدد ۷ درصد می توان اعتماد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.