سخنگوی وزارت مور خارجه اظهارات ترامپ درباره اینکه تهران درخواستی برای لغو تحریم های پزشکی و دارویی نداشته را سفسطه خواند و گفت: مقامات کشور در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه بارها ضرورت لغو تحریم ها و دسترسی ایران به منابع برای مقابله با همه گیری کرونا را به گوش دنیا و مقامات آمریکایی رسانده اند، پس اگر در خانه کس است یک حرف بس است.

برخی کشورها دنبال ماهیگیری از آب گل آلود کرونا هستند/ درخواست ایران برای لغو تحریم ها بارها از تریبون های رسمی به گوش آمریکایی ها رسانده شده

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود در سال جدید که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با تبریک سال نو و آرزوی سالی با برکت برای ملت ایران و جهان به همه گیری بیماری کرونا در دنیا اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال جدید نه تنها بر این ویروس کهه بر ویروس خشونت، افراطی گری و یکجانبه گرایی نیز فائقر آییم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجهبا اشاره به درگیر شدن اغلب کشورهای جهان با بحران کرونا و آمار رو به رشد بیماران در کشورهای مختلف، با خانواده همه قربانیان این ویروس ابراز همدردی کرد و گفت: ایرانی‌ها نشان داده‌اند که ملتی قدردان هستند و ما اعتقاد داریم بنی آدم اعضای یک پیکرند و قطعا در این شرایط ملت ایران از رنج کسی خوشحال نیست اگرچه برخی کشورها خواستند از این مساله سوءاستفاده کنند اما ملت ایران اینچنین نیست.

وی از کمک هایی که در این مدت از سوی بیش از ۳۰ کشور برای ایران ارسال شده قدردانی کرد و اظهار داشت: ایرانی‌های مقیم خارج هم زحمات زیادی کشیدند و کمک‌های زیادی را ارسال کردند. این ویروس باعث شد یک همبستگی جهانی شکل بگیرد و در کشور ما هم ضمن اینکه همبستگی بین اقشار مختلف ایجاد شد، افراد مختلفی اقدام به ایجاد کمپین‌های بین‌المللی کردند و بعد انسانی تحریم‌ها را برجسته کردند که جا دارد از این کمپین‌ها قدردانی کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی از جمله ترامپ در مورد لزوم تماس مقامات تهران برای لغو تحریم‌ ها گفت: ما در این مورد و بسیاری از موارد شاهد تناقض میان اظهارات مقامات آمریکایی هستیم و گاه احساس می شود یک حاکمیت چندگانه در این کشور وجود دارد زیرا مواضع متناقضی از سوی ترامپ، پمپئو و کنگره ابراز می شود.

کشورها به تحریم های یک قلدر اعتنا نکنند

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای ایران مهم است، ظالمانه و غیر حقوقی بودن تحریم است و همه به آن اذعان دارند از این رو ما به گوش همه از جمله آمریکایی ها رساندیم که تحریم ظالمانه است و باید برداشته شود. اگر آمریکا نمی خواهد کمکی کند، نباید مانع تراشی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از همه کشورهای مستقل و متمدن دنیا می خواهیم که به تحریم های یکجانبه، غیر قانونی یک دولت قلدر  وقعی ننهند.  

ما را به خیر امریکا امید نیست، شر نرسانند!

موسوی تاکید کرد: ما درخواست رسمی و عمومی را از طریق رئیس جمهور و وزیر خارجه اعلام کرده ایم و نامه به همتایان رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان و همچنین دبیرکل سازمان ملل نشان‌دهنده این است که ایران درخواست خود را مطرح کرده ولی متاسفانه با خوی قلدری آمریکا این درخواست‌ها رد شده‌است چرا که دنبال بهانه جویی هستند. ما به خیر آمریکا امید نداریم ولی شر هم نرسانند.

موسوی تصریح کرد: ایران هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های بهداشتی و درمانی نداشته‌ایم. آنچه آنها دنبال می‌کنند ملت ایران در شرایط سخت گرفتار بماند و به قول خودشان از این شرایط استفاده کرده تا ملت ایران به ستوه آمده و ایران به پای میز مذاکره بیاید. ایران اقداماتی انجام داده و از نهادهای بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل و دعاوی دیوان لاهه نشان می‌دهد ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار برطرف شدن تحریم‌ها است. لذا پیام ایران روشن است و بنده هم مکررا آن را بیان کرده‌ام.  

اینستکس باید در حوزه تعهدات ۱۱ گانه اروپا اجرای شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اولین تبادل مالی اینستکس و جزئیات آن، و این سوال که ابن تراکنش به معنای تداوم و توسعه این سازوکار در حوزه تعهدات اورپایی ها نیز خواهد بود، گفت:اینستکس مقدمه و بستری است تا اروپا تعهدات خود را اجرا کنند. اروپا «اینستکس» را ایجاد کرد تا منفذی برای اجرای تعهدات ۱۱ گانه باشد. انتظار ما اینست که آنها تعهدات کامل خود در حوزه انرژی و حمل و نقل و بیمه ای نیز پایبند باشند.

