سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه راهبر فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت از سلامت مردم تا شکست کامل کرونا تعطیلی بردار نیست، گفت: هر تصمیمی که اتخاذ کرده‌ایم بر مبنای نظر کارشناسان به ویژه کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت بوده است.

کرونا ۴ درصد به اقتصاد کشور خسارت زده است/ طرح فاصله گذاری اجتماعی تا پایان همه‌گیری تعطیلی بردار نیست

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در دومین نشست خبری خود در سال جدید که به صورت آنلاین برگزار شد، تاکید کرد: استراتژی فاصله گذاری و حفظ جان و سلامت مردم تعطیلی بردار نیست و طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند برنامه دولت تا کاهش ملموس کرونا و پایان همه گیری خواهد بود.

سخنگوی دولت برداشت و تعبیر برخی در مورد تغییر سیاستها و راهبرد دولت را در مقابله با کرونا نادرست خواند و افزود: همه تصمیمات دولت برای حفظ جان مردم است.تصمیمی بر خلاف نظر کارشناسان سلامت اتخاذ نمی‌کنیم هر تصمیمی که مختل سلامت جامعه شود شاخص ارزیابی ما خواهد بود و تصمیم رو به جلو اتخاذ خواهیم کرد. زیست اقتصادی و اجتماعی و با محوریت فاصله‌گذاری و بهداشت در اولویت ما است.

ربیعی با بیان اینکه نظر نهایی ما نظری بوده که در نهایت وزیر بهداشت اعلام کرده است، اظهار داشت: مدل ما اساس بودن سلامت و زیست اقتصادی و اجتماعی با رعایت فاصله گذاری و بهداشت است. پس کانون توجهمان سلامت مردم با جاری کردن معیشت و اقتصاد مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونا که با حضور رئیس جمهور تشکیل شده همه ابعاد موضوع را مد نظر قرار داده و هیئت وزیران هم در این ایام محور اصلی کارش مدیریت کرونا بوده است معتقدیم با سیاستگذاری‌های انجام شده و همراهی مردم با شعار در خانه بمانیم و با استعانت از خداوند جزو کشورهای موفقی باشیم که بر این بیماری فائق خواهیم آمد.

کرونا ۴ درصد به تولید ناخالص داخلی خسارت می‌زند

سخنگوی دولت در مورد برآورد خسارات ناشی از بحران اپیدمی کرونا بر اقتصاد کشور گفت، بر اساس ارزیابی ها و مطالعات ما ۱۰ رسته از مشاغل از این موضوع متاثر شده اند که در هر کدام ۸ زیر مجموعه و دسته وجود دارد .

وی افزود: حوزه های آسیب دیده ۱۵ درصد مشاغل و تولید ناخالص داخلی ماست. یعنی اگر فعالان این مشاغل یکسال کار نکنند ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور ما آسیب می بیند و برآورد ما اینست که در طول دوره همه گیری بر این مبنا  تولید ناخالص داخلی ۴ درصد آسیب خواهد دید.

ربیعی افزود: هدف ما اینست که بتوانیم سریعتر به قطع زنجیره انتقال ویروس برسیم چون در این صورت به پیوست زنجیره تولید می‌رسیم.

وی با یادآوری اینکه آثار ثانویه این تعطیلی ها هنوز محاسبه نشده، تاکید کرد: اگر درآمد و اشتغال نباشد زندگی‌ها از ناحیه دیگری به خطر می‌افتد.

ربیعی افزود: میزان اشتغال ما در این ۱۰ رسته ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر اس که بخش خدمات بیشترین سهم را از این حوزه دارد و بالغ بر ۵۰ درصد تولید ناخالص و گردش مالی را شامل می شود که اگر مشاغل تعطیل شده این بخش احیا نشود این زنجیره بزرگتر هم خواهد شد.

