پس از آنکه قیمت طلای سیاه در نتیجه اقدامات روسیه و عربستان و عدم توافق برای کاهش تولید در آخرین نشست اوپک پلاس (ماه گذشته میلادی) در پایین‌ترین سطح خود قرارگرفت، اکنون رایزنی‌هایی تردیدآمیز در سطح مقامات عالی غولهای نفتی آغاز شده و طرفین ادعا می‌کنند به دنبال معکوس کردن سیر نزولی بهای نفت هستند.

رایزنی‌های نفتی مسکو و ریاض در سایه تردید

قدس آنلاین: با وجود این رایزنی‌ها اما آغاز معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، نشان داد که برای توافق روسیه و عربستان بر سر میزان تولید تردیدهای زیادی وجود دارد. 

قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال امروز با بیش از یک دلار کاهش به کمتر از ۳۳ دلار رسید. این افت در حالی رقم خورد که قیمت نفت تحت تاثیر اعلام آمریکا مبنی بر حصول توافق اولیه با روسیه و عربستان برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای، هشت دلار معادل ۳۲ درصد افزایش یافته بود. 

 «اوپک پلاس» به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است اما در واقع این کرملین است که در بین کشورهای غیراوپکی نقش تاثیرگذاری در کاهش تولید یا افزایش و همجنین نوسانات قیمت این طلای سیاه دارد. 

کرملین و ریاض ماه گدشته میلادی به عنوان رهبران مهم اوپکی و غیر اوپکی، با اعلام افزایش تولید نفت خام و کوتاه نیامدن برای کاهش تولید و در عوض اعلام افزایش تولید نفت خام مسبب روند نزولی قیمت نفت شدند و البته عواملی مثل شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش تقاضا در بازار، سبب یکباره سقوط قیمت‌ شد. 
 
روسیه در آخرین نشست اوپک پلاس خواستار تمدید توافق قبلی شد که بدون در نظر گرفتن بحران کرونا تدوین شده بود و در آن تولید نفت به میزان اندکی کاهش می‌یافت، در طرف دیگر عربستان حضور داشت که خواستار کاهش بیشتر تولید با توجه به گسترش ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا در بازار جهانی شده بود. 

پس از آنکه مسکو پیشنهاد عربستان را رد کرد، ریاض هم کم نگذاشت و توافق قبلی را بی‌اثر خواند و سپس اعلام کرد که تولید روزانه خود را در بالاترین سطح ممکن افزایش می‌دهد و حتی تخفیف‌های ویژه‌ای برای خریدان آتی خود در نظر می‌گیرد تا درس عبرتی به روسیه داده باشد. این اقدام باعث سقوط قیمت نفت تا بشکه‌ای ۱۰ دلار شد. 

اگر چه رییس جمهوری آمریکا دوم آوریل، با یک توییت و ابراز امیدواری به کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید، ۲۴ درصد قیمت‌ها را بالا کشید با این همه بازار نفت تا دیدن روی ثبات، راه درازی در پیش دارد. 

سقوط قیمت نفت آنجنان عیرمنتظره بود که بر اقتصاد کشورهای تولیدکننده تاثیر منفی گذاشته است و این کشورها برای تغییر این وضعیت به تکاپو افتاده‌اند و روسیه و حتی آمریکا در همین راستا رایزنی‌هایی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم باهم و دبگر سران غولهای نفتی آغاز کرده‌اند. 

وضعیت اخیر که ضررهای مادی زیادی به عربستان، روسیه و آمریکا سه غول نفتی با تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز و دیگر تولیدکنندگان نفت در جهان زده است، باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم وارد میدان شود و از ولیعهد جوان عربستان بخواهد که به سرعت تولید نفت عربستان را تا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهد چرا که شرکت‌های نفتی آمریکا به دلیل بی‌ارزش شدن بهای نفت، در حال ورشکستگی هستند. 

 در ادامه زیان‌های اقتصادی به کشورهای تولید کننده اوپکی و غیر اوپکی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در جلسه هیات دولت این کشور اعلام کرد که این کشور با آمریکا و شرکای خود در سازمان اوپک درخصوص سقوط بهای نفت در بازار جهانی مذاکره می‌کند تا راهی برای متوقف کردن سقوط بهای طلای سیاه بیابد

وی همچنین در نشست ویدئویی که از چند شبکه تلویزیونی این کشورپخش می‌شد، با تاکید بر لزوم کاهش سطح تولید نفت در عرصه جهانی گفت: همه این اقدامات باید بطور مشترک انجام گیرد.  

وی افزود: بر این باورم که زمانی که می‌گویم همکاری مشارکتی، همه ازجمله شرکای ما این واقعیت را درک می‌کنند که موضوع کاهش سطح تولید نفت پایین‌تر از سطحی که پیش از آغاز بحران وجود داشت، مطرح است. 

پوتین بر آمادگی روسیه برای همکاری با تولیدکنندگان نفت ازجمله آمریکا برای ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت تاکید کرد و گفت: هدف کلیدی ما ثبات درازمدت بازار جهانی به نفع همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تامین استحکام و توسعه بخش صنایع نفت روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشورمان است. 

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور خواستار پایان یافتن سازوکار اوپک پلاس نیست، اظهار داشت: ما به دنبال مذاکرات سازنده در این فرمت هستیم. دمیتری پسکوف دیروز یکشنبه بافزود: ما هرگز خواهان انصراف از توافقات تولید نفت در قالب اوپک پلاس نبوده‌ایم و اعتقاد داشته و داریم که افزایش تولید نفت در شرایط فعلی که ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده است منجر به کاهش قیمت نفت و در نهایت متضرر شدن تمامی تولیدکنندگان خواهد شد. 

وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده است: همه کشورهای تولید کننده عمده نفت باید برای تثبیت بازار با هم متحد شده و به همکاری بپردازند و سهمی برابر در این زمینه داشته باشند. 

الکساندر نوواک ادامه توافق اوپک‌ پلاس در شرایط شیوع بیماری کرونا در سطح جهانی را بی‌معنی خواند و به اهمیت همکاری کشورهای تولیدکننده نفت برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع بازار ناکید کرد.  

به هر حال به اعتقاد کارشناسان در شرایط امروز، ادامه زورآزمایی نفتی به سود طرفین نیست و لازم است با دست برداشتن از منافع شخصی که در واقع به ضرر همه کشورهای تولیدکننده نفت است به یک توافق همه جانبه دست یافت تا قیمت نفت به ارزش واقعی خود برگردد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.