وی تصریح کرد: ما از اینستکس راضی نیستیم ولی آن را به فال نیک می‌گیریم تا بدین وسیله دیگر تعهدات آنها اجرا شود.

موسوی در مورد اقدامات آمریکا علیه کشورمان،  اظهار داشت: کمترین توقع از جامعه جهانی و کشورهای مستقل که ادعای تمدن دارند این است،  تحریم های یکجانبه و قلدرمابانه آمریکا که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است را رعایت نکنند. در شرایطی که قرار داریم و همه دنیا نیازمند منابعی برای مقابله با آثار و تبعات شیوع این ویروس، انتظار داریم موانع دسترسی ایران به اموال خود برداشته شود.

منظر رفع تحریم ها نمی‌مانیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات متناقض برخی مقامات و چهره های سیاسی در مورد بی تاثیر بودن تحریم ها بر توان ایران برای مقابله با کرونا و وضعیت خوب ایران که مورد استناد مقامات آمریکایی برای تداوم تحریم ها قرار می گیرد، گفت: من با این نظر موافق نیستم. ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها است و علیرغم ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما عملا راه ورود آنها به کشور بسته شده است.با این حال  ایران سال‌ها تحریم بوده و به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و از آنجا که اقتصاد ایران مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است لذا منتظر رفع تحریم‌ها نمانده‌ایم.

موسوی افزود: تلاش کرده ایم با استفاده از منابع و نیروی داخلی و مدیریت ستاد مقابله با کرونا بر این تهدید غلبه کنیم. البته قابل انکار نیست اگر بتوانیم منابع خارج کشور را به داخل وارد کرده و کشورهای دیگر بدون مانع کمک کنند که بر توان ما نیز اثر گذاشته و بر توان داخلی ما افزوده شده و بهتر و زودتر از این شرایط عبور خواهیم کرد.

امیدواریم دوران پسا کرونا دوران عقلانیت در روابط کشورهای منطقه باشد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره نشانه های تغییر و تحول در روابط ایران با امارات و عربستان پس از شیوع کرونا نیز خاطرنشان کرد: برقراری تماس‌ها موجب شده مقداری در این شرایط کرونایی، عقلانیت در رفتارها حاکم شود و در رفتارهای انسانی هم از سوی همین کشورها کمک‌های خوبی به ایران ارسال شد که مجدد از این بابت قردانی می‌کنیم.

وی افزود: در بحث اتباع دو کشور میان ایران و امارات و برخی از کشورهای دیگر مانند بحرین این تعاملات ایجاد شده و ادامه دارد و مقامات ذیربط با همدیگر در ارتباط هستند.  امیدواریم این مسئله دولت‌ها و ملت‌های منطقه را به فکر وادار کرده و آنها را متقاعد کند علاوه بر مقابله با این ویروس، برای مقابله با ویروس‌های دیگر مانند خشونت و افراط‌گری هم می‌توان هم‌افزایی داشته و با یکدیگر همکاری داشته باشیم.  

وی درباره درخواست دانشجویان ایرانی حاضر در ایتالیا برای بازگشت به کشور نیز با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در این کشور قرمز است، گفت: اما در همکاری‌های صورت گرفته، مجوزهای لازم گرفته شده و منتظر هستیم برخی نکات بهداشتی و درمانی توسط پروازها رعایت شود و آنها بررسی شود وزارت بهداشت و ستاد ملی این مجوز را به ما بدهد تا پرواز انجام شود، ظرف چند روز آینده این عده به کشور بازگردانده خواهند شد.

جابجایی دیپلمات ها یک عرف است

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره شایعات مطرح شده در مورد اخراج متقابل برخی دیپلمات های ایران و افغانستان با اشاره به روابط خوب دو کشور اظهار داشت: ما همسایگانی هستیم که لابد و لاجرم باید با یکدیگر زندگی کرده و به امنیت یکدیگر احترام بذاریم. افغانستان امن و قوی آرزوی ایران است و ما از اختلافات سیاسی بروز کرده در این کشور نگران و متاسفیم.

وی با تاکید بر اینکه تهران خواستان حفظ وحدت و حاکمیت ملی افغانستان است اضافه کرد:  با همین رویکرد با همه طرفین از غنی تا عبدالله و  سایر گروه‌های  تاثیرگذار افغانی رایزنی‌هایی انجام دادیم. از تمامی ظرفیت خود استفاده کرده و می‌کنیم و به تلاش خود برای خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.  

وی افزود: کم و زیاد شدن دیپلمات‌ها یک عرف دیپلمات‌ها است با هماهنگی دو کشور تعداد دیپلمات‌ها کم یا زیاد می‌شود. این تعابیر را تایید نمی‌کنم. دو نفر از دیپلمات‌های ما در کابل و دو دیپلمات افغانستانی از تهران کم شده که می‌تواند دلالت‌های مختلفی داشته باشد.

نانی که رسانه های فارسی زبان می‌خورند آغشته به خون ایرانیان است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رویکرد مغرضانه رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین درباره شیوع کرونا در ایران گفت: در شرایطی که ملت ایران درگیر مقابله با ویروس کرونا است و آثار و تبعات زیادی هم دارد، این رسانه‌ها برای تضعیف روحیه مردم با جعل آمار و برجسته کردن برخی نقاط ضعف که در همه جای دنیا است، شروع به سم‌پاشی و ایجاد مانع کردند.

موسوی افزود: بارها اعلام کردیم اگر ایرانی هم نیستید، انسان هستید. در شرایطی که انسان‌ها به همدیگر نیاز دارند، این سوء استفاده در شان بشر نیست. ماهیت این رسانه‌ها ضد انسانی و ضد بشری است و نانی که می‌خورند آغشته به خون مردم است.

موسوی با اشاره به پیگیری‌های حقوقی وزارت امور خارجه یادآور شد: پیگیری‌های حقوقی را انجام دادیم. خود انگلیسی‌ها هم قانونی برای عدم نشر اخبار کذب وضع کرده‌اند که ما از این مسئله استقبال کرده‌ایم و امیدواریم شامل حال این رسانه‌ها که از این کشور یا عربستان بودجه می‌گیرند هم بشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کارشکنی آمریکا در اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران بیان کرد: متعاقب شیوع کرونا در دنیا، صندوق بین‌المللی پول مبلغی برای مقابله با این ویروس به کشورها تخصیص داده و این مبلغ را هم افزایش داده است. ایران هم از این ویروس متاثر شده و نیازمند مقابله با آن است.
 وی  با اشاره به ابعاد اقتصادی شیوع کرونا ادامه داد: این وام را درخواست کردیم و رایزنی‌ها ادامه دارد. معتقدیم اگر سیاسی‌کار انجام شود و تبعیض قائل نشوند، این وام باید به ایران هم داده شود و اگر کسانی مایل هستند با سیاسی‌کاری و تبعیض این بعد را هم مخدوش کنند توصیه می‌کنیم این کار را نکنند چون همه دنیا درگیر مقابله با کرونا هستند و نباید تلاش‌های ما برای مقابله با کرونا نیز مخدوش شود.

درباره تحولات عراق و طرح حمله به گروه‌های مقاومت از سوی ارتش آمریکا گفت: این تحرکات را خلاف توافقاتی که دولت عراق با آمریکا دارد، می‌دانیم. تحرکات آمریکا خلاف خواست دولت و ملت عراق و همچنین مجلس عراق است که رای قاطع به خروج نیروهای بیگانه آمریکایی از عراق داده اند.

وی اقدامات آمریکا را دهن کجی به حاکمیت ملی عراق دانست و اظهار داشت: البته این مسئله داخلی دولت و ملت عراق است اما تهدیدی برای ثبات امنیت و آرامش منطقه است که هشدارهای لازم را داده‌ایم و آن را مخل امنیت و ثبات در منطقه می‌دانیم. امیدوارم آمریکا به خواست ملت عراق گردن نهاده و هرچه سریعتر این کشور و منطقه را ترک کنند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری تهدید ترامپ در مورد مقصر دانستن ایران در صورت حمله به مواضع ایالات متحده در عراق نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده یا می‌افتد، مسئله داخلی دولت و ملت عراق است. حشدالعشبی و گروه‌های مقاومت هم بخشی از نیروهای رسمی عراق هستند و هر گونه تهدید علیه آنها باید مورد واکنش آنها قرار بگیرد که شده است.

موسوی اظهارات مقامات امریکایی در این زمینه را بی ربط عنوان کرد و افزود: ایران به این ادعاها و تهدیدات قاطعانه پاسخ داد و ظریف هم در توییتی مطرح کرد که ایران دوستانی در عراق دارد اما اینکه آنها به نیابت ما اقدامی کنند یا از ما دستور بگیرند، درست نیست.

وی اضافه کرد: آنها گروه‌های وطن‌پرست، دیندار و غیرتمندی هستند که از منافع کشورشان دفاع می‌کنند ولی اگر این اظهارات دستاویز تهدید علیه ایران باشد با واکنش شدید ایران و نیروهای مسلح ما روبه‌رو می‌شوند. ایرانیان ملتی اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و صلح‌طلب هستند اما اگر با تهدید و قلدری مواجه شوند اهل رزم و ادب کردن متجاوزین و کسانی هستند که بخواهند گوشه چشمی به خاک کشور ما بدوزند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.