همدان- معاون مدیریت حفظ نباتات استان همدان گفت : زمان مبارزه با سن گندم بین ۲۰ تا ۲۵ فروردین است.

 زمان مبارزه با سن گندم ۲۰ فروردین است

محمود صمد پور معاون مدیریت حفظ نباتات استان همدان صبح دوشنبه در گفتگوبا خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: با توجه به اینکه سن گندم یکی از آفات کلیدی گندم می باشد ونیز ار آنجایی که گندم یکی از محصولات استراتژیک مهم استان همدان است ،لذا مبارزه با این آفت کلیدی اجتناب پذیر است به طوری که می تواند خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

صمد پورافزود: سن گندم اصولا بعد ازعید به مزارع ریزش می کند و ازمراتع و با تغذیه از گیاهان جوان گندم باعث خسارت کمی بسیار زیادی درگندم رویشی می شود.

وی گفت :برای مبارزه با سن گندم دوتا زمان مورد نظرهست که اولی در رابطه با سن مادر است که به محض تخلیه شدند اماکن زمستان گذران با یستی مبارزه شود بطوری که ۹۰ درصد اماکن را با رصد کنیم که تخلیه شده باشندوسن های مادر در مزارع ثابت شده باشند، واز نظر شرایط جوی نیز باید پایدارباشد که بتوانیم مبارزه کنیم .

صمد پورافزود از آنجایی که سن مادر اگر مبازه نشود می تواند خسارت عظیمی در کاهش کیفیت تولید ایجاد کند به صورتی که باعث می شود گندم حالت کاه مانند به خودش بگیرد بدون اینکه مغز گرفته باشد حالت پوک وغیر قابل  استفاده است.

معاون مدیریت حفظ نباتات استان همدان گفت:  توصیه ای که به کشاورزان عزیز دارم این است که سعی کنند در موقع زمان مبارزه علیه با سن گندم را جدی بگیرند به طوری که اگر با سن مادر به صورت اصولی مبارزه شود دیگرنیازی به مبارزه درمرحله پورگی نیست .

صمد پور در پایان گفت :توصیه به کشاورزان با توجه به این که کشور درتحریم است نیاز ما این است که به نحوه احسن مبارزه را انجام دهند تا ما بتوانیم از محصول داخلی با کیفیت بالا استفاده کنیم ونیازی به وارد کردن گندم درآینده ودر سال جاری نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.