بی‌هیچ مقدمه‌ای باید بگوییم یا اطلاعات درستی به آقای رئیس جمهور داده نمی‌شود یا آنکه تیم کارشناسی هیئت دولت دچار اشتباه محاسباتی شده و تصمیمی گرفته‌اند که به اذعان اکثر متخصصان تمام رشته‌ها را پنبه می‌کند.

موج دوم آمارهای نگران کننده کرونایی در راه است

علــی محمــد زاده/

 بی‌هیچ مقدمه‌ای باید بگوییم یا اطلاعات درستی به آقای رئیس جمهور داده نمی‌شود یا آنکه تیم کارشناسی هیئت دولت دچار اشتباه محاسباتی شده و تصمیمی گرفته‌اند که به اذعان اکثر متخصصان تمام رشته‌ها را پنبه می‌کند.

به گفته رئیس جمهور از شنبه آینده قرار است مشاغل کم خطرتر فعالیت خود را آغاز کنند و اداره‌های دولتی هم با ظرفیتی کمتر خدمت‌رسانی خواهند کرد، اما در مقابل کارشناسان و متخصصان بهداشتی معتقدند شرایط کنونی حداقل باید تا پایان فروردین ماه تداوم داشته باشد تا شاهد بازگشت شرایط بحرانی نباشیم.

بر اساس آمار اعلامی از سوی متولیان بهداشتی تعداد مراجعان به مراکز بهداشتی تهران پس از ۱۵ فروردین ماه سیر نزولی داشته است که به معنای موج دوباره شیوع ویروس کرونا پس از بازگشت همان تعداد معدود هموطنان از سفرهای نوروزی است.

آنچه مسلم است شرایط دیگر شهرهای ایران نیز مشابه تهران است و در کلانشهر مشهد نیز در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ نفر بستری می‌شوند حال تصور کنید وقتی جابه‌جایی چند صدهزار نفر در دورانی که قرار بود همه در خانه بمانند شرایط کلی را تحت تأثیر قرار داده و موجی هرچند ضعیف از افزایش مراجعات به مراکز درمانی را در پی داشته است، از سرگیری فعالیت‌های عمومی بی‌شک اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد.

بر همین اساس بیشتر متخصصان این تصمیم هیئت دولت را در شرایط کنونی اشتباه می‌دانند به طور مثال رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد متأسفانه از پیک کرونا عبور نکرده‌ایم، می‌گوید: نه تنها باید فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند، بلکه باید تشدید شود تا بتوانیم چرخه انتقال را متوقف نماییم.

علی بیرجندی‌نژاد در خصوص ازسرگیری برخی فعالیت‌ها در کشور و کاهش محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اظهار می‌کند: ما نظر خود را به صورت شفاف بر ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ماه و حتی تا اواسط اردیبهشت ماه در قالب نامه‌ای مکتوب با همراهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی و همچنین انجمن‌های علمی و تخصصی به رئیس‌جمهور ارسال و تأکید کرده بودیم که نه تنها باید فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند، بلکه تشدید نیز بشود تا بتوانیم چرخه انتقال را متوقف نماییم.

وی می‌افزاید: همچنان لازم است به صورت جدی خانه‌نشینی رعایت شود، چراکه آمارها نیز نشان می‌دهد متأسفانه از پیک کرونا عبور نکرده‌ایم و درصورتی که فعالیت‌ها دوباره از سر گرفته شود، با یک شیوع شدیدتر روبه‌رو خواهیم شد.

با این وصف به نظر می‌رسد رئیس جمهور و هیئت دولت تنها تهران را مستثنا کرده‌اند و مابقی شهرهای ایران را در یک ردیف قرار داده‌اند حال آنکه در کلانشهر ۳میلیون نفری مشهد که بی‌شک با از سرگیری فعالیت‌ها حداقل یک میلیون نفر جمعیت سیال هم به این تعداد اضافه خواهد شد، شرایط حادتری نسبت به تهران خواهیم داشت.

بی تردید امکانات درمانی پایتخت به مراتب بیشتر از مشهد است و همواره تفاوت فاحشی با سایر نقاط ایران داشته و دارد، ولی بازهم رئیس‌جمهور بر ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران تا پایان فروردین تأکید دارد و گویا نسبت به شرایطی که می‌تواند بر کلانشهرهایی چون مشهد تحمیل شود بی‌تفاوت است.

آنچه مسلم است تعطیلی شهر و توقف فعالیت‌ها خسارت‌های اقتصادی بسیاری به دنبال دارد، اما با توجه به اجرای دوهفته‌ای این طرح و کند کردن فرایند شیوع بیماری، لازم است تا یک هفته دیگر این شرایط تداوم داشته باشد، چراکه در صورت بازگشت جمعیت به خیابان‌ها بی‌تردید شاهد موجی از مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود که حتی در شرایط کنترل شده حال نیز جوابگوی مراجعان نیستند و بی‌تردید در صورت شیوع دوباره بیماری با کمبود شدید امکانات هم روبه‌رو خواهیم شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه هم اکنون و درحالی که فعالیت‌ها آغاز نشده روزانه ده‌ها پرواز و چند ده اتوبوس و چند رام قطار از نقاط مختلف کشور به مقصد مشهد در حال جابه‌جایی مسافر هستند که به طور قطع غربالگری جدی نیز صورت نمی‌گیرد و بی‌شک با اعلام خبر از سرگیری فعالیت‌ها از اول هفته آینده، شاهد افزایش ترددها به این شهر خواهیم بود و همچنان که رئیس نظام پزشکی مشهد گفته موج بعدی انتشار ویروس کرونا در مشهد فاجعه‌بار خواهد بود و ضروری است برای کنترل اوضاع طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا پایان فروردین یا حتی برای اطمینان بیشتر تا اواسط اردیبهشت ادامه پیدا کند.

با تمام این اوصاف با نگاهی به واکنش متخصصان بهداشتی در نقاط مختلف کشور به سخنان رئیس‌جمهور به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که پایان دادن زود هنگام به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تمام زحمات هفته‌های گذشته کل کشور را به باد خواهد داد و درست در روزهایی که تصور می‌شود چرخه انتشار این ویروس در حال قطع شدن باشد، فرصتی به این ویروس داده می‌شود تا دوباره قدرت خود را بازیابی نموده و تعداد زیادی از شهروندان را آلوده نماید، بنابراین امیدواریم در روزهای آینده رئیس‌جمهور و کارشناسان هیئت دولت به توصیه متخصصان درمانی در تصمیم خود تجدیدنظر نمایند و همچنان که اجرای طرح فاصله‌گذاری در تهران را تا پایان فروردین ضروری می‌دانند با همان استدلال تداوم طرح (تا ابتدای اردیبهشت) را در کل کشور اعلام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.