وی نگرانی ویژه دولت را کارگران و به طور ویژه کارگران غیر رسمی که دو سوم جامعه کارگری را تشکیل می‌دهند عنوان کرد و گفت: سیاستهای اتخاذ شده دولت با عنایت ویژه به این قشر بوده است.

ظرفیت اینترنت کشور تکمیل شده باید سراغ فرکانس صدا و سیما برویم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت ارائه اینترنت پرسرعت به معلمان با توجه به تعطیلی مدارس و برنامه آموزش مجازی دانش آموزان هم گفت: بنابر اظهار آقای جهرمی تقریبا ظرفیت‌های ما در شبکه تقریبا کامل شده و ناچاریم برای افزایش ظرفیت سراغ ظرفیت بی‌استفاده صدا و سیما برویم.

وی افزود: به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ شده در اسرع وقت، سرعت همه کاربران را به ۱۶ مگابایت افزایش دهند و  در قم و تهران تست افزایش سرعت به چهار برابر انجام شده است. و افزایش سرعت بخش موبایل هم انجام گرفته. ابلاغ هم شده که اینترنت مراکز دانشگاهی و پژوهشی رایگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زیرساخت‌های خود را برای آموزش از راه دور تکمیل کرده‌اند. 

 چشم اندازی برای از بین رفتن کرونا در کوتاه مدت وجود ندارد 

دورکاری کارمندان و کاهش رفت و آمدهای مردمی تصریح کرد: ارزیابی از سیاست‌ها خواهیم داشت و نسبت به سیاست‌ها و تکمیل آنها براساس ارزیابی تجدیدنظر خواهیم کرد. دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد.  
سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت بر سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، حاضر نشوند.  
ربیعی ادامه داد: یک کشور اروپایی‌ وقتی می‌خواست محدودیت ایجاد کند، رییس جمهور آنها گفت افراد به شرط حضور در سرکار از خانه خارج شوند. اصل بر حضور در خانه و سرکار است. ما این تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم.  

وی تاکید کرد: نمی‌شود برخی  مشاغل مثلا  بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد اما تصمیمات ما نسبتا صحیح بوده و آنها را در گذر زمان ارزیابی هم خواهیم کرد.

در اکثر مناطق کشور آمار با شیب ملایم در حال نزول است

ربیعی درباره تدابیر و آمادگی دولت برای مواجهه با موج دوم بیماری نیز گفت: بنابر آمار ستاد مقابله با کرونا، در اکثر مناطق کشور آمار نزولی اما تدریجی و رو به کاهش است، یعنی منحنی با شیب و ضریب ملایم رو به پایین است.

وی افزود: در تهران این روند با شیبی متوسط و کندتر در حال انجام است و  به دلیل غربال‌گری که انجام شد آمار سرپایی‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد؛ همچنین تعداد افراد از بخش درمان به بخش بهداشت شیفت و کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تعداد بیماران بستری شده کاهش پیدا کرده است اما تعبیری که  یکی از روسای دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش یک روزه آمارها ارائه داده هم درست است اما شاخص‌ها را نباید به صورت عکس دید بلکه باید روند آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: آمار تعداد فوتی‌های ما به کندی اما کاهشی است، تعداد بیماران بدحال ما که به ICU می‌روند کاهشی است اما چون اثر تجمعی دارد، افزایش را نشان می‌دهد به این علت که مدت بستری طولانی شده و چون ۲۰ روز بستری داریم آمار تجمع در ICU را نشان می‌دهد.

هر داروی جدیدی باید به تایید وزارت بهداشت برسد

وی درخصوص عمر ویروس کرونا و همچنین داروی آن، گفت: عمر این ویروس اصلا مشخص نیست چراکه این ویروس ناشناخته است و حتی در آمارهای بین‌المللی هیچ نشانه‌ای از پایان آن نیست تا زمانی که واکسن آن کشف شود که کارشناسان می‌گویند کشف واکسن ۱۸ ماه طول می‌کشد نمی‌توان در اینباره چیزی گفت. تاکنون هیچ دارویی برای این بیماری شناسایی نشده و داروهای دیگری که اکنون تجویز می‌شوند ممکن است اثر داشته باشد اما قطعی نیست.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: هر دارویی که استفاده می‌کنیم قطعا مورد تایید کمیته علمی مستقر وزارت بهداشت است و هر داروی جدیدی باید آزمایش شود. من فکر می‌کنم اقداماتی که صورت دادیم تاکنون موثر بوده ولی قطعا نتیجه این اقدامات متکی به این است که ما به توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا مبنی بر اینکه در خانه بمانیم، عمل کنیم.

قلدر بازی آمریکا با کرونا بیشتر به چشم آمد

سخنگوی دولت درباره راه اندازی اینستکس هم اظهار داشت:در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست. کار اروپا فراتر از کاری است که از طریق اینستکس شروع شده است. قلدر مابی آمریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شده و دولت آمریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد.

ربیعی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی برای آزادسازی پول‌هایمان داشته‌ایم که از تلاش‌های وزیر خارجه و رئیس کل بانک مرکزی  قدردانی کرد و گفت: خبرهای خوبی هست که باید نهایی شود تا بخشی از دارایی و اموال خود را آزاد کنیم که برای تامین دارو و معیشت مردم کارساز خواهد بود.

صندوق بین المللی پول رسما  وام ایران را رد نکرده است

وی درباره سرنوشت پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران برای مقابله با کرونا و کارشکنی آمریکا در این مسیر هم گفت: پاسخ صندوق بین‌المللی پول را بانک مرکزی دقیق باید اعلام کند. هنوز پاسخ منفی و رسمی صندوق بین‌المللی نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.

زیر ساخت قوی بهداشتی به موفقیت اران کمک کرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره موفقیت ایران در مقابله با کرونا و موانع دولت برای ایجاد محدودیت ها هم خاطرنشان کرد: اگر چند عامل را برای موفقیت کنار هم بگذاریم، یک عامل این است که زیرساخت مناسب داشتیم. آمادگی کادر درمان ما مثل پزشکان، پرستاران و حتی کارگران نظافتی بالا بود و روح ایثارگری جامعه ایران را نشان داد. اینها مهمترین علت‌های موفق ما بوده است. اقدامات و اثرات مثبت طرح تحول هم اثرگذار بود. در حالی که دیدیم در برخی کشورها پرستاران و کادر درمانی را اخراج کردند.

ربیعی با تاکید بر اینکه اجرای برخی از مدلها که در دیگر کشورها بکار گرفته شد مثل قرنطینه کامل و توزیع غذا در منازل یا رها کردن مسئله و بی اعتنایی به بیماری که برخی دولتها انجام دادند در ایران ممکن نبود، گفت: مدلی که ما به آن رسیده ایم فاصله گذاری اجتماعی همراه با تداوم زندگی است.

وی افزود: مهمترین مسئله مدل بهداشتی افراد است. در یک مغازه سه نفر نباید باشند. وزارت بهداشت پروتکل‌های زیادی تولید کرده و مراکز تولیدی و صنعتی متناسب با وضعیت خودشان دارای پروتکل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من ایرانی ام ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام ای کاش درزمانی که مردم در قرنطینه به سر می بردند واقات خود را با برنامه های تلویزیون پر می کردند واز طرفی کشور با کمبود ماسک ودستکش مواجه بود دولت موارد اولیه وآموزشهای لازم را برای تولید ماسک در اختیار مردم قرار می دادند تا خانواده ها در منزل به تولید ماسک اقدام می نمودند وبتدر یافت اندک مزدی هم برای خانواده سرگرمی وهم برای ملت ماسک وحتی مازاد آن را پس از بسته بندی به خارج از کشور صادر می نمودند واز این طریق در آمدی هم برای کشور محسوب می شد.