قیمت نفت در پی اعلام تصمیم عربستان و روسیه برای به تأخیر انداختن نشست کشورهای تولید کننده با هدف کاهش عرضه، بار دیگر افت کرد.

کاهش بهای نفت با افزایش تردیدها نسبت به توافق عربستان و روسیه

​​​​​​قدس آنلاین؛ قیمت نفت در پی اعلام تصمیم عربستان و روسیه برای به تأخیر انداختن نشست کشورهای تولید کننده با هدف کاهش عرضه، بار دیگر افت کرد.

با آغاز معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال با کاهش حدود یک دلاری به کمتر از ۳۳ دلار رسید. این افت در حالی رقم خورد که در روز پایانی داد و ستدهای هفته کاری گذشته بازارهای جهانی، قیمت نفت تحت تاثیر اعلام آمریکا مبنی بر حصول توافق اولیه با روسیه و عربستان برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای، ۸ دلار معادل ۳۲ درصد افزایش یافته بود.

همزمان عربستان نیز از کشورهای تولید کننده نفت از جمله روسیه دعوت کرد تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری در روز دوشنبه (۶ آوریل) به یک راه حل عادلانه به منظور ایجاد ثبات در بازار دست‌یابند اما این نشست به دلیل مخالفت روسیه به ۹ آوریل موکول شده تا بار دیگر تردیدها نسبت به توانایی دو کشور برای حصول توافق افزایش یابد.

آمریکا نیز در واکنش به ادامه جنگ قیمتی میان روسیه و عربستان که پس از شکست مذاکرات دو کشور در ماه مارس آغاز شده، اعلام کرد که به منظور جلوگیری از افزایش زیان بخش انرژی خود ناگزیر از اعمال تعرفه واردات نفت و فرآورده های آن خواهد بود. فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی نیز ضمن استقبال از تلاش کشورهای تولید کننده برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت، یادآور شد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ذخایر نفتی جهان ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. بر همین اساس او از کشورهای جهان خواست تا برای غلبه بر تبعات شیوع ویروس کرونا تلاش‌های گسترده‌تری را برای تثبیت قیمت نفت انجام دهند.

قیمت جهانی نفت در سه ماه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش عرضه به دلیل وقوع جنگ قیمت میان عربستان و روسیه از ۶۹ دلار تا ۲۶ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین حد طی دو دهه گذشته رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.