تبریز- به‌ تصریح رهبر انقلاب، تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است اقتصادی که متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است ضمن به ارمغان آوردن رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم، باعث جلوگیری از خسارت‌آفرینی‌های دشمنان و ضربات‌شان بر پیکره‌ اقتصاد ملی می‌شود.

جهش تولید نیازمند حمایت و بسترسازی است/تولید بدون دغدغه فراهم نشده است

قدس آنلاین-گروه استان ها:  واقعیت‌های موجود در اقتصاد ایران در زمینه حمایت از تولید ملی و رشد و رونق آن نشان می‌دهد که کشور از این جهت هنوز به نقطه‌ی قابل قبول نرسیده است لذا مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند تا هم مسئولان دولتی و هم عموم ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور در جهت تقویت حداکثری تولید نقش‌آفرینی کنند اما در این مسیر چه باید کرد پرسشی است که مسئولان استان آذربایجان شرقی به آن در ذیل پاسخ می دهند.

تامین نقدینگی

استاندار آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه به ‌رغم تحریم‌ها و مشکلات ناشی از کرونا در جهان اما شاهد افزایش صادرات از این استان بودیم اظهار می کند: با وجود تمامی تحریم های اعمال شده اما صادرات ما در استان ۵۳ درصد افزایش یافته است.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه امروز باید تلاش کنیم که بازارهای مقصد ما که به سختی به دست آمده را به دیگر کشورها واگذار نکنیم عنوان می کند: واحدهای تولیدی باید خود را بروز کنند تا با نیازهای روز سریعا خودشان را تطبیق دهند.

وی اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت را مهمترین چالش تولیدکنندگان می داند و در راستای تحقق شعار امسال اظهار می کند: یکی از مولفه‌های اصلی جهش تولید تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است.

بروکراسی اداری

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: هنوز بسترهای مناسب برای شکل‌گیری تولید بدون دغدغه و مانع در کشور چندان فراهم نیست و وقتی این مشکلات به بستر ناامنی اقتصادی موجود اضافه می‌شود کسب و کار و تولید را از صرفه خارج می‌کند که دلسردی تولیدکنندگان و از بین رفتن فرصت‌های شغلی را به‌دنبال دارد.

محمدحسین فرهنگی اظهار می کند: برای جهش تولید لازم است، ضوابط غیرضرور و مخل تولید که بسیاری از آنها تحت تاثیر بخشنامه‌ها و ضوابط داخلی دستگاه‌های اجرایی است، به جد حذف شوند و حتی‌المقدور دستگاه‌های مختلف ساز و کارهای داخلی خود را از حالت انسانی خارج ساخته و دولت الکترونیک و استفاده از فضای مجازی به معنای واقعی عملی شود.

وی بیان می کند: فردی که می‌خواهد تولیدی را شروع کند و یا مشکل اداری دارد، باید در یکایک دستگاه‌هایی مثل محیط‌زیست، جهادکشاورزی و صنعت و معدن حضور یافته و هفت‌خوان رستم در ادارات مختلف را طی کند.

وی اذعان می  کند: کار کردن در فضای فعلی برای تولیدکننده بسیار سخت است و برای جهش تولید باید شعارزدگی را کنار بگذاریم و در عمل فضای کسب و کار را برای رونق و جهش تولید مهیا کنیم.

منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید شعارزدگی را کنار بگذاریم و در عمل پایبند رهنمودهای مقام معظم رهبری باشیم، یادآور شد: همه صحبت از حمایت از تولید می‌کنند و شعارهای رنگارنگی می‌دهند؛ اما در عمل شرایط همان اوضاع قبلی است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگی بر لزوم شناسایی خلاءهای موجود و حلقه‌های مفقوده و تکمیل زنجیره تولید و فروش محصولات تاکید و ادامه داد: ما باید به‌جای پرداختن به مسائل به‌صورت شکلی و کلی و تکرار مکررات، به سمت رفع نیازهای واقعی جامعه و تولید حرکت کنیم که این کار شدنی و در دسترس است ولی متاسفانه از سوی دستگاه‌های دولتی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

بخش خصوصی راه گشاست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این راستا مشارکت بخش خصوصی را راهگشا و تاثیر گذار دانشته و می گوید: که تجارب بخش خصوصی می تواند اجرایی شدن آن را تضمین و شرایط اقتصادی کشور را دگرگون کند. 

حبیب امین زاده با بیان اینکه برای تحقق شعار امسال مبنی بر جهش تولید جز با میدان‌داری و فعالیت شبانه‌روزی بخش خصوصی میسر نخواهد شدمی افزاید: توسعه بازارهای داخلی و خارجی در کنار جهش در بخش تولید بسیار ضروری است.

وی اذعان می کند: آمادگی خطوط تولید، تامین مواد اولیه، منابع مالی مورد نیاز، قوانین مدون، توسعه صادرات ، پشتیبانی و حمل و نقل از جمله مباحثی است که در تحقق شعار جهش تولید باید به آنها توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.