رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی بر پاسداشت سلامت میهمانان به عنوان اولویت حرفه‌ای این نهاد بخش خصوصی تاکید و بیان کرد: ظرف افزون بر یک ماه اخیر شرایط برای صاحبان هتلها بخاطر بحران بیماری همه‌گیر و تبعات آن بسیار سخت بوده است.

هتلداران خراسانی با وجود زیان هنگفت، سلامت را در اولویت قرار داده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، امیر سزاوار افزود: هتلداران در خراسان رضوی به ویژه مشهد که ۵۵ درصد گنجایش اقامتی کشور را در اختیار دارد، در شرایط بحرانی جاری خسارتها را بخاطر حفظ سلامت عمومی مردم پذیرفته و تحمل می‌کنند اما باید آگاه بود که این وضعیت صنعت گردشگری را در خراسان‌ رضوی به شدت تحت تاثیر قرار داده است.  

وی ادامه داد: گرچه دست‌اندرکاران حوزه هتلداری آمادگی چنین شرایطی را نداشتند اما به سرعت خود را با وضعیت جاری وقف داده و تاکنون تمام دستورالعملهای ناظر بر اقدامات پیشگیرانه را برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا اجرا کرده‌اند.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: بر این اساس همه پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت توسط هتلداران در مشهد اجرا شد و پس از تشدید بحران نیز با ابلاغ دستور تعطیلی هتلها نه تنها کار پذیرش بطور کامل متوقف بلکه همه موارد رزرو شده پیشین نیز لغو شد.  

وی از همکاری و هماهنگی کامل هتلداران خراسانی تقدیر و بیان کرد: با توجه به این که سلامت عموم مردم اولویت نخست جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی است همه هتلها ملاحظات مسائل مادی و کاری را کنار گذاشته و واحدهای اقامتی خود را تعطیل کرده‌اند.  این در حالی است که بطور معمول طی ایام نوروز هر سال شمار مسافران به مقصد تهران کاهش یافته و در مقابل، همین برحه زمانی اوج دوران پذیرش مسافر و اقامت در هتلهای مشهد بوده و بیشترین میزان فعالیت و اشغال تخت هتل در مشهد مربوط به این ایام است.
سزاوار افزود: با این توصاف گرچه هتلداران در خراسان‌ رضوی ظرف یک ماه اخیر خسارات‌ هنگفتی متحمل شده‌اند اما همچنان مطیع و مجری دستورات ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا بوده و به همین خاطر همکاری همه‌جانبه‌ای با استانداری خراسان رضوی، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه علوم پزشکی داشته‌اند.

وی گفت: همچنین مذاکراتی با اداره‌کل کار و امور اجتماعی استان برای تخصیص و پرداخت بیمه بیکاری و مساعدت نسبت به کارکنان بیکار شده هتلها صورت گرفته است.  

اسکان مسافران بیمار بهبودیافته 

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا، به موضوع اسکان در مشهد مسافرانی که به کرونا مبتلا شده اما بهبودیافته‌اند نیز اشاره و بیان کرد: امیدواریم نیازی به اسکان این دسته از مسافران در هتلها نباشد اما براساس مصوبه کمیته گردشگری و زیارت ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا، در صورت نیاز ابتدا گنجایش بیمارستانها و دیگر مراکز نقاهتی پیش‌بینی شده بکار گرفته می‌شود و پس از آن در صورت لزوم از گنجایش هتلها و زائرسراهای دولتی در مشهد بهره گرفته خواهد شد.

وی به وجود ۵۵ درصد گنجایش هتلهای ایران در مشهد اشاره و بیان کرد: جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اعلام کرده که در صورت نیاز، آماده ارائه امکانات خود در مشهد است زیرا کمک به مسوولان و مردم را در شرایط بحرانی جاری وظیفه خود می‌دانیم.

سزاوار به زیان مادی ناشی از بحران بیماری همه‌گیر به بخش گردشگری اشاره و بیان کرد: خسارتهای سنگینی به واحدهای اقامتی و هتلهای مشهد وارد شده لذا می‌بایست میزان این زیان مشخص شود و سپس جبران آن می‌تواند درقالب حق بیمه سهم کارفرما، حقوق کارکنان و موارد مشابه صورت پذیرد.

وی پیشنهاد کرد: دولت می‌تواند برای جبران این خسارت معافیتهای مالیاتی برای هتلداران قائل شود یا با صرفنظر از دریافت مالیات بر درآمد یا ارزش افزوده جبران خسارت نماید.
رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی به پرداخت تسهیلات به واحدهای اقامتی خسارت‌دیده نیز اشاره و بیان کرد: دریافت وام شاید برای برخی واحدها کمک موثری نباشد زیرا نمی‌تواند جبران‌کننده خسارتهای وارده به آنها باشد.  

وی برای دوران پساکرونا بر ضرورت اجرای طرحهای ویژه به منظور بازاریابی، جذب گردشگر، توسعه این صنعت و رونق اقتصاد بخشهای وابسته به گردشگری تاکید و بیان کرد: در همین چارچوب پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تمهید و برپایی جشنواره گردشگری در مشهد به استانداری خراسان رضوی ارائه شده است.
سزاوار افزود: می‌توان به این منظور جشنواره‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه را برای فصل پاییز آتی در نظر گرفت تا همه ذی‌نفعان از جمله شهرداری مشهد، اصناف این شهر و مراکز خرید و اقامتی در آن مشارکت نموده و تخفیفهای ویژه‌ای نیز ارائه کنند.

وی ادامه داد: برپایی چنین جشنواره‌ای نیازمند برنامه‌ریزی از سوی همه دست‌اندرکاران و مسوولان ذیربط از همین حالا است.  

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: در چارچوب جشنواره پاییزه گردشگری در مشهد می‌بایست شرایط و ملزومات یک فصل گردشگری مشابه نوروز را ایجاد کرد.

وی افزود: چنین جشنواره‌ای پس از شکست بیماری کرونا و پایان سختیها و زیانهای مادی و معنوی طاقت‌فرسای بحران بیماری همه‌گیر علاوه بر ایجاد فضای شاد و روحیه‌بخش برای عموم مردم، نوعی جهش جبرانی اقتصادی را برای مشهد به ارمغان می‌آورد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.