مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ما در حال حاضر آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از کارگران بیکار شدند، تاکنون حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند، اما شک داریم که همه آنها مشمول بیمه بیکاری شوند.

ثبت نام ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری، در خصوص وضعیت قراردادهای کارگران در زمان کرونا، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی پیشگیری از کرونا در کشور، حدود ۱۰ رشته شغلی ناشی از شرایطی که اکنون ایجاد شده، تعطیل شدند و فعالیتی ندارند، بنابراین در این شرایط تعدادی از نیروی کار شاغل در این واحدها بیکار شدند.

وی بیان کرد: زمانی که بیکاری ناشی از این شرایط و غیر ارادی بوده، بر اساس قانون، قرارداد کار و کارگر به استناد ماده ۱۴ و ۱۵ قانون کار به حالت تعلیق در می‌آید، در این مدت دولت برای حمایت از این کارگران و کارگاه‌ها مقرر کرده تا به کارگرانی که در این واحدها بیکار شدند، به مدت سه ماه یعنی اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹، بیمه بیکاری پرداخت کند.

سنجری افزود: سامانه‌ای را در سایت وزارتخانه راه‌اندازی کردند تا افرادی که ناشی از این شرایط بیکار شدند در آن سامانه ثبت نام کنند، در حال حاضر ما فرایند بررسی شرایط این افراد و مشمولین قانون کار را بررسی می‌کنیم که قاعدتا افرادی که مشمول قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هستند و کارفرمایان سه درصد بیمه بیکاری را پرداخت کرده باشند، به مدت سه ماه تحت پوشش و حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند، بنابراین نباید از این بابت دغدغه داشته باشند. بعد از مدت سه ماه که قرارداد به حالت تعلیق در آمده، برمی‌گردند و می‌توانند مجددا در محل کارشان مشغول شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این شرایط کارگاه‌هایی وجود دارند که برخلاف میل کارفرما تعطیل شدند، تعدادی از کارگران نیز هستند که طبق روال هر سال قراردادهای آنها در پایان سال تمام می‌شده که معمولا بعد از مشخص شدن برنامه‌های مالی و تولیدی شرکت،  بین فروردین تا اردیبهشت یا خرداد به مرور برمی‌گشتند، اگر هم قرارداد آنها تمدید نشود در صورتی که برای آنها بیمه پرداخت شده باشد و مشمول قانون بیمه بیکاری و قانون کار باشند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از این افراد بیکار شدند. تاکنون حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند، اما شک داریم که همه آنها مشمول بیمه بیکاری شوند، زیرا تنها افرادی که بیمه بوده و مشمول قانون کار باشند می‌توانند استفاده کنند که ما اکنون با همکاری سازمان تامین اجتماعی در حال پایش آنها هستیم و بعد از پایش مشخص می‌شود چه تعداد استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارند.

سنجری با بیان اینکه در حال حاضر شرایط با هر سال فرق می‌کند و بسیاری از بنگاه‌ها و واحدها هستند که آمادگی فعالیت دارند، اما بر اساس پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، عنوان کرد: بعد از اینکه این موانع و مشکلات ناشی از کرونا برطرف شود، به شرایط عادی برگردیم و کسب و کارها راه بیفتند، قاعدتا آن زمان می‌توان تصمیم گرفت که چه کاری باید انجام داد.

بخش خدمات، گردشگری، هتل‌ها و صنوف بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حوزه واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی مشکل خاص و حادی نداریم، در استان ما بیشتر بخش خدمات، گردشگری، هتل‌ها و صنوف ناشی از کرونا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و حدود ۲۵ هزار نفر آمار بیمه‌شده‌های استان بوده که در این بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا فعالیت می‌کنند. بعد از برگشت به شرایط عادی و معمول می‌توانیم ارزیابی درستی از افراد بیکار شده داشته باشیم، اکنون ممکن است بخشی از بیکاری که اتفاق افتاده علیرغم میل باطنی کارفرما باشد، به همین دلیل چندان نمی‌توان ارزیابی دقیق و صحیحی داشت.

