به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به اینکه نمی‌توان تا زمان نابودی کامل کروناویروس، همه صنایع را متوقف کرد؛ لازم است با مدیریت صحیح و رعایت کامل همه پروتکل‌های بهداشتی پس از زمان تعیین شده، فعالیتها آغاز شود؛ چراکه توقف کامل چرخ اقتصاد کشور، به مرور توان رعایت موارد پایه بهداشتی را هم مختل می‌کند.

ضرورت فعال شدن خودروسازان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی

قدس آنلاین: امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه جان افراد بسیار مهمتر از هر چیز دیگری و در اولویت است، اظهار کرد: بنابراین اگر لازم باشد تولید که هیچ، همه اقتصاد هم باید متوقف شود؛ اما نکته مهم اینجاست که همه این افرادی که سلامتی شان در اولویت است، اگر چرخ های اقتصادی نچرخد، کم کم فشارهایی به وجود خواهد آمد که حتی مسائل بهداشتی پایه را هم دیگر نمی توانند رعایت کنند؛ لذا به هرحال باید جامعه حرکت و تولید داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، ادامه داد: اما باید خطرات را به حداقل رساند و در حقیقت "مدیریت ریسک" وجود داشته باشد. رعایت قوانین و موارد احتیاط، ریسک را به حداقل می رساند. 

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو، صنعتی است که حداقل بیش از ۵۰۰ هزارنفر به طور مستقیم نیروی فعال دارد، گفت: ضمن اینکه صنایع مختلفی با این صنعت در حرکت است. به طور مثال اگر صنعت خودرو، این مصرف کننده بزرگ متوقف شود، بی شک شرکت های پتروشیمی و فولاد هم  مجبور خواهند شد تعدادی از خطوط تولید خود را متوقف کنند، بنابراین بر روی کل چرخه تولیدی اثرگذار خواهد بود و اینگونه نیست که بگوییم صنایع را کاملا تعطیل و هر زمان که این ویروس به طور کامل نابود شد، مجدد به سرکار بازگردانیم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: درحقیقت آن نقطه بهینه حائز اهمیت است که باتوجه به  تعویق یکی- دو هفته ای که انداخته شده و رییس‌جمهوری نیز اعلام کردند، می تواند خطر را به حداقل برساند. دو هفته تعطیلی از ابتدای این هفته تا پایان هفته آینده ( بازه ۱۶ تا ۳۰ فروردین ماه) و باتوجه به زمان نهفتگی این ویروس که می گویند ۱۴ روز است، فرصت خوبی برای غربالگری افراد است. از سوی دیگر در شرایطی که برخی شرکت ها همچون شرکت های تولید ماسک و مواد ضدعفونی فعال بوده و این محصولات که به راحتی در دسترس است، طبیعی است که در خودروسازی ها و البته قطعه سازی با رعایت پروتکل های بهداشتی، شیوع می تواند قابل کنترل باشد.

عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی، شیوع فاجعه‌آمیزی خارج از اراده ما ایجاد می‌کند...

کاکایی یادآور شد: به هرحال خودروسازی و زنجیره تامین، از جمله صنعتی ترین و کنترل شده ترین مسیرهای تولید و ارزش آفرین در کشور است و می توان بسیاری از پروتکل های بهداشتی را رعایت و بر آن نظارت کرد. بنابراین با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی بایستی کم کم برای آغاز تولید آماده شوند البته با برنامه ریزی؛ چراکه رعایت این پروتکل ها برای حجم جمعیت ما بایستی دقیق انجام شود. به طور مثال در همین دو شرکت سایپا و ایران خودرو، روزانه ۵۰ هزار نفر کارگر و نیروی انسانی در رفت و آمد هستند؛ لذا مدیریت این حجم از رفت و آمد باید با دقت بالا صورت گیرد و شدنی هم هست.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که خود این آغاز کار صنایع، باعث تحرک خواهد شد، چراکه فراهم آوردن لوازم بهداشتی و ... نیاز به تولید دارد. همه باید زنجیره وار کار را به درستی انجام دهند تا اقتصاد ما مجدد فعال شده و به تحرک واداشته شود. البته بازهم تاکید می کنم که با رعایت تمام اصول بهداشتی موافق بازگشایی کارخانه ها هستم. کوچکترین نقض مسائل بهداشتی می تواند نتیجه معکوس داشته و منجر به یک فاجعه شود. چنانچه اصول رعایت نشده و مدیریت نشود، می تواند باعث تعطیلی مدت دار کارخانه ها و صنایع شود. در حال حاضر با اراده خودمان کارخانه ها و فعالیت های اقتصادی تعطیل شده اند و سرکار نمی رویم اما اگر  مدیریت ها به درستی انجام نشود، شیوع فاجعه آمیزی رخ خواهد داد؛ بنابراین نقطه بهینه و رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.