۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 699447

انتقادات از عملکرد مقامات دولتی در مقابله با شیوع کرونا در حالی رو به افزایش گذاشته است که به نظر می‌رسد با ادامه یافتن بحران کرونا در آمریکا افسار اداره امور از دست ترامپ و کاخ سفید خارج شده است. 

ترامپ یا کرونا؛ سکان هدایت آمریکا در دستان کیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ انتقادات از عملکرد مقامات دولتی در مقابله با شیوع کرونا در حالی رو به افزایش گذاشته است که به نظر می‌رسد با ادامه یافتن بحران کرونا در آمریکا افسار اداره امور از دست ترامپ و کاخ سفید خارج شده است. 

جدیدترین آمار دانشگاه «جان هاپکینز» حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به ۳۳۷ هزار نفر افزایش یافته و ۹ هزار و ۶۴۳ نفر نیز تاکنون جانشان را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

در حالی  که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جریان گزارش روزانه خود درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور از وقوع بحران در هفته‌های آتی و افزایش مرگ و میرها خبر داده است، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در نشست مشترک با اعضای مدیریت بحران در این کشور، وعده داد که در پی تأمین تمام منابع ضروری مورد نیاز شرایط کنونی آمریکا است.

اظهارات ترامپ و معاونش اما در حالی مطرح شده است که شرایط در آمریکا رو به وخامت گذاشته است و تحلیل گران مرتبط با ویروس کرونا خبر از شکست ترامپ در رهبری و الهام بخشی در این دوران می دهند.

به گزارش سی ان ان،«جد بابین» در این رابطه می‌گوید: "رئیس جمهور ترامپ هفته ننگینی را پشت سر گذاشت و کنترل کمی بر اوضاع دارد و در هر صورت او کسی است که از نظر سیاسی مسئول خواهد بود."

«جان زوگبی» دیگر تحلیلگر ویروس کرونا  نیز در این باره گفت: "تلاش‌های زیادی برای متحد نگه داشتن ما انجام شده و این در حالی است که ما از نظر فیزیکی مجبور به تفکیک شدن هستیم اما رئیس جمهور ترامپ بخشی از این تلاش‌ها نیست، یک رهبر باید مردم آمریکا را متحد کند و روحیه ما را بالا نگه دارد و به دانشمندان متکی باشد و از ما بخواهد تا فداکاری کنیم."

به گفته زوگبی، ترامپ باید این مسئله را به شکلی نشان دهد که افراد و خانوادههای رنج کشیده را درک می کند اما او در هر صورت ناکام بوده است، ترامپ به صورت احمقانهای با روزنامه نگاران وارد نبرد شده است و به فرمانداران در ایالتهای مختلف توهین میکند؛ از طرفی در مقابل دوربینها قرار میگیرد و از محبوبیت خود سخن میگوید.

در این رابطه مجله «دیلی بیست» در جدیدترین گزارش خود سندی را فاش ساخت که نشان می‌دهد مقامات ارتش آمریکا اوایل ماه فوریه به ترامپ و کاخ سفید هشدار داده بودند که ویروس کرونا می‌تواند جان ۱۵۰ هزار آمریکایی را بگیرد.

در مقابل اما اقدامات دیرهنگام کاخ سفید و مقامات دولت ترامپ، موجبات کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی و شرایط بد اقتصادی را فراهم آورده است؛ ناکارآمدی کاخ سفید و اقدامات ضعیف صورت گرفته موجب افزایش نگرانیها از شرایط اقتصادی و حتی تامین غذا در این کشور شده است.

به نوشته فاکس نیوز،«دیوید استیل» مدیر مرکز پژوهش های کشاورزی دانشگاه پومونا، در این رابطه گفته است که "فقدان ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ درصد از کارکنان مشکل زیادی برای تأمین مواد غذایی ایجاد خواهد کرد و کالیفرنیا که به منزله مرزعه آمریکا است، حتی جرأت تصور این احتمال را ندارد."

چند روز قبل بود که وزارت کار آمریکا در گزارش جدید خود از ثبت ۶.۶ میلیون خوداظهاری بیکاری و از دست رفتن ۷۰۰ هزار شغل در ماه مارس خبر داد که به گفته مقامات آمریکا حاکی از شرایطی ویرانگر است. 

از نظر بسیاری از کارشناسان، تصویب بسته محرک اقتصادی ۲.۲ تریلیون دلاری از سوی کاخ سفید که در تاریخ کنگره آمریکا بی‌سابقه توصیف شد، در بحران جاری شیوع گسترده ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا چندان موثر نخواهد بود و از این جهت آینده روشن در انتظار اقتصاد ایالات متحده نیست.

پیشتر بانک «مورگان استنلی» پیش بینی کرده بود که ضربه‌ای که بحران کرونا به ایالات متحده خواهد زد به مراتب سنگین تر از بحران دهه ۳۰  خواهد بود. 

در عین حال اما کاخ سفید تلاش کرد تا با افزایش فروش سلاح و تأمین بودجه برای مدرن سازی تسلیحات اتمی ناکارآمدی دولتش در مهار بحران کرونا را پوشش دهد اما برخلاف تصور ترامپ این دو موضوع نه فقط موفقیتی را برای واشنگتن در پی نداشت که سبب افزایش انتقادات از عملکرد ترامپ شده است.

افزایش فروش سلاح و تامین بودجه برای مدرن سازی تسلیحات اتمی انتقادات زیادی را در بین فعالان مدنی آمریکا برانگیخته به گونه‌ای که «لیه بولگر» یکی از فرماندهان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، گفت: "یک تریلیون دلار در سال بودجه نظامی داریم اما دستگاه‌های تنفسی کافی نداریم و هزاران سلاح اتمی داریم اما ماسک پزشکی کافی نداریم."

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای با این عنوان که انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ آمریکا به علت شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در «زمان متوقف مانده»، نوشت: اکنون دونالد ترامپ در «موقعیت متزلزلی» قرار دارد؛ با این حال ترامپ همچنان از مدیریت شرایط، تهیه واکسن و امتحان داروی جدید برای کرونا سخن می‌گوید.

ترامپ که بارها با هدف برطرف کردن سایه سنگین بحران کرونا بر انتخابات ۲۰۲۰، سعی کرده بود این بیماری را بی‌خطر جلوه دهد، در وضعیتی قرار گرفته است که با شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، حتی زمان برگزاری انتخابات نیز مورد پرسش قرا گرفته است و برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با توجه به در پیش بودن روزهای وحشتناک برای آمریکا که رئیس جمهور این کشور روز گذشته نسبت به احتمال وقوع آن هشدار داد، باید منتظر عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا باشیم؛ عملکردی که به شدت مورد رصد دموکرات‌ها و کمیته ویژه نظارت قرار دارد.

روزها و هفته‌های آتی آزمون مهمی برای ترامپ محسوب می‌شود و باید​​​​​​ دید که آیا همان طور که ترامپ وانمود میکند بر اوضاع مسلط است و خواهد توانست همچون ماجرای استیضاح دموکرات ها و منتقدان را ناکام بگذارد یا تبعات گسترده شیوع کرونا که سکان هدایت ایالات متحده را در دستان او متزلزل ساخته است قافیه را برای او تنگ تر خواهد کرد و دونالد ترامپ در پایان دوره نخست کاخ سفید را ترک خواهد کرد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.