وی در خصوص بلاتکلیفی ۱۷ هزار نفر کارگر روزمزد و ساختمانی، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم برای این افراد تمهیداتی بیندیشیم، ستاد ملی کرونا باید این کار را انجام دهد، تمهیدات نیز زمانی اندیشیده می‌شود که زمینه فعالیت و کسب و کارها فراهم باشد، زمانی که موانع برطرف شود این افراد می‌توانند ادامه فعالیت دهند. شرایطی که اکنون به وجود آمده مربوط به همه بخش‌ها بوده و تنها مختص به کارگران ساختمانی نیست. باید بپذیریم که این شرایط بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را در برگفته که بعد از رفع موانع می‌توانند به کار خود برگردند.

کارگران ساختمانی بلاتکلیف نیستند، به دلیل الزام ایجاد شده فعالیت ندارند

سنجری بیان کرد: اینکه اکنون بگوییم ۱۷ هزار نفر بلاتکلیف هستند، به این دلیل است که فعالیت وجود ندارد و نمی‌توانند کار کنند که این نیز به دلیل الزام ایجاد شده و پروتکل‌های بهداشتی است که ما را مجاب می‌کند در خانه بمانیم و چاره‌ای نداریم. قطع زنجیره این بیماری به عملکرد خود ما و پذیرش و عمل کردن به الزاماتی که توسط ستاد ملی کرونا تعریف می‌شود، بستگی دارد. با وجود این مسائل نمی‌توان اظهار نظر کرد که این ۱۷ هزار نفر بلاتکلیف هستند چون کاری وجود ندارد، بلکه به دلیل الزامات ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه در این شرایط دولت اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی دارد و منابع خوبی را برای جبران بخشی از خسارت‌ها در قالب کمک‌های مختلف پیش‌بینی کرده است، عنوان کرد: دولت به افرادی که هیچگونه شغل و درآمد ثابت و بیمه‌ای نداشتند و تحت پوشش نهاد حمایتی نبودند، در مرحله اول بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به عنوان سبد معیشتی پرداخت کرد.

وی افزود: قشر دوم کارگران روزمزد و ساختمانی هستند که به صورت روزمزد کار می‌کردند یا مزد ثابت و پایداری نداشتند که حدود ۴ میلیون نفر در سطح کشور هستند، در حال حاضر دولت برای حمایت از این افراد برنامه‌ریزی کرده و به زودی به خانواده‌های یک نفره یک میلیون تومان و دو نفر به بالا دو میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد در قالب کارت اعتباری به کارت یارانه شارژ خواهد کرد تا این افراد بتوانند با این پول خرید اضطراری و نیازمندی‌های خود را انجام دهند و طی مدت ۲۷ ماه این مبلغ را از یارانه‌ای که پرداخت می‌کردند در قالب اقساط ماهیانه کسر خواهد کرد.

سنجری ادامه داد: قشری که بیمه بودند و در اثر کرونا بیکار شدند می‌توانند به مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. در کنار این دولت برای بخشی از فعالیت‌های اقتصادی از جمله واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که از این شرایط آسیب دیدند در قالب پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ورود کرده و تسهیلات ۱۲ درصد پرداخت می‌کند، مشروط به اینکه کارگران خود را حفظ کرده باشند. دستورالعمل این بخش در حال تدوین است و امیدواریم به زودی ابلاغ شود تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمام این برداشت‌ها، آمار اطلاعاتی که طبقه‌بندی شده و دهک‌هایی که دسته‌بندی شده، از بانک‌های اطلاعاتی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها استخراج می‌شود و نه استان‌ها در عملکرد آنها نقشی داشته و نه آمار و اطلاعاتی دارند، آمار و اطلاعات در اختیار وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده و به صورت متمرکز از طریق خود تهران اقدام